E - Pazarlama
Pazarlama
bileşenlerinin elektronik ortama uygun olarak planlanması ve hedef kitle ile
online ve sürekli bir etkileşimin kurulmasına dayanan pazarlama stratejisidir.
E–pr, e–markalama, e–reklam, e–crm, vb. kavramlar bu stratejinin bir
gerekliliği olarak ortaya çıkmıştır.
E Sosyo-Ekonomik
Statü
Kalifiye
olmayan işçiler, vücutları ile çalışanlar (tarım işçileri, hamallar vb.), küçük
esnaflar ve işsizlerden oluşmaktadır. Gelir ve eğitim seviyesi en düşük olan
gruptur.
E-Bülten
(e-Zine)
Elektronik
dergi’nin kısaltılmış halidir. Hali hazırda yayınlanan bir derginin çevrimiçi
web sitesine denildiği gibi sadece çevrimiçi varlık gösteren ya da sadece
e-posta ile periyodik olarak dağıtılan dergilere de denir.
E-CRM
İnternetin devrimsel avantajlarını kullanarak
web, kablosuz teknolojiler ve ses teknolojileri gibi yeni elektronik kanal
teknolojilerini CRM stratejilerine entegre etmektir.
E-Cüzdan
(e-Wallet)
Genel
olarak bir kart çıkaran kuruluş tarafından sağlanan ve kart sahibinin
tarayıcısına eklenen, gerekli güvenlik bilgilerinin yanı sıra kart sahibinin ve
sahip olduğu kartların bilgilerini saklayan bir yazılımdır. Bu yazılımın
kullanılması plastik kartlara ihtiyaç duyulmadan herhangi bir ödeme bilgisinin
kart sahibinin kişisel bilgisayarından, işyerinin web sitesine aktarılmasını
sağlar. Microsoft Passport ve Yahoo! Wallet, e-cüzdan hizmetlerine örnektir.
Eğilim Başı
Komisyon (Pay Per Lead - PPL)
Bir
reklam kampanyası fiyatlandırma modelidir. Reklamveren tarafından
yönlendirilmiş ziyaretçilerden bir formu dolduran, üye olan, e-posta listesine
giren ve/veya satın alma eğilimi olan ziyaretçi başına belli bir miktar ödeme
yapılır.
Eğitim
Personelin mevcut ya da olası işindeki
performansını geliştirme amacı ile gerçekleştirilen faaliyet.
Eğitim İçeriği
Esaslı ve süreklilik kazanan eğitimin,
özellikli hedeflerinin yönetimce belirlenen, ürün bilgisi, satış tekniği, pazar
ve şirket bilgisini kapsayan başlıklarının oluşturulması.
Eğitim
Politikası
Gerçekleştirilmek istenen amaçlarla, bunların
gerçekleştirilmesinde izlenecek yolların belirlenmesi.
E-hizmet
Elektronik veya internet gibi teknolojik
ortamlar aracılığı ile müşterilere sunulan işlem, süreç ve performanslardır.
Ekonomik
sipariş miktarı (Economic order quantity)
Sipariş
vermenin ve elde stok bulundurmanın toplam maliyetini en düşük (minimum)
düzeyde gerçekleştiren sipariş miktarıdır.
Elektronik data
değişimi (EDI)
Perakendeci
ve tedarikçi arasında karşılıklı iş evraklarının, belgelerin elektronik ortamda
(bilgisayarlarla) değişimi.
Empati
Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin
yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve
düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletilmesi
sürecidir.
En Çok
Büyüyebilir Müşteri
Firma
için stratejik değeri gerçek değerini geçebilecek müşteri tipidir. Bu tür
müşteriler çapraz satış, daha uzun süreli müşteri bağlılığı hatta belli
işbirliğine girilerek etkin maliyet yönetimi ile firma için en karlı müşteri
haline dönüştürülebilir.
En Değerli
Müşteri
Firma
için gerçek değeri en yüksek, en karlı, en bağlı ve firma ile öğreten ilişki
çerçevesinde en fazla işbirliği yapan ya da yapmak isteyen müşteri tipidir.
