Jenerik
Markalar
Ambalajında
üretici ya da markası bulunmayan ürünleri anlatmak için kullanılan bir terim.
Örneğin; jenerik ilaç.
Jenerik ürün
(Generic product)
Yalnızca
genel ürün sınıfı ile isimlendirilen ürünler.
Jeodemografik
Değişkenler
Küçük
coğrafi bölgelerin demografik özelliklerine dayanan bir bölümlendirme
sistemidir.
Joint Venture
Uluslararası ticarette yerel bir işletme ile
yabancı bir işletmenin yerel bir yatırım veya iş yapmak için işbirliğinde
bulunmalarıdır.
Kalitatif Pazar
Analizi
İşletmenin (mağazanın ) hedef pazarını
oluşturan tüketicilerin ve tüketici gruplarının ortak özelliklerinin ortaya
çıkarılarak bunların betimsel şekilde incelenmesidir.
Kalite
(Quality)
Bir
ürünün müşterinin ihtiyaçlarını tatmin etme yeteneğini etkileyen karakteristik
özellikleri, Ürünün müşteri beklentilerini karşılama derecesi
Kanal Çatışması
(Channel Conflict)
E-ticarette,
bir üretici ya da imalatçının geleneksel satış kanallarının yanı sıra –
dağıtımcılar, acenteler ya da perakendeciler- İnternet kanalıyla da doğrudan
satış yapmasıyla ortaya çıkan durumdur. Genellikle her iki kanal da aynı hedef
kitleye hitap ediyorsa bu sorun ortaya çıkar. Örneğin bir bilgisayar üreticisi
çevrimiçi mağazasında kampanyalı ve daha düşük fiyattan satış yapmaya başlarsa
bu durum bayilerin zararına olacaktır ve bayilerle bir kanal çatışmasına girme
olasılığı vardır.
Kanallararası
Pazarlama (Cross-channel Marketing)
Şirketlerin
iletişim kanallarından birini bir diğer iletişim kanalıyla paslaşarak,
entegrasyon içerisinde kullanmasıdır. Örneğin; bir şirket, web sitesi kanalıyla
duyurduğu bir etkileşimli pazarlama iletişimi mesajından çağrı merkezine
yönlendirme yapabilir, çağrı merkezini arayan bir müşteri, cep telefonuna gelen
bir şifreyi telefondaki çağrı merkezi çalışanına söyleyerek kampanyadan
yararlanabilir, bütün kanalları desteklemek ve promosyon mekanizmasının nasıl
çalıştığını hedef kitleye detaylı olarak anlatmak için web sitesine yönlendiren
bağlantılar içeren bir e-posta mesajı atılabilir, v.b...
Kapatma
(Closing)
Satın
alma sürecinde bir müşteri adayından satın alma kararının ve sözünün alındığı
an. Satışın gerçekleştirilmesi.
Kapsam / Ulaşım
(Coverage)
Bir
reklam aracı izleyicilerinin / dinleyicilerinin toplam nüfusa oranıdır.Bir
perakendecinin hedef pazarında bulunan ve belirli bir medya kanalında verilen
reklâmın ulaşabileceği potansiyel müşterilerin teorik sayısı.
Kâr (Profit)
Bir
işletmenin bir ürünü ya da hizmeti üretmek ve satmak için üstlendiği risklerin
karşılığında elde ettiği ödüldür. Toplam masrafların toplam gelirlerden
çıkarılmasından sonra kalan kısımdır.
Kârlılık
Oranları
İşletmenin faaliyetleri sonucunda ulaşılan
başarıyı ölçmek, ölçülü ve yeterli bir kârlılığın elde edilip, edilmediğini
değerlendirmek için yararlanılan oranlar.
Karşılaştırma
Yöntemi
İş görenlerin yaptıkları işin kalitesine,
gerçekleştirdikleri işin ölçülür miktarına, işbirliği anlayışıyla birbirlerine
göre derecelendirmesi esasına dayanan yöntem.
