A
Sosyo-Ekonomik Statü
Sosyal
elit tabaka, soylu aileler, serveti en az 2-3 nesilden gelenler, büyük
sanayiciler, üst düzey yöneticiler ve ünlü serbest meslek sahiplerinden
(doktor, avukat) oluşan gruptur.
ABC Analizi (ABC analysis): Ürün gruplarını bir kârlılık ölçüsüne göre sıralayan ve gruplayan bir analizdir. Hangi ürünlerin devamlı stoklarda bulundurulması, hangi ürünlerin stoklarının tükenmesine zaman zaman izin verilmesi ve hangi ürünlerin stoklardan çıkarılması gerektiğini belirlemek amacıyla kullanılır
ABC Analizi
(ABC analysis)
Ürün
gruplarını bir kârlılık ölçüsüne göre sıralayan ve gruplayan bir analizdir.
Hangi ürünlerin devamlı stoklarda bulundurulması, hangi ürünlerin stoklarının
tükenmesine zaman zaman izin verilmesi ve hangi ürünlerin stoklardan
çıkarılması gerektiğini belirlemek amacıyla kullanılır.
Acenta (Agent -
Broker)
Üretici
ile tüketiciyi bir araya getiren bir aracı (kişi veya kuruluş).Perakende
satışta Ürünlerin mülkiyetini üzerine almadan satışın yapılmasına yardımcı olan
aracı kuruluştur.
Açık Kod (Open
Code)
Açık
kod, kaynak kodu gizlenmemiş bir yazılıma denir. Dolayısıyla da birçok
katılımcının katkılarıyla farklı şekillerde geliştirilebilir. Örneğin,
Microsoft Windows kapalı kodlu bir işletim sistemidir. Yazanlar dışında içinde
ne olduğunu, nasıl işlediğini tam olarak bilen yoktur. Ancak Linux açık kodlu
bir yazılımdır ve dünyanın her yerinde farklı Linuxlar olabilir zira bu kodu
değiştirebilen, geliştirebilen herkes Linux’a kendinden bir şeyler
katabilmektedir.
Açıkhava
Reklamcılığı
İnsanların
dış mekanlarda bulunma sıklıkları ile doğru orantılı olarak yaygınlaşmış bir
reklamcılık türüdür. Açıkhava reklamcılığı çok büyük kitlelere düşük maliyetle
ulaşılabilmekte ve reklamı yapılan ürünün, hizmetin sürekli yinelenerek
akıllarda kalması sağlanmaktadır.
Açılan Banner
(Rollover Banner)
468x60
piksel büyüklüğündeki standart bir banner gibi gözüken, fare işaretçisi ile
üzerine gelmeniz durumunda aşağıya doğru açılarak 468x240 piksel büyüklüğe
ulaşan ve istenen mesajın bu geniş alanda daha rahat bir biçimde sunulmasına
imkan veren bir banner şeklidir. Bu reklamın en önemli avantajı, asıl mesajı
ileten web sayfasına yönlendirmeden önce daha fazla bilgi verebilme yeteneğine
sahip olmasıdır.
Açılır Pencere
Engelleyicisi (Pop-Up Blocker)
İstenmeyen
üste açılan pencereler ve alta açılan pencerelerin açılmasını engelleyerek
kullanıcıların rahatsız olmadan İnternet’te gezinmelerini sağlayan
programlardır. Yeni sürüm tarayıcılar artık entegre açılır pencere
engelleyicilerine sahiptirler.
Adanmış
Barındırma (Dedicated Hosting)
Web
barındırma firmasının sadece bir müşterinin kullanımı için adanmış bir sunucu
ayırması hizmetine denir. Normal (paylaşımlı) barındırmada, yüzlerce site aynı
sunucuda barındırılırken adanmış sunucular sadece bir müşteriye hizmet eder. Bu
hizmette müşteri kendi donanımını sağlamak zorunda olmayabilir, donanım
barındırma firması tarafından da sağlanabilir.
Adanmış Sunucu
(Dedicated Server)
Adanmış
barındırma hizmeti dahilinde kullanılan sunuculara denir. Adanmış sunucularda
yayın, ölçümleme ve bakım daha verimli bir şekilde yapılmaktadır. Paylaşımlı
barındırmada yüzlerce site aynı sunucuda barındırılırken adanmış sunucular
sadece bir müşteriye veya işleve hizmet edebilir, performans ve kontrol
edilebilirlik açısından tercih edilse de, web sitenizin paylaşımlı bir sunucuda
barındırılmasına kıyasla daha maliyetli bir çözümdür.
