C1
Sosyo-Ekonomik Statü
Profesyonel
meslek sahipleri ve yöneticilerinden oluşan bu grup C2 ile beraber ülke
genelinin büyük bir bölümünü oluştururlar.
C2
Sosyo-Ekonomik Statü
Beyaz
yakalı çalışanlar (memurlar ve işçiler) ve küçük iş sahiplerinden (esnaf)
oluşmaktadır.
Cam tavan
(Glass Ceiling)
Azınlıkların
ve kadınların belirli bir düzeyden daha yukarı terfi etmelerini güçleştiren
görünmez engel.
Cari aktifler
(Current assets)
Nakit
veya normal koşullarda bir yıl içinde nakde dönüştürülebilecek maddi varlıklar.
Cari borçlar
(Current liabilities)
Bir
yıldan daha kısa bir sürede ödenmesi beklenen borçlar.
Cari oran
(Current ratio)
Cari
aktiflerin cari borçlara bölünmesidir. Firmanın cari borçlarını cari
aktifleriyle ödeyebilme gücünü gösterir.
Casus Yazılım
(Spyware)
Bazen
reklamlı yazılımlar, kullanıcının haberi olmadan kişisel bilgileri toplayıp
üçüncü şahıslara gönderirler. Genel amaç istatistik ve veri toplamaktır. Bu tür
yazılımlara casus yazılım denir. İzinli Pazarlama prensipleri gereği, casus
yazılım kullanarak hedef kitlenizin güvenini kazanmanız imkansızdır, bu tip
uygulamalar, markanıza zarar verir.
Cemaat pazarlama olarak Türkçeye çevirebileceğimiz community marketing, markalarla ilgili fan kulüp, topluluk, dernek gibi marka toplulukları oluşturarak yada en azından bunları destekleyerek markayla ilgili fikir dolaşımını sağlamaktır.
CRM
Kar getiren ve sadık müşterilerin
belirlenmesi, seçilmesi, elde edilmesi ve geliştirilmesi için bir işletmenin
yerine getirdiği faaliyetlerdir.
Çalışan
indirimi (Employee discount)
Çoğu
perakende işletmenin çalışanlarına perakende fiyattan yaptıkları ıskonto.
Çalışan
verimliliği (Employee productivity)
Çalışanların
aktiviteleri sonucu elde edilen çıktı. Bunun bir ölçüsü çalışan başına satışlar
olabilir.
Çapa dükkân
(Anchor store)
Bir
yerel alışveriş merkezinde bulunan ve müşteriler için bir çekim (cazibe)
merkezi görevini yapan büyük, iyi bilinen bir perakende işletmesi.
Çapraşıklık
Derecesi
Organizasyonun dikey, yatay ve coğrafi olarak
yayılma derecesi
Çapraz Satış
Müşteriye sunulan esas ürünün yanında diğer
ürünlerin de satışının yapılması.
Çapraz satış
(Cross selling)
Bir
bölümün veya departmanın satıcısının müşterilerine diğer departmanlardan
tamamlayıcı ürünler de satmaya çalışmasıdır.
Çapraz Satış
(Cross Selling)
Birbirleriyle
ilişkili ürün ya da hizmetlerin müşteriye satılmasıdır.
Çekme
stratejisi (Pull strategy)
Nihai
tüketicilere yönelik olarak yapılan ve onları perakendecilerden ürünleri
istemeye cesaretlendiren tanıtım, tutundurma, reklâm ve benzeri etkinlikleri
içeren strateji
Çerez (Cookie)
Çerez
terimi web sitesi sunucusunun kullanıcıların bilgisayarlarına yerleştirdiği
ufak bir metin dosyası için kullanılmaktadır. Bu dosyanın içeriği sadece o web
sitesinin bir sonraki ziyarette sizi tanıması için gerekli bir bilgidir. Çerezlerin
amacı; kullanıcılar o siteyi yeniden ziyaret ettiğinde web sunucusuna
bildirmektir yani bir şekilde kullanıcıyı takibe almaktır. Böylece kullanıcının
hangi sayfaları ziyaret ettiğini, ne zaman gelip ne zaman gittiğini ya da
nereden geldiğini öğrenebilirsiniz. Her ziyaretinde kullanıcıyı ismiyle
karşılayabilmek ya da kullanıcıya kişiselleştirilmiş içerik ve mesajlar
sunabilmek çerezler sayesinde çok kolaydır.