Endüstriyel
Mallar
En son tüketiciye satılmayıp, üretimde
kullanılan veya üzerinde bazı işlemler yapıldıktan sonra satılan mallardır.
Endüstriyel
Ürün
En son tüketicilere satılmayıp, üretimde
kullanılan veya üzerinde bazı işlemler yapıldıktan sonra satılan mallardır.
E-Perakendecilik
(e-Tailing)
Perakendecilerin
satışlarını elektronik ortam ile çevrimiçi hizmetleri kullanarak ve doğrudan
müşteriye ulaşarak İnternet üzerinden yapmasıdır. Bazı e-perakendeciler sadece
çevrimiçi varlık göstermektedirler. www.hepsiburada.com, www.ideefixe.com
bunlara örnek olarak gösterilebilir.
Erişim (Reach)
Pazarlama
iletişimi kampanyalarınızın kaç kişiye ulaştığını belirten kavramdır. Örneğin
bir banner kampanyasının İnternet üzerinde kaç kişi tarafından görüldüğü erişim
olarak tanımlanabilir.Bir markanın reklamıyla bir veya birden fazla kez
karşılaşmış farklı hane ve kişilerin sayısı. Erişim, ana kitle / Evrenin bir
yüzdesi olarak ifade edilir.
Erken
benimseyenler (Early adopters)
Kendi
sosyal konumlarında yeniliklere öncülük eden ve diğer insanlar için bilgi,tecrübe kaynağı olan insanlardır.
Esnek
fiyatlandırma (Elastic pricing)
Müşterilerin
satış fiyatları üzerinde pazarlık yapmasına izin veren bir fiyatlandırma
stratejisi.
Esnek talep
(Elastic demand)
Fiyatlardaki
belirli bir oranda düşüşün talep edilen miktarda çok daha büyük oranda bir
artışa yol açtığı ve dolayısıyla satış gelirlerini önemli oranda artırdığı
durumlar
E-Ticaret
Satıcı,
üretici ve alıcılar arasındaki ilişkinin elektronik ortamda sağlandığı ve
internetin kullanıldığı ticaret şeklidir.
Etik (Ethic)
Evrensel
ahlak anlayışına ve yükümlülüklerine dayalı olarak ortaya konulan ve bir
kişinin nasıl davranması gerektiğini gösteren iş yapma kuralları veya sistemi.
Etiket Avcısı
(Metacrawler)
Etiket
avcıları kendi veri tabanı bulunmayan, arama yapıldığında sonuçları diğer arama
motorlarını kullanarak listeleyen arama motorlarıdır. Etiket avcıları sayesinde
aynı anda birden fazla arama motoru kullanılabilir.
Etkileşim
Merkezi Uygulamaları
Müşterilerin kişisel hizmet modeline uygun
olarak, etkin bir şekilde sorunlarını çözmelerini sağlayan faaliyetlerdir.
Etkileyici
Değer
Bir
ürünü daha çekici kılan etmenlerin sağladığı değerdir. Alıcının istediği
görünüşü, biçimi ve özellikleri sağlayan en düşük maliyet olarak da ifade
edilebilir.
Etkili Erişim
Farkındalık,
tutum, veya satınalma davranışlarında pozitif bir değişiklik yaratması için
yeterli görülen reklam yayın sayısıyla karşılaşan hedef kitle yüzdesidir.
Etkili Sıklık
Farkındalık,
tutum, veya satınalma davranışlarında pozitif bir değişiklik yaratması için
yeterli görülen reklam yayın sayısıdır.
Eylem Başına
Maliyet (Cost Per Action - CPA)
Reklam
başlıkları ve reklam kampanyaları söz konusu olduğunda reklamverenin istenen
eylemin yapılması başına mecra sahiplerine ödediği paradır. Mesela Amazon.com
bir yayıncıdan gelen ziyaretçinin getirmiş olduğu gelirin belli bir yüzdesini
yayıncıya öder. İstenen eylem; katılımcının bir ürün ya da hizmeti satın
alması, bir siteye kayıt olması, bir konu ile ilgili daha fazla bilgi istemesi
gibi, söz konusu olan etkileşimli pazarlama kampanyasının hedefi doğrultusuna
herhangi bir şey olabilir.