Adhesion: Bir programın, ilgili hedef kitle bazında izleyicilerinin, tüm izleyicilere oranı. İlgili hedef kitle izleyicilerinin toplam izleyici sayısı içindeki oranı.
Affinity Index: Bir hedef kitlenin, analiz konusu programdaki izleyici yoğunluğunun, tüm kişiler içinde varolma yoğunluğuna oranı. programın bu hedef kitle tarafından özlellikle tercih edilip edilmediği saptanır.
Ağızdan Ağza İletişim
Affinity Index: Bir hedef kitlenin, analiz konusu programdaki izleyici yoğunluğunun, tüm kişiler içinde varolma yoğunluğuna oranı. programın bu hedef kitle tarafından özlellikle tercih edilip edilmediği saptanır.
Ağızdan Ağza İletişim
Bir kişi ile (mesajın alıcısı) ticari bir
menfaatten yoksun olarak algıladığı bir diğer kişi (mesajın göndericisi)
arasında oluşan iletişim.
Ajans Komisyonu
TV,
radyo, gazete ya da dergi gibi bir iletişim aracı tarafından, müşteriye ajansça
fatura edilen brüt reklam ücreti üzerinden yapılan indirim şeklinde reklam
ajansına ödenen komisyondur.
Akıllı Kart
(Smart Card)
Akıllı
kartlar, görünüm açısından, kredi kartlarına benzeyen, mikroçip ihtiva eden
plastik kartlardır. Akıllı kartlar farklı türdeki veriyi hafızalarında
saklayabilir ve işleyebilir. Akıllı kartların pek çok kullanım alanı vardır.
Türkiye’de de özellikle bankacılık ve finans sektöründe faaliyet gösteren
kurumlar birçok uygulamayı üzerinde barındırabilen ve tam güvenli olan “Akıllı
Kartlara” geçiş yapıyorlar ve yapmaya devam edecekler. Buna ek olarak, birçok
uygulama ve bilginin üzerinde rahatça saklanabildiği akıllı kartlar, bu
özellikleri nedeniyle Loyalty (Sadakat), e-Kimlik, e-Cüzdan, Sağlık gibi farklı
alanlarda da hayatımıza giriyor.
Aktivistler
Şikayetlerinin çözülmesi için şikayetle
yetinmeyip yaşadıkları kötü deneyimi başka insanlara anlatma eğilimine sahip
müşteri grubudur.
Alacak
hesapları (Accounts receivables)
Malların
kredili satışı nedeniyle perakendecinin almayı beklediği paranın miktarı.
Alan Adı
(Domain)
Bir
sitenin İnternet üzerindeki adresidir. Bu adres yazılarak siteye ulaşılabilir.
Kısaca, bir kişinin, bir şirketin ya da kurumun İnternet’teki kimliğidir.
İnternet’te yer almak için başvuru yapıldığında size bir İnternet protokol
numarası verilir. Buna IP Adresi (İnternet Protokol adresi) denilmektedir.
İnternet’teki her bilgisayarın bir IP adresi vardır. Diğer bir bilgisayarla
bağlantı kurabilmek için karşı bilgisayarın IP adresinin tanınmış olması
gerekir. İnternet’teki diğer bilgisayarlar, sizi bu IP numarası sayesinde
bulurlar. Alan adı ise bu numaranın sadece bir görüntüsüdür. Daha kolay olduğu
için, tarayıcının adres çubuğuna IP numaralarını yazmak yerine o IP
numaralarının kodlandığı/bağlı olduğu alan adlarını yazarak web sitelerine
ulaşırız. Alan adı bu anlamda hafızada kalması zor olan IP numaralarının daha
kolay kullanımını sağlar.
Alt Marka
Bir
kişiliği ve onu ana markadan ayıran marka değerleri olan ürün veya hizmettir.
Alta Açılan
Pencere (Pop-Under)
Alta
açılan pencereler, İnternet’te gezinirken bilginiz ve isteğiniz dışında,
kullanmakta olduğunuz pencerede değil tarayıcının arka tarafında açılan reklam
içerikli pencerelerdir. Üste açılan pencereler kadar rahatsız edici değildir.
Ancak bu yöntem üste açılan pencereler kadar etkili de değildir.