Karşılaştırmalı
reklâm (Comperative advertisements)
Bir
markanın rakiplerine göre güçlü yönlerini öne çıkaran reklâmdır.
Kat Altı (Below
The Fold)
Bir
web sayfasının ya da e-posta mesajının, tarayıcıda ancak aşağıya doğru kaydırma
yapılarak görülebilen kısmıdır.
Kat Üstü (Above
The Fold)
"Bir
web sayfasının ya da e-posta mesajının, tarayıcıda aşağıya doğru kaydırma
yapılmadan bir bakışta kolayca görülebilen kısmıdır. Terim günlük gazetelerden
esinlenerek türetilmiştir. Bir gazetenin kat yerinden açmadan görebildiğiniz
kısmına da denir.
Katalogdan
perakende satış (Catalog retailer)
Müşterilerle
posta ile doğrudan iletişim kuran ve dükkânı / mağazası olmayan perakende satış
türü.
Kategori -
Yaşam döngüsü (Category life cycle)
Bir
ürün kategorisinin zaman içindeki satış seyrinin değişmesidir.
Kategori
(Category)
Müşterinin
birbirlerinin yerine geçebilir olarak gördüğü ürünlerin çeşitlemesi.
Kategori Geliştirme
Endeksi (CDI)
Bir
ürün kategorisinin bölgesel bir pazardaki satışlarının ulusal satışlarına
oranının, bölge nüfusunun ülke nüfusa oranıyla karşılaştırılmasıdır.
Kategori katili
(Category Killer)
Bir
kategorideki ürün çeşitlerinin tümünü bir arada satan ve böylece müşteri
açısından elektronik eşya, büro malzemeleri, kırtasiye gibi belirli bir
kategoriye hâkim olan ucuz fiyatlı perakendeci.
Kaynak
İletileri yaratan kişi, küme, örgüt ya da aygıt
kaynak olarak adlandırılır.
Kendine Reklam
(House Ad)
Bir
web sitesinde görüntüleyecek ticari reklam olmadığında görüntülenen ve sitenin
kendi ürünlerini tanıtan ya da “buraya reklam verin” mesajı içeren reklamlara
denir.
Kısa
Vadeli Yabancı Kaynaklar
Bir yıl içerisinde ödenmesi gereken borçlar.
Kıyaslama
(Benchmarking)
İşletmenin diğer kuruluşlarla kendini ve
performansını karşılaştırması veya kıyaslaması sürecidir.
Kimliksiz
(Anonymous)
İnternet’te
gezinirken, bir kullanıcın her hareketi, IP adresi bazında takip edilebilir.
Ancak, bazı sunucular, IP adresi tanınmadan ve görünmeden İnternet’te gezinti
imkanı verirler. Bu şekilde İnternet’te gezinen kişilere “kimliksiz” denir. Bu
İnternet kullanıcılarının takibini ve kampanyaların ölçümlenmesini zorlaştırır.
Kiraz toplama
(Cherry picking)
Bir
dükkâna gelen ve yalnızca çok büyük ıskonto ile satılan ürünü satın alan
müşteriler.
Kişilerarası
İletişim
Kaynağı ve hedefi insanların oluşturduğu
iletişimlerdir.
Kişisel Alan
İki arkadaşın konuşurken korudukları 25cm-1m
arasında değişen uzaklıktır.
Kişisel satış
(Personal selling)
Bir
ya da daha fazla sayıda potansiyel müşteriyle satış elemanının kurduğu sözlü
iletişime dayalı bir tutundurma etkinliği.Şirketin satış temsilcisi ile müşteri
arasında yüz yüze iletişimi içeren satış artırıcı çabanın boyutu.
Kişisel Satış
Stratejisi
Pazarlama karması kararları dikkate alınarak
oluşturulan tutundurma karması elemanları.