Çeşit
Tutarlılığı
Mağaza müşterilerinin istedikleri anda,
istediklerini/tercih ettiklerini satın alabilmeleri için belirli markaların,
büyüklüklerin, ebatların, renklerin ve tatların her satış döneminde stoklarda
tutulması kararlılığı.
Çevrimdışı
(Offline)
Çevrimiçi
olmama durumuna denir, İnternet dışında olan aktiviteleri ve kavramları tanımlayan
bir sıfat olarak kullanılır. .
Çevrimiçi
(Online)
İnternet’e
erişebilir durumda ve İnternet vasıtasıyla erişilebilir olma durumuna denir.
Eğer bir bilgisayar ya da herhangi bir aygıt (buzdolabınız bile olabilir!)
İnternet’e bağlı durumdaysa, bu aygıt o an için çevrimiçi olarak adlandırılır.
Çevrimiçi
Aktarım (Online Streaming)
Bir
görüntü ya da sesin İnternet üzerinden eşzamanlı olarak ve duraksamadan
ziyaretçilere iletilmesidir. Ziyaretçiler böylece görüntüyü izleyebilmek ya da
sesi dinleyebilmek için dosyanın tamamen indirilmesini beklemek zorunda
kalmazlar.
Çevrimiçi
Profil Çıkarma (Online Profiling)
Çevrimiçi
profil çıkarma site ziyaretçilerinin İnternet’te gezinme bilgilerinin ve
alışkanlıklarının takip edilmesi, toplanması ve analizi sayesinde hedef kitleye
yönelik daha etkili pazarlama iletişimi çalışmaları oluşturabilmeyi kapsar.
Çıkmalı
(Opt-Out)
Çıkmalı
terimi; kişilerin haberi ya da izni olmadan e-posta pazarlama kampanyalarında
alıcı listesinde yer almaları, fakat isterlerse gönderilen e-posta mesajında
bulunan bir bağlantı vasıtasıyla listeden çıkabilecekleri durumunu anlatan bir
terimdir. Çıkmalı e-posta pazarlama tekniği, tartışmalara sebep olmakla beraber
bir izinli pazarlama yöntemi olarak AB yasaları çerçevesinde de kabul
edilmektedir..
Clutter:
Tv ve radyoda kısa bir sürede üst üste yayınlanan reklam, program tanıtımı, duyuruların toplamı. Kirlilik(reklamın etkinliğini azaltıcı etkisi nedeniyle olumsuz anlamda kullanılır
Çocuk Benlik
Tv ve radyoda kısa bir sürede üst üste yayınlanan reklam, program tanıtımı, duyuruların toplamı. Kirlilik(reklamın etkinliğini azaltıcı etkisi nedeniyle olumsuz anlamda kullanılır
Çocuk Benlik
Kişiliğimizin, merak, kendiliğindenlik,
yaratıcılık gibi bazı doğal çocuk eğilimlerini kapsar.
Çok Çalış Sert
Oyna Kültürü
Ekip halinde karıncalar ya da arılar gibi
organize çalışan, böylece yüksek satış hacmini elinde tutan satıcılardan oluşan
örgüt kültürüdür.
Çok Katlı
Pazarlama
Satışçıların,
iki farklı faaliyetleri sonucunda kazanç elde edebildikleri bir doğrudan satış
türüdür. Bunlardan birincisi, kişisel olarak yaptıkları satışlardan doğan
kazanç; diğeri de, uygulanan plana göre, ekiplerine kayıt ettikleri kişilerin
ve sonra da bu kişilerin kayıt ettiklerinin satışlarından doğan kazanç. Bu
nedenle çok katlı pazarlama, kişiye kendi bağımsız işini kurma ve geliştirme
şansını sunan bir olanaktır.
Çoklu Platform
(Cross-Platform)
Platform
donanım ve işletim sisteminin birleşimidir. Mesela Macintosh ve PC'ler ayrı
platformlardır. Birden fazla platformda kullanılabilen uygulamalar; örneğin
İnternet teknolojisinde kullanılan HTML formatı ise bir çoklu-platform
uygulamasıdır. Günümüzde kampanyaları düzenlerken sadece PC'leri değil,
bağlantılı aygıtları (örnek: PDA'ler), mobil cihazlar gibi bir çok platformu
göz önüne alıyor olmak gerekiyor. Etkileşimli pazarlama kampanyalarında önemli
olan bir diğer nokta da kampanya iletişiminin kullanıcıların kullandığı
platforma göre farklılık göstermemesidir. Diğer bir deyişle yayınladığınız bir
çoklu ortam görüntüsü Windows işletim sistemli bir PC'de veya bir Macintosh'da
aynı şekilde görüntülenebilmelidir.