Altın
müşteriler
Eğer müşterilerin küçük bir dilimi, bize
toplam karın bir kısmını getiriyorsa, bunlar altın müşterilerdir.
Altın Üçgen
(Golden Triangle)
Ya
da diğer bir adıyla Google’ın altın üçgeni, tıpkı Bermuda Şeytan Üçgeni’nin
gemileri ve uçakları kendine çekmesi gibi web’de arama yapan İnternet
kullanıcılarını kendine çekiyor! Yapılan araştırmaya göre insanlar arama sonuç
sayfasını üçgen bir yol izleyecek şekilde gözleriyle tarıyorlar. Kullanıcı
okumaya önce sol üstten başlıyor, daha sonra yataya daha az önem vererek tıpkı
bir “F” harfindeki gibi aşağıya doğru bakıyor. Araştırmaya göre altın üçgen ilk
üç sıradaki sonuçları içeriyor. İlk üç sıranın görülme ve dikkati çekme
olasılığı %100 iken bu olasılık dördüncü için %85, beşinci için %60 ve altıncı
için ise %50’ye kadar düşüyor. Bu da arama sonuçlarında ilk sıralarda
görülebilmenin önemini yansıtıyor.
Amaca Yönelik
Pazarlama
Amaca yönelik pazarlama, işletmelerin sosyal
sorunları ele almaları ve ürünlerinin/markalarının satış gelirleriyle bu
sorunların çözümüne katkıda bulunurken kendilerine de imaj geliştirme, marka
bağlılığı yaratma gibi olumlu katkılar sağlamalarıdır.İşletmenin sosyal bir
konu, dava ya da fikre destek olduğunu pazarlama mesajlarında işlemesi ve bu
süre içinde elde edilen satış gelirinin bir bölümünü bu sosyal konu, fikir veya
davanın gerçekleşmesine çaba gösteren tarafa bağlanmasıdır.
Amaca Yönelik
Perakende Pazarlama
Amaca yönelik pazarlama, işletmelerin sosyal sorunları
ele almaları ve ürünlerinin/markalarının satış gelirleriyle bu sorunların
çözümüne katkıda bulunurken kendilerine de imaj geliştirme, marka bağlılığı
yaratma gibi olumlu katkılar sağlamalarıdır.
Amaç
Belirli bir sürenin sonunda gerçekleştirilmesi
düşünülen, hedeflenilen başarı.
Amblem
Kurumlara
kimlik kazandırmak amacıyla üretilen; soyut veya somut görüntüler veya
harflerle oluşturulan simgelerdir.
Ana Baba Benlik
Kişiliğimizin insanlara nasıl davranmamız
gerektiği konusunda öğütler, emirler veren kısmıdır.
Ana Marka
Müttefik
ürün veya hizmetleri marka kimliğini paylaşarak doğrudan veya onayla
destekleyen markadır.
Anahtar Kelime
(Keyword)
Bir
arama motorunda kullanıcıların bir konu hakkında araştırma yaparken girmiş
oldukları kelimelere denir.
Analitik CRM
Kullanıcılara ait verilerin elde edilmesi,
depolanması, işlenmesi, analiz ve tahminlere dönüştürülerek raporlanması
işlemleri ile ilgili CRM türüdür.Müşteriler ile ilgili bilgilerin toplandığı ve
karar almada yardımcı olan sistemdir.
Anında Kısa
Mesaj (Flash SMS)
Anında
kısa mesaj, mesaj alıcıya ulaştığında alıcının cep telefonun tuşlarına
basmasına gerek duymadan, doğrudan ekranda görünen mesajdır.
Anında
Mesajlaşma (Instant Messaging)
İki
kullanıcının birbiri ile İnternete bağlı herhangi bir bağlantılı cihaz (kişisel
bilgisayar, cep telefonu v.b.) üzerinden eş zamanlı olarak sohbet
edebilmelerini sağlayan programlar için kullanılan bir addır. En yaygın anında
mesajlaşma programları MSN Messenger ve Yahoo! Messenger 2005 yılında Google da
anında mesajlaşma platformu olan Google Talk’u piyasaya çıkarmıştır.
Anonim
Şirket
Her türlü amaç ve konuda kurulabilen, belirli
bir unvana sahip ve esas sermayesi paylara bölünmüş, borçları nedeniyle mal
varlığı ile sorumlu olan, ortakların sorumluluğu taahhüt ettikleri sermaye
miktarı ile sınırlı bulunan şirket türü.