Eyleme Dayalı
Nedensellik
Deney tasarımı yoluyla olayların başlatılması
ve aralarındaki ilişkilerin araştırılması.
Fabrika outlet
(Factory outlet)
Bir
üreticinin sahip olduğu düşük fiyatla satış yapılan perakende satış birimi.
Farklılaşma
Stratejisi
Yeni
bir ürünle yeni bir pazar oluşturmaktır.
Farklılaştırılmış
Bölümleme Stratejisi
İşletmenin iki ya da daha çok Pazar bölümünde
faaliyet göstermesi ve her bölüm için farklı bir pazarlama karması
oluşturmasıdır.
Farklılaştırılmış
Bölümleme Stratejisi (perakende)
mağazanın iki ya da daha çok Pazar bölümünde
faaliyet göstermesi ve her bölüm için farklı bir pazarlama karması
oluşturmasıdır.
Farklılaştırma
(Diversification)
Henüz
hizmet götürülmemiş bir pazar dilimine yönelik olarak tümüyle yeni bir
perakende formatının geliştirilmesini içeren bir stratejik yatırım fırsatı.
Fikir liderleri
(Opinion leaders)
Belirli
bir konu hakkında bilgiye ve uzmanlığa sahip olduğu kabul edilen ve fikirleri,
tutumları, tercihleri ve eylemleri başkalarını etkileyen kişiler.
Finans
Para, fon, kaynak.
Finansal
Kaldıraç
İşletme varlıklarının yüzde kaçının yabancı kaynaklarla
finanse edildiğini gösteren oran.
Finansal
Piyasalar
Fon akımlarını düzenleyen kurumlar, akımı
sağlayan araç ve gereçlerle, bunları düzenleyen hukuki ve idari kurallar.
Finansal
Tablolar
Finansal bilgi sistemi süreci içinde kaydedilen
ve toplanan bilgilerin, belirli zaman aralıkları ile bu bilgileri kullanacak
olanlara iletilmesini sağlayan araçlar.
Finansal
Yönetim
İşletmenin ihtiyacı olan fonların sağlanarak
uygun varlıklara yatırılması.
Finanslama
Fonksiyonu (finance function)
Bu
fonksiyon, dağıtım kanalı boyunca ödeme ilişkilerinin düzenlenmesiyle
ilgilidir.
Finansman
İhtiyaç duyulan paranın, sermayenin
sağlanması.
Firmadan
Çalışana (Business to Employee - B2E)
Şirketlerin
çalışanlarına bazı hizmetleri çevrimiçi olarak sağlamasıdır. Genellikle
şirketler, şirketten çalışana ağları ile çalışanlarla ilgili işlemleri
otomasyona bağlamak amacıyla kullanmaktadırlar.
Firmadan
Dağıtıcıya (Business to Distributor - B2D)
Bir
şirket ile şirketin dağıtım kanalı üyeleri, yani distribütörler, acenteler ya
da perakendeciler gibi, arasındaki çevrimiçi işlem ve iletişime verilen addır.
Türkiye’deki Şirketten Dağıtıcıya uygulamalar için en iyi örneklerden biri de
www.pencer-e.com’dur.
Firmadan
Devlete (Business to Government - B2G)
Şirketler
ile devlet birimleri arasındaki çevrimiçi iletişime verilen isimdir. Şirketten
devlete kavramı genellikle devlet birimleri ve şirketler arasında İnternet
kanalıyla yapılan bilgi alışverişi ve ticareti anlatmak için kullanılır.
Şirketten devlete işlemleri devlet birimlerinin satın alımlarını da kapsar.
Şirketler devlet birimlerinin ihtiyaçlarını İnternet kanalıyla öğrenebilir ve
çevirim içi teklif verebilirler. Örneğin İETT web sitesinde yapılacak olan
satın almalar önceden duyurulmakta ve işletmelerden teklif beklenmektedir.