D
Sosyo-Ekonomik Statü
Mavi
yakalı çalışanlar, kalifiye ve yarı kalifiye işçilerden oluşmaktadır.
D.R.E.A.M.
Gerçek
marka yapılandırmanın belirleyici faktörlerinin baş harfleri. Differentiation:
Farklılaşma, Relevance: Uygunluk, ilgililik, Esteem: İtibar, Awareness:
Farkındalık, Mind's eye: İmgelem.
Dağıtım
(Perakende,Pazarlama ) Kanalı
Bir malın üreticiden tüketiciye veya
endüstriyel alıcıya akışında izlediği yol.
Dağıtım Kanalı
Üreticiler
ile tüketiciler arasındaki bağlantıyı sağlayan, ürünü hedef pazara taşıyan
yoldur.Bir malın üreticiden tüketiciye doğru izlediği yoldur.
Dağıtım kanalı
(Distribution channel)
1-Üreticilerle
ürünlerin kullanıcıları arasındaki bağlantıyı sağlamak için gerekli bütün
aktiviteleri yerine getiren birimlerin bir network oluşturacak şekilde organize
olması. 2- Ürünü hedef pazara taşıyan ve böylelikle satın almaya uygun hale
getiren bir pazarlama karması bileşeni.
Dağıtım
Yoğunluğu
Belirli
bir ürünü yada hizmeti stoklarda saklayan perakendecilerin sayısıdır.
Dağıtım
yoğunluğu (Distribution intensity)
Belirli bir
kategoriyi stoklarında bulunduran perakendecilerin sayısı.
Damping
Bir işletme yurt dışında sattığı malın
fiyatını yurt içi satış fiyatından çok fazla düşük tutarsa damping yapmış olur.
Damping
(Dumping)
Bir
ürünü maliyetinin altında veya iç piyasada geçerli olan fiyatın altında
fiyatlandırma uygulaması.
Danışma Paneli
Müşteri ilişkileri konusunda tutum ve
fikirlerin işletmeye aktarılmasında kullanılan araçtır.
Dava destekli pazarlama olarak tanımlayabileceğimiz cause-related marketing, markalara bağlı, sadık tüketici grupları yaratmak için sempati yaratma fikrine odaklanır ve bu doğrultuda sosyal konulara destek verir
Dayanıklı
mallar (Durable goods)
Uzunca
bir süre kullanım ömrü olan mallar.
Dayanıksız
mallar (Non durable goods)
Kısa
bir süre içinde bir ya da birkaç kullanımda tüketilen mallar.
Değer
Fonksiyonun
beklenen kalite ve zamanda gerçekleşmesini, mümkün olan minimum maliyetle elde
ederken ortaya çıkar. Kişinin herhangi bir şeyi almak veya vermek konusundaki
arzusuyla ölçülebilen bir kavram olarak görülebilir.
Değer
Bir işletmede bazı davranış ve amaçları, diğer
davranış ve amaçlardan daha tercih edilebilir bulan, sürekliliği olan ve yaygın
inançların bütünü.
Değer (Value)
Algılanan
faydaların fiyata oranı.
Değer analizi
(Value analysis)
Satın
alma ya da imalat maliyetini azaltmak amacıyla bir ürünün tasarımını,
kalitesini veya performans gerekliliklerini sistematik olarak
değerlendirmektir.
Değer fiyatlama
(value pricing)
Ürünün
değerinin rakip ürünlerin değerinden daha fazla olmasını sağlayacak bir fiyat
belirleme. Ürünün yararlarını ve hizmeti artırırken eş anlı olarak fiyatları
aşağıya çekme uygulaması
Değer İlişkisi
Diyagramı
Yüksek
düzeyde bir iş istihbaratı yaratmak için firmaların hangi tür veriler
toplayacağını ve ilgili veritabanlarına bağlanacağını gösteren teknik yol
haritalarıdır.
Değer Kazanma
Firma
tarafından alıcı ve satıcı işlemleri için yapılandırılan özel sistem ve genel
stratejidir.