Anüite
Eşit zaman aralıklarıyla yapılan eşit ödemeler
serisi.
Ara Reklam
(Intersititial)
Bir
web sitesinde sayfalar arasında gezinme yapılırken bir sayfadan diğerine
geçişte ziyaretçinin isteği dışında ortaya çıkan reklamlardır. Aşmış
reklamların aksine ön planda yüklenir ve ortaya çıkar. Kullanıcıların Tacizkar
pazarlama olarak değerlendirebilecekleri yöntemlerden biridir.
Aracı Kişi ve
Kuruluşlar
Ürünleri tüketicilere ya da kullanıcılara
satan üretici işletme dışında dağıtım kanalında yer alan bağımsız toptancı,
perakendeci, komisyoncu, distribütör gibi aracı işletmelerdir.
Arama Motoru
Optimizasyonu (Search Engine Optimization - SEO)
Web
sitenizin veya sayfalarınızın arama motorları tarafından daha kolay bulunup
listelenmesini, arama sonuç sayfalarında üst sıralarda çıkmasını sağlamak ve
daha fazla ziyaretçi çekebilmek amacıyla site veya sayfalarınıza uygulanan
işlemlerdir.
Arama Motoru
Pazarlaması (Search Engine Marketing - SEM)
Doğal
arama sonuçlarında görünme sırasını geliştirme veya ücretli gösterim yoluyla
arama motorlarında kullanıcıların görmesini sağlayarak bir marka ya da hizmet
web sitesinin pazarlanmasıdır.
Aranan
Sadakatli Müşteri
Aşırı duygusal bağlılık gösterdiği bir hizmet
için çok sık gelen veya bu özel hizmeti yüksek sıklıkta satın alan müşteridir.
Arka Kapı
(Backdoor)
Bir
yazılım, bir bilgisayar sistemi ya da bir çevrimiçi hizmete yetkisiz olarak
girebilmeyi sağlayan yazılım ya da kod dizisine denir. Arka kapılar ciddi
güvenlik açıklarıdır.
Aşırı Talep
İşletmenin,mağazanın belli bir ürününe ve hizmetine karşı oluşan
ve işletmenin karşılamasının mümkün olmadığı talep miktarı.
Aşmış Reklam
(Superstitial)
Bir
web sayfası incelendiği sırada arka planda yüklenen, zengin çoklu ortam içeriği
bulunan ve sadece yükleme tamamlandığı zaman bir tarayıcı penceresi açarak
kendini gösteren reklam çeşididir. Sıradan reklam başlıklarından daha
etkileşimli ve daha geniş içeriğe sahiptirler.
Ateşten Marka
Marka
üreticisi firma ve diğer müşteriler ile olan etkileşimlerinin sonucunda,
müşterinin kalbinde ve aklında tutuşan ve yanan markadır.
Ateşten Marka
Modeli
E
- hizmetlerin başarıyla uygulanmasını sağlayan strateji ve taktikler ile
müşterilerle ve diğer yarar sahipleriyle bir firmanın nasıl güven ilişkilerini
kuracağını gösteren kavramsal yol haritasıdır.
Ateşten Marka
Sıcaklığı
Daha
yakın müşteri katılımına açan, marka öyküleme sürecine eklenen çoklu medya
değerleridir.
Atmosferik (Atmospherics): Mimari, ışıklandırma ve yerleşim gibi dikkat çeken ve satışları uyaran faktörler - mağaza içi dekor.
Atmosferik
(Atmospherics)
Mimari,
ışıklandırma ve yerleşim gibi dikkat çeken ve satışları uyaran faktörler -
mağaza içi dekor.
Avcı (Crawler)
Arama
motorları avcı denilen bu robot yazılımlar ile web sitelerine sanal bir
ziyaretçi göndererek içeriğin belli kısımlarını kendi hafızasına kaydederler.
Daha sonra arama yapıldığı zaman burada kaydedilen bilgiler içerisinden
sonuçlar getirilerek arama sonucu olarak kullanıcılara gösterilmektedir.
Örneğin bir kullanıcı "Kitap" anahtar kelimesini girerek arama
yaptığında, arama motoru kendinde kayıtlı tüm içeriklerde bu kelimeyi arayarak
en uygun olanları kendine özgü sıralama kurallarına göre listelemektedir
Average Minute Rating:
Dakika başına düşen ortalama izleyici oranı.