Firmadan
Tüketiciye (Business to Consumer - B2C)
Hizmetleri
ve malları e-ticaret yoluyla doğrudan son tüketiciye sağlamak üzerine kurulu
işletme modeline ve pazarlama stratejisine verilen addır. E-ticarette
firmalarla tüketici arasındaki ticari işlemlere de denir. Şirketten tüketiciye
e-ticaret, İnternet üzerinden doğrudan tüketicilere çeşitli ürünler (kitap, CD,
kaset, bilgisayar, yazılım, donanım vb.) satma veya elektronik ödeme,
bankacılık, sigortacılık, borsa işlemleri gibi hizmetler verme şeklinde
gerçekleşmektedir. Çok çeşitli örnekleri mevcuttur. Örneğin Biletix
(www.biletix.com) Türkiye'nin ilk çevrimiçi bilet satış ve dağıtım
organizasyonudur.
Fiyat (Price)
Bir
ürünün, hizmetin ya da fikrin satın alınması ya da kullanılması karşılığında
talep edilen para veya benzeri değerler.Bir mal değerinin para ile
belirtilmesi.
Fiyat
farklılaştırma (Price discrimination)
Bir
tedarikçinin aynı ürünü farklı müşterilere farklı fiyatlarla satış yapmasıdır.
Yasal ve etik bir davranış değildir. Genellikle müşteri rantını almayı
amaçlamaktadır.
Fiyat Rekabeti
Benzer kalitede olan aynı türden ürünlerin
üreticileri ya da satıcıları arasında fiyata dayalı rekabet
Fiyat sabitleme
(Price fixing)
Bir
ürün için perakende satış fiyatlarını ortak belirleme konusunda bir dağıtım
kanalının üyeleri arasında varılan (gizli) anlaşmadır. Yasal ve etik olmayan
bir uygulamadır.
Fiyatlandırma
Politikası
Girişimin üst yöneticilerinin üretimlerini
pazarlarda kârla satmak için yer verdikleri, fiyatla ilgili düşüncelerin tümü.
Fiziki dağıtım
fonksiyonu (Physical distribution function)
Dağıtım
kanalının kendisinden beklenen görevlerini yerine getirebilmesi için malların
fizik olarak üretim noktalarından tüketim noktalarına kadar akışını
gerçekleştirmesidir.
Fiziksel
Dağıtım
Hammaddelerin, yarı bitmiş ürünlerin ve son
kullanıma yönelik ürünlerin, üretim noktalarından tüketim noktalarına kadar
etkin bir şekilde akışını planlamak, uygulamak ve denetlemek amacıyla yapılan
faaliyetlerin bütünüdür.
Fiziksel
dağıtım sistemi (Physical distribution system)
Bir
şirketin sipariş işleme, ürünlerin yükleme-boşaltması, stoklara kaydedilmesi,
depolama ve nakliye fonksiyonlarının bileşimi ve ürünlerin imalatçıdan
tüketiciye ulaştırıldığı araçlar topluluğu.
Focus grup
mülakatı (Focus group interview)
Az
sayıda insanın oluşturduğu bir grubun bir toplantı yöneticisinin açık uçlu
sorularına verdiği cevaplarla gerçekleştirilen bir pazarlama araştırması
tekniğidir.
Fokus Grup
Doğal bir toplantı ortamı biçiminde 8-12 kişi
ile yürütülen bir grup görüşmesi türüdür.
Franchising
(Franchising)
Sözleşmeye
dayalı bir dağıtım sistemi. Ana firmanın kendi pazarlama planına bağlı olarak
kendi markasıyla satış yapması için bir ücret karşılığında iş yapma haklarını
vermesi. Belirli bir ticari faaliyetin önceden belirlenmiş kurallara göre ve
belirli bir ticari unvan altında yapılması için ana şirket tarafından başka bir
işletmeye yazılı sözleşmeyle verilmesidir.
İLGİLİ YAZILAR
İLGİLİ YAZILAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.