Değer Oluşturma
Modeli
Bir
ürün ya da hizmette ekonomik yada yaşam stili olarak, yatırım getirisi
sağlayacak şekilde, bir müşteriye tatminin nasıl sunulduğunu tanımlayan iş
tasarımıdır.
Değer Yaratma
Sunu
- Pazar geliştirme, talep yaratma, satış dönüşümü, çözüm sağlama ve ve
stratejik gelişim evrelerini kapsayan beş aşamalı süreçtir.
Değer Yaratma
Modeli
Bir
firmanın kaynak, hammadde, işçilik, bilgi veya sermaye kullanarak bir ürün ye
da hizmet dönüştürmesi ve bunların müşteriler tarafından satın alınarak, tatmin
yaratılan bir süreci gösteren kavramsal yol haritasıdır.
Değer Zinciri
Son
kullanıcı tarafından satın alınan ve kullanılan ürün yada hizmetin
yaratılmasına katkıda
bulunan işletmelerdir.
Değişebilir
Müşteri
Bir
kategorideki bir özel markayla duygusal bir yakınlığı olmayan müşteridir.
Değişilebilir
Marka
Müşterinin
tanıdığı fakat yakınlık duymadığı, sadece aradığı markayı bulamayınca yerine
satın aldığı ürün ve hizmettir.
Değişim
Planlı ya da plansız bir şekilde sistemin bir
durumdan başka bir duruma dönüşmesidir.
Değişim Değeri
Bir
ürün ya da hizmeti diğerine tercih etmemize neden olan niteliklerin parasal
ölçüsüdür. Değişim değerinin fiyat ile karıştırılmaması gerekir,fiyat değişim
değerinin para ile ifadesidir.
Değişken
maliyet (variable cost)
Üretilen
veya satılan ürünün miktarıyla doğrudan bağlantılı olarak değişen firma
harcamalarıdır.Üretilen birim sayısıyla doğru orantılı olarak değişme gösteren
üretim maliyeti.
Demografi
Nüfus sayımı ve toplumsal istatistik bilgi.
Demografik
Değişkenler
İzleyicilerin,
dinleyicilerin, okuyucuların veya insanların cinsiyet, yaş, gelir, eğitim vb.
değişkenlere göre sınıflandırılmasıdır.
Deneyimsel Pazarlama
Ürünün fonksiyonel özellikleri ve faydaları yerine,
müşterinin deneyimlerini anlamaya odaklanan pazarlama yaklaşımıdır.Pazarlama
yapmak için ürünün faydalarından ziyade müşterinin deneyimlerinden yararlanmayı
esas alan bir anlayıştır.
Dış
Kaynaklar
Gönüllü müracaat edenleri, resmi ve özel iş bulma
kurumlarını, eğitim kurumlarını, rakipleri, eski personeli ve ilanları içeren
ve örgüt dışında yer alan kaynaklar.
Dış Müşteri
Kuruluşun ürün ve hizmetini son kullanıcıya
kadar ulaştıran zincir içerisinde yer alan tüm kullanıcılar.
Dikey Banner
(Vertical Banner)
İnternet
üzerinde yer alan120x240 piksel boyutlarındaki reklam panolarıdır.
Dikey
Ortaklaşa Reklam Anlaşması
Bir üretici ile bir perakendecinin veya bir
perakendeci ile bir toptancının reklam harcamalarını paylaşmaları.
Distribütör
(Distributor)
Endüstriyel
pazarlarda çalışan, bir ürünün ticari desteklerle ve çeşitli hizmetlerle toptan
satışını yapan aracı.
Doğal Arama
Optimizasyonu (Organic Search Optimization)
Doğal
arama optimizasyonu, arama motorlarında web sitenizin sonuçlarda belirme
önceliğini arttırmaya yönelik bir çalışmadır. Böylece söz konusu web sitesi,
ekstra maliyet olmadan belli anahtar kelimelerle arama yapıldığında arama
motorlarında üst sıralarda yer alır.
Doğal Arama
Sonucu
Bir
arama motorunda girilen anahtar kelimelerle ilgili olarak kullanıcıya
gösterilen sıralamaya denir. Organik sonuçlar olarak da adlandırılan bu sonuç
listesi, birçok internet kullanıcısı için aradıkları anahtar kelimeyle ilgili
siteleri ziyaret etmede belirleyicilik taşır. Organik sonuçlar arasında ilk üç
içerisinde yer alan siteler, büyük bir ihtimalle o anahtar kelime arayışının
sonucunda trafik alacak olan sitelerdir.