Ayrıcalıklı Konum
Dakika başına düşen ortalama izleyici oranı.
Ayrıcalıklı Konum
Markanın
desteklenebilir, ayırt edici rekabet avantajıdır.
Azalan Talep
Aşırı rekabet ve ürünün yaşam sürecinde
gerileme aşamasına girmesiyle o ürünün talebinde meydana gelen azalmadır.
B
Sosyo-Ekonomik Statü
Yeni
zengin olan bu grup, özel sektör yöneticileri, gazeteci, yazar, kamu üst düzey
yöneticileri ve orta-büyük esnaftan oluşmaktadır.
Bağlantılı pazarlama
Kilit tarafların-müşteriler,tedarikçiler ve dağıtıcılar gibi-uzun vadede işlerini kazanmak ve elde tutmak için onlarla uzun vadeli ,karşılıklı olarak tatmin edici ilişkiler kurmak...En yakın örneği emanete alınarak yapılan satışlar.
Bağlı Kelimeler (Semantic Map)
Kilit tarafların-müşteriler,tedarikçiler ve dağıtıcılar gibi-uzun vadede işlerini kazanmak ve elde tutmak için onlarla uzun vadeli ,karşılıklı olarak tatmin edici ilişkiler kurmak...En yakın örneği emanete alınarak yapılan satışlar.
Bağlı Kelimeler (Semantic Map)
Bağlı
kelimeler arama motorlu pazarlamada çok önemlidir. Arama yapan kişi kafasındaki
birkaç kelimeyle arama yapabilir ancak sonuçlara göz atarken arama yaptığı
konuyla ilgili diğer kelimeleri gördüğünde dikkatini hemen o bağlantıya verir.
Örneğin anahtar kelime olarak “dijital fotoğraf makinesi” yazan bir kişi arama
sonuçları arasında “mega piksel” kelimesini gördüğünde o sonuç şüphesiz
ilgisini çekecektir. Bu da bağlı kelimelerin önemini ortaya koyar. AME yaparken
bağlı kelimeler dikkatli seçilmelidir.
Bağlı Müşteri
(Opt-In)
Firmanın
sunduğu, abone başvurusu tarzında bir uygulamayla, firmanın iletilerini ve
iletişimin baştan kabul etmiş müşteridir.
Bağlı Pazarlama
Programı (Affiliate Marketing Program)
Çevrimiçi
reklamverenler ve yayıncılar / mecra sahipleri arasındaki bazı performans
değerleri karşılığı yapılan ve komisyona dayalı pazarlama tekniğidir. Bu
performans değerleri, satış rakamları, tıklama sayısı, toplam kayıt olan
kullanıcı sayısı olabileceği gibi bunlardan bazılarından oluşan melez bir model
de olabilir. Bağlı pazarlamanın faydalarından biri reklam sürecinin büyük bir
bölümünü (başvuruların kabulü ve onayı, farklı satış bağlantıları oluşturulması,
sonuçların takibi ve raporlanması gibi) otomasyona bağlamasıdır Bir diğer
avantajı ise sadece istenilen sonuçlar elde edildiğinde ödeme yapılmasıdır.
Örneğin aylık 1000 sipariş ön şartı koyulup bu hedefe ulaşıldığında mecra
sahibine ödeme yapılabilir. Sadece performans karşılığı ödeme yapmak reklam
riskini reklamverenden yayıncıya aktarır. Bağlı pazarlama pek çok çevrimiçi
şirketin doğmasına da sebep olmuştur. Gerek Türkiye’deki, gerekse yurtdışındaki
pek çok e-perakendeci tarafından bağlı pazarlama programları yoğun olarak
kullanmaktadır.
Bağlı talep (Derived demand)
Bir
başka nedene bağımlı olarak değişen talep. Endüstri mallarının talebi o
sektörün ürettiği tüketici mallarının talebine bağlıdır.
Baliğ
Anapara ile faizin toplamı.
Banner
Web
sitelerinin içine yerleştirilen reklam panoları olarak tanımlanabilir. Marka ya
da kurum web sitenizin dışında, fakat sizin ilgi duyduğunuz bir müşteri kitlesi
veya izleyicisi bulunan bir başka web sitesine ücret karşılığı sizin reklam panonuz
yerleştirilebilir. Böylece o siteye girenler sizin reklamınızı izler, ilgi
duyan kişi bannerınızı tıkladığında ekranda sizin web alanınız açılır.