Kişiselleştirme
Ürün
ve hizmetin müşterinin özelliklerine göre sunulmasıdır.Sunulan ürün ya da
hizmetin müşterinin faydası yönünde farklılaştırılmasıdır. Bu fayda fiyat,
satınalma kolaylığı olabilir.
Kişiselleştirme
(Personalization)
Kullanıcıların,
bir yazılım, mesaj ya da web hizmetinde tercihlerine göre değişiklik
yapabilmelerine denir. Kişiselleştirme etkileşimli pazarlamada önemli bir yere
sahiptir. Kişiselleştirilebilen üye sayfaları, kişiselleştirilebilen masaüstü
programları, kişiye özel e-posta mesajları... Bütün bunlar , eğer kullanıcıya
somut bir fayda getirebiliyorsa, hedef kitlenin marka ile diyalogunu ve markaya
duyulan sadakati olumlu yönde etkiler.
Kitle pazarlama
(Mass marketing)
Bir
temel ürünü, müşteri kategorileri ve ihtiyaçları ayırımı gözetmeksizin büyük
miktarlarda pazara sunma stratejisi.
Kitlesel
Pazarlama
Bir
ürünü müşteri kategorileri ve ihtiyaçları ayrımı gözetmeksizin büyük miktarda
pazara sunma stratejisidir.
Kolayda mallar
(Convenience goods)
Sıklıkla
ve kolaylıkla satın alınan ucuz tüketim malları.
Komisyon
(Commission)
Satışların
belirli bir yüzdesi gibi sabit bir formüle bağlanmış ücretlendirme.
Komisyonlu
Pazarlama Programları (Kickback Marketing)
Komisyona
dayalı çevrimiçi pazarlama tekniklerinin genel adıdır. Komisyonlu pazarlama
programlarına örnek olarak bağlı pazarlama programları, reklam değişim
programları ve performansa bağlı ödeme yapılan kampanyalar verilebilir. (bkz.
Reklam değişim programı, bağlı pazarlama programı) Komisyonlu pazarlama programlarının
faydası, fazla çaba göstermeksizin İnternet’in doğasından yararlanarak
potansiyel müşterilerin farklı marka ya da şirket siteleri arasında
aktarılabilmesindedir.
Komuta
Birliği
Personelin yalnızca bir üste bağlı olması
hali.
Konserve sunuş
(Canned presentation)
Bütün
müşteri adaylarına hiçbir değişiklik yapmadan söylenen ezberlenmiş, standart
satış mesajı.
Konsinye mallar
(Consignment goods)
Perakendecinin
satıncaya kadar tedarikçiye ödeme yapmadığı, nihai satış yapılıncaya kadar
üzerine almadığı mallardır. Satılmadığında tedarikçisine iade edilir.
Konsorsiyum
Değişik ülkelerdeki büyük işletmelerin
teknolojik ve mali konularda ortaklaşa hareket ederek bir yatırım projesini
hayata geçirmeleridir.
Kontrol
Alanı
Organizasyonda bir üste kaç astın bağlı
olacağına ilişkin karar.
Konuma Göre
Reklam (Location Based Advertising)
Kişilerin
o anda bulundukları mekana uygun reklam yapılmasıdır. Bir gencin alışveriş
merkezinin önünden geçerken cep telefonuna o alışveriş merkezinde mağazası
bulunan bir markanın spor ayakkabılarında indirimin başladığını bildiren bir
kısa mesaj gelmesi buna örnektir.
Konumlandırma
Bir ürünün Pazar konumu, onun rakip ürünlere
göre müşterinin zihnindeki nispi yeridir.
Konumlandırma
Ürünü
ya da firmayı, seçilen pazar bölümleri ve işletmenin imkanları bakımından en
uygun yere yerleştirmede tüketicinin algılarını tutumlarını ve ürün kullanma
alışkanlıklarını belirleme ve uygulama sürecidir.
Konumlandırma
(Positioning)
Müşterinin
aklında ürünün veya perakendecinin rakiplerine kıyaslayabileceği ve üstün
olarak algılanacağı bir imaj yaratmak için bir tanıtım, tutundurma ve satış
geliştirme programının tasarlanması ve uygulanmasıdır.