Doğrudan
Pazarlama
Herhangi
bir yerden ölçülebilir bir tepkiye ve / veya faaliyete neden olmak veya
müşterilerin fikirlerini etkilemek amacı ile, bir veya daha fazla reklam
aracını doğrudan kullanan etkileşimli (çift yönlü) bir pazarlama sistemidir.
Doğrudan
pazarlama (Direct marketing)
1-
Herhangi bir aracının olmadığı dağıtım kanalı. 2- Doğrudan satış, doğrudan
postalama, telefonda pazarlama ve benzeri yöntemlerle tüketiciden sipariş alma
yöntemi.
Doğrudan satış
(Direct selling)
Bir
satış temsilcisinin müşterilere bir ürün veya hizmetle ilgili kişisel sunuş
yapması ve tanıtması yoluyla satışı. Bir mal ya da hizmetin, tüketicilere
yüz yüze bir ilişkiyle ve genellikle de evlerde, işyerlerinde ve perakende
satış noktası sayılamayacak yerlerde, bir satışçı tarafından anlatılarak
pazarlandığı bir satış yöntemidir.
Dönen
Varlıklar
Bir yıl içerisinde nakde dönüştürülebilen,
hazır değerler, menkul kıymetler, alacaklar ve stoklardan oluşan işletme
varlıkları.
Dönüştürme
fonksiyonu (Transactional function)
Dağıtım
kanalının tedariklediği mallar üzerinde yer, zaman, miktar, çeşit ve mülkiyet
faydalarının kazandırılmasına hizmet eden faaliyetlerin tümüdür.
Dönüşüm
Maliyeti (Conversion Cost)
Dönüşüm
maliyeti potansiyel müşteri ya da ziyaretçinin istenen bir eylemi yapmasının
maliyetidir. Mesela bir reklam kampanyasına 2.000 YTL harcanmışsa ve bu da 20
satışla sonlanmışsa, dönüşüm maliyeti 100 YTL’dir. Yani potansiyel bir
müşteriyi bir alıcı yapmak 100 YTL’ye mal olmuştur.
Dövme / Tattoo
Tatminsiz
bir müşterinin markayla bütünleştirdiği sabit, kalıcı algılama haline gelen
markadır.
Durgun
Sadakatli Müşteri Tipi
Duygusal bağlılık olmadan belli bir hizmeti
tekrar satın alanları içerir.
Durum
Analizi
İşletmenin dış ve iç çevresel koşulları ile
güçlü ve zayıf yönlerinin analiz edilmesini içeren bir teknik. Durum analizi ya
da SWOT analizi olarak bilinir. SWOT, sözcüklerin İngilizce karşılıklarının baş
harflerinin (Strengths- Güçlü yönler, Weaknesses-Zayıf yönler,
Opportunities-Fırsatlar ve Threats-Tehditler) bir araya getirilmesiyle
oluşmuştur.
Duygu Ortaklığı
(empathy)
Karşısındaki gibi duyabilme yeteneği. Başka
bir deyimle karşısındaki kişinin tepkilerini sezebilme, ne duyabildiğini
anlayabilmelidir.
Duyuru Tahtası
Sistemi (Bulletin Board System - BBS)
Duyuru
tahtası sistemi üyelerin mesaj bırakmasına ve kayıtlı bilgiye erişmesine imkan
veren bilgisayar sistemleridir. Genellikle İnternet vasıtasıyla bağlanılan
DTS’lere yerel ağ kullanılarak da erişilebilir. DTS’lerin sunduğu bazı
hizmetler arasında; tartışma ortamları sağlamak, dosya yükleme ve indirme
hizmeti sağlamak, yerel mesajlaşma hizmeti veya yerel DTS’lerde dış ağa erişim
hizmeti sağlamak sayılabilir.
Düşey Çatışma
(Vertical conflict)
Bir
pazarlama kanalında farklı düzeyler arasındaki anlaşmazlıklardır.
Düşey pazarlama
sistemi (Vertical marketing systems)
Dağıtım
kanalı boyunca maliyet tasarrufları sağlamak ve en yüksek düzeyde etki yaratmak
amacıyla tasarlanan, merkezi olarak koordine edilen ve profesyonelce yönetilen
pazarlama kanalları sistemidir.
Düzensiz Talep
Talebin özellikle mevsimlere bağlı olarak
dalgalanma göstermesidir.İLGİLİ YAZILAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.