Bant Genişliği
(Bandwidth)
Sitenizin
belli bir süre içinde -aylık ya da yıllık olabilir- görüntülenme ve kullanılan
uygulamalara göre yapılabilecek toplam veri transferi miktarıdır. Örneğin 1
Mb’lık bir dosya sizin web sunucunuzdan indirildiyse indiren kişi sizin veri
transfer hakkınızdan 1 MB kullanmıştır demektir. Bant genişliği web barındırma
hizmetlerinde kullanılır ve barındırma hizmetleri bu genişliğe göre
fiyatlandırılır. Veri transferinin bant genişliğini aşması durumunda -yani web
sitenizin trafiği arttığında- web siteniz açılmayarak hata mesajı verebilir.
Bant genişliği sınırını web sitenizin ziyaretçi sayısına göre belirlemeniz
mantıklı olacaktır.
Barter
Reklam
verenin, reklam ücretini kısmen veya tamamen mal ya da hizmet vererek
ödemesidir.
Başa Baş
Noktası Analizi
Farklı
satış düzeylerinde kârlılığı belirlemek için toplam gelirlerle toplam
maliyetler arasındaki ilişkiyi değerlendiren bir teknik.
Başabaş
Fiyatlandırma
Bir ürünün satış fiyatının kar olmaksızın
üretim ve pazarlama maliyetlerini karşıladığı bir fiyatlandırma yöntemi.
Başabaş noktası
(Breakeven point)
Toplam
gelirlerin toplam giderlere eşit olduğu satış miktarı. Bu miktardan daha fazla
satış kârlılık sağlayacaktır.Bir ürünün maliyetinin o ürünün satılması ile elde
edilecek gelire eşit olduğu nokta.
Başabaş noktası (Breakeven point): Toplam gelirlerin toplam giderlere eşit olduğu satış miktarı. Bu miktardan daha fazla satış kârlılık sağlayacaktır
Başabaş noktası analizi (Breakeven analysis)
Başabaş noktası analizi (Breakeven analysis)
Farklı
satış düzeylerinde kârlılığı belirlemek için toplam gelirlerle toplam
maliyetler arasındaki ilişkiyi değerlendiren bir teknik.
Başabaş rekabet
Sektördeki
bir rakip firmanın lidere meydan okuduğu, onun yerini almayı hedeflediği
strateji.
Kıyaslama (Benchmark)
Kıyaslama (Benchmark)
Bir
perakende işletmenin kendi performansını benzer bir strateji uygulayan bir
başka perakendeci ile kıyasla değerlendirmesi.
Biçimsel
Olmayan Satış Örgüt
Satış departmanında kendiliğinden ve doğal
olarak oluşan ilişkilerin ifade edildiği yapı.
Biçimsel Satış
Örgütü
Satış gücünü meydana getiren temel elemanlar
ile bu elemanlar arasında satış hedeflerine ulaşmak yolunda ilişkiler kurulan
satış örgütü.
Biçimselleşme
(Formalleşme) Derecesi
Bir organizasyon bünyesinde işler yürütülürken
belirli ilke ve yöntemlerin izlenmesine yönelik bağlılık.
Bilanço
Belli bir tarihte işletmenin sahip olduğu varlıkların
neler olduğunu ve bunların hangi kaynaklardan sağlandığını gösteren tablo.
Bilgi Ambarı
Şirketle,
şirketin ürün veya hizmetleri ile ilgili, müşteriler ile ilgili tüm bilgilerin
saklandığı veri deposudur.
Bilgi Köşkü
(Kiosk)
Bilgi
köşkü sistemleri, kabin içine gizlenmiş bir bilgisayar ve çoğunlukla dokunmatik
bir ekrandan oluşan, tanıtım, reklam, bilgilendirme ve yönlendirme amaçlı
kullanılan gelişmiş etkileşimli tanıtım araçlarıdır. Sistem tamamen dokunmatik
olarak da çalışabilmekte, ekranda beliren butonlara dokunularak istenilen
bilgilere ulaşılabilmektedir. Bilgi köşkü sistemlerinin getirdiği bazı
kolaylıklar vardır. Bilgisayar kullanım bilgisine ihtiyaç olmaması nedeni ile
herkes tarafından kolaylıkla kullanabilmekte, bu yönüyle de özellikle kamuya
açık mekanlarda, kalabalık bölgelerde ve bilgi akışının yetersiz kaldığı
mekanlarda 7 gün 24 saat açık ve ücretsiz bir kullanım alanına sahip
olmaktadır. Bağımsız bilgi köşklerinin yanı sıra kullanıcıların yerel ağ ya da
İnternet üzerinden bilgilere ve web sayfalarına ulaşabildiği, e-posta alıp
gönderebildiği sistemler de mevcuttur.
Bin Kişi Başına
Maliyet (Cost Per Thousand Impressions - CPM)
Bir
reklam maliyeti hesaplama değeridir. Reklamın her bin gösterimi için ne kadara
mal olduğunu görmek ya da reklamcıya bu performans değeri üzerinden ödeme
yapmak için kullanılır.
Bin Kişiye
Erişim Maliyeti (CPM)
Belli
bir hedef kitle içindeki bin kişiye ulaşma maliyidir.
Bire Bir
Pazarlama
Müşterinin,
şirkete ne dediğine ve şirket çalışanlarının müşteri hakkında neler bilmesi
gerektiğine yönelik olarak, istekli biçimde davranışlarını ve uygulamalarını
değiştirme düşüncesidir. Amaç, müşteri ile şirket arasında sağlıklı, verimli,
karlı ve güvene dayalı uzun süreli bir ilişkinin oluşturulmasıdır.
Bire-bir
Perakende Pazarlama
Bireysel müşterinin, işletmeden ve
istediklerine ve çalışanlarının müşteriler hakkında neler bilmesi gerektiğine yönelik
olarak, gönüllü biçimde davranışlarını ve uygulamalarını değiştirme
düşüncesidir.
Birleşen
Yaklaşımı
CRM uygulamalarında değişik kaynaklardaki
bilgilerin (veri silolarını) tek bir sistemde birleştirilmesi ile oluşmaktadır.
Birleşme (merger,
aquaisition)
Genellikle
büyük bir firmanın daha küçük bir firmayı satın alması, ele geçirmesi ile
sonuçlanan finansal stratejidir.
Birleşmiş Marka
Organizasyonun,
fiziksel karakteristiklerini olduğu gibi felsefesi ve kültürünü de içerecek
biçimde oluşturduğu markadır.
Birlikte
markalama (co-branding)
Tek
bir ürün üzerinde imalat yapan iki firmanın iki markasının bir araya
getirilerek tek bir ürün markası olarak sunulması.Markaların bütünleştirilerek
birlikte markalanmasıdır.
Blog
Net
günlükler kullanımı ve güncellenmesi kolay günlük tarzında girişlerin yapıldığı
web siteleridir. Net günlüklere kolaylıkla ve çabucak içerik girebilir. Net
günlüklerde en güncel içerik en üstte görüntülenir böylece ziyaretçiler
bağlantılara tıklamadan en yeni bilgiyi, haberi ya da görüşü görebilirler. İzin
verildiği takdirde ziyaretçiler girdilere yorum da yazabilir.
Bölgesel
pazarlama (Regional marketing)
Belirli
bir bölgenin insanlarının özel zevklerine, ihtiyaçlarına ve ilgi alanlarına
odaklanarak satış yapmayı amaçlayan pazarlama anlayışı.Belli bir bölgede
yaşayan insanların özel ihtiyaçlarını odaklanarak satış yapmayı amaçlayan
pazarlama yöntemidir.
Bölgesel Talep
Fonksiyonları
Bölgesel bazdaki talebi oluşturan bağımlı ve
bağımsız değişkenler arasındaki fonksiyonel ilişkinin belirlenmesi.
Bölümlendirme
Müşterileri ortak istek ve ihtiyaçlarına göre
homojen bölümlere ayırmaktır.
Bölümlendirme
Organizasyondaki iş bölümü ve uzmanlaşma derecesine
göre, belirli görevler ve belirli işler bir araya getirilerek bölümlerin
oluşturulması.
Brick and
Mortar
Sadece
fiziksel ortamda varlık ve faaliyet gösteren geleneksel işletme stratejisi ve
modeline denir.
Bricks-and-Clicks
Bricks-and-clicks
e-ticarette bir şirketin geleneksel “tuğla ve topla” stratejisinden farklı
olarak hem çevrimiçi hem de fiziksel olarak varlık ve faaliyet göstermesine
dayalı işletme stratejisi ve modeline denir. Bir başka adı da “click and
mortar”’dır. “Bricks” yani “Tuğla” mağaza ya da ofislerinizi, “clicks” yani
“tıklamalar” ise, çevrimiçi olarak varlık göstermenizi ve yürüttüğünüz
faaliyetleri temsil eder. Bu modeli kullanan şirketler hem geleneksel pazarlama
yöntemlerini hem de etkileşimli pazarlama yöntemlerini kullanırlar. Türkiye’de
Teknosa bu modeli uygulamaktadır. Birçok fiziksel satış noktasının yanı sıra
çevrimiçi olarak da satış yapmaktadır.
Bronz
Müşteriler
Müşterilerin küçük bir kısmı karın çok az bir
kısmını getiriyorsa, bu müşteriler bronz müşterilerdir.
Brüt
Kâr
Net satışlardan satışların maliyeti
çıkarıldığında ulaşılan sonuç.
Bulaşıcı
Pazarlama (Viral Marketing)
Bulaşıcı
pazarlama kulaktan kulağa pazarlamanın yeni şeklidir. Tek farkı, bulaşıcı
pazarlamanın Internet ortamında yer almasıdır. Oluşturulan bir etkileşimli
pazarlama kampanyasıyla tüketicilerin sizin pazarlama mesajınızı diğer
insanlara iletmesi / tavsiye etmesi ve sonuç olarak da bu mesajın çok geniş
kitlelere iletilmesine dayalı pazarlama tekniğine denir. Örneğin markanızın
karakterine uygun olarak hedef kitlenizin ilgisini çekecek ücretsiz bir e-kitap
yayınlarsanız, kişiler konuya ilgisi olan başka kişilere bu e-kitabı çekinmeden
yollayacaklardır. Internet ortamında ücretsiz hizmetler çok çabuk bir şekilde
yayılır. Bulaşıcı pazarlama burada devreye girer. Bu da sizin marka web
sitenizin, dolayısıyla da markanızın, reklamının yapılmasına yardımcı
olacaktır. Bulaşıcı pazarlama için mutlaka ücretsiz bir ürün/hizmet olması
gerekmez. Eğer web siteniz veya yarattığınız uygulama yaratıcı ve kullanıcı
dostu bir tasarıma ve aynı zamanda ziyaretçilerin ilgisini çekecek bir içeriğe
sahipse, (yarışmalar, oyunlar , v.b.) İnternet kullanıcıları bunu pek çok
kişiyle paylaşacağından, markanız adeta bir Virüs gibi yayılacaktır.
Butik
Düzenleme
Mağaza içerisinde birbiriyle ilişkili ürünleri
sunan departmanlar yaratmayı amaçlayan mağaza içi düzenleme tarzı.
Buzz pazarlama: Bir başka popüler ağızdan ağza pazarlama biçimi buzz pazarlama ya da Türkçe çevrimiyle fısıltıyla pazarlama, üst profilli eğlence veya haberleri oluşturarak ve yayarak, insanları markalar hakkında konuşmaya zorlayan yöntemleri ifade eder.
Buzz PR Fısıltıyla pazarlamanın internette dijital halkla ilişkiler kanalı olarak uygulanan biçimi de, Buzz PR ya da fısıltıyla halkla ilişiler olarak adlandırılıyor.
Belirli bir dönem için işletmenin amaçlarını
“finansal” dil ile ifade eden bir araç.
Bütçe Süreci
Satış bölümü yöneticisinin, satabileceği malı
tahmin edip bu değerleri deneme niteliğinde üretim, finansman ve satın alma
bölümlerine göndermesi ve bu departmanlardan gelen geri bildirim ile bütçeyi
oluşturması.
Bütünleşik
Örgüt Kültürü
Çalışan ve müşterilerin ihtiyaçlarını
etkilemeye, değiştirmeye yönelik kültür.
Bütünleşik
Pazarlama İletişimi
Müşteriler,
hedef tüketici grupları, hissedarlar, çalışanlar ve diğer ilgili gruplara
gönderilen mesajlar ile bu grupların yada bu gruplar ile birlikte kuruluşun
ürününün, markanın topluma gönderdiği tüm mesajların stratejik olarak
denetlenmesini ve bu mesajlara etki edilmesini sağlayan, karşılıklı olarak
yararlı, çift yönlü ve uzun süreli bir iletişim sürecidir.
Büyüme aşaması
(Growth Stage)
Ürünün yaşam
evrelerinden satışların arttığı dönem.İLGİLİ YAZILARIMIZ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.