Nano Marketing
Konuşmalı pazarlama olarak adlandırabileceğimiz conversation marketing’de bir markayla ilgili
konuda ağızdan ağza yayılacak bir fısıltı başlatmak amacıyla yaratılmış eğlenceli ve dikkat çekici
reklamlar, ilginç cümleler, e-postalar, organizasyonları veya çeşitli tanıtım araçları yer alır.
Kooperatif
reklâm (Cooperative advertising)
Bir
tedarikçi tarafından kendi ürünlerinin promosyonunun maliyetinin tümünü veya
bir kısmını karşılamayı kabul ederek yürütülen tanıtım programıdır.
Kooperatif
satınalım (Cooperative buying)
Bir
grup bağımsız perakendecinin tek bir satıcıdan büyük miktarlarda toplu satın
alım için birlikte çalışmasıdır.
Koruyucu Ana
Baba Benlik
Karşısındaki kişi kaç yaşında olursa olsun,
onun sağlığını ve çıkarlarını korumaya yönelik benlik türüdür.
Kota (Quota)
Uluslararası
pazarlamada bir ürünün ülkeye girmesine ya da ülkeden çıkmasına getirilen
miktar kısıtlamasıdır.Bir ülkeye ithal edilecek malların miktarına kısıtlama
getirilmesi. Belirlenen miktarın üzerinde bir malın ithal edilememesidir.
Kredi (Credit)
Perakendeci,
toptancı, banka, finansman kurumu veya diğer kuruluşlar tarafından bir
müşterinin kullanımına, tahsis edilmiş bulunan para. Müşteriye ödeme için vade
tanıma, açık hesap
Kritik Olaylar
Tekniği
İnsan
davranışları hakkında gözlemlerin toplanması ve gözlemlerin yaşanan
problemlerin çözümüne yardımcı olacak prosedürler dizisinden oluşan tekniktir.
Kullanım Değeri
Ürünün
ortaya koyduğu fonksiyona verdiğimiz değerdir. Bir kullanımı, işi veya hizmeti
başarılı kılan, performansını arttıran ve satılabilirliğine katkıda bulunan
nitelik ve özelliklerin parasal ölçüsüdür.
Kupon (Coupon)
Mağazadan
satın alımlarda belirli ürünlerin fiyatında indirim sağlayan basılı kâğıt.
Kur Riski
Uluslararası pazarlamada satış sözleşmesinin
imzalanma zamanı ile ödemenin fiilen yapılma zamanı arasında paranın piyasa
değerinde meydana gelen değişikliğin beraberinde getirdiği risk.
Kuramsal
Fiyat (Normal Fiyat)
Değişik pazar koşullarına bağlı olarak
gerçekleşen arz ve talep dengesine göre oluşması gereken fiyat.
Kurum Kimliği
Bir
kuruluşun görsel ve fiziksel özellikleriyle kurum kültürü, kurum felsefesi gibi
soyut niteliklerinin oluşturduğu kimlik. Kurumun logosu, amblemi, diğer
tanıtıcı işaretleri, binalarının tasarımı, iç ve dış düzeni, reklam ve diğer
iletişim etkinlikleri, tabela ve pano gibi dış cephe işaretleri, flamaları,
arabaları, çalışanlarının giysileri, tanıtım kitapçıklarında yer alan kurum
felsefesi, kimliği oluşturan öğelerin yalnızca birkaçıdır.
Kurumsal Halkla
İlişkiler (CPR)
Kurum
yada kuruluşun muhatap olduğu ve olacağı bütün hedef kitleler ile ilişkileri
düzenleyerek, bu kitlelerin kuruma karşı olan bilgisizliklerini, bilgiye,
ilgisizliklerini ilgiye ve de sempatilerini kurumsal kimliğe dönüştürme
çabalarının bütünüdür.
Kurumsal reklâm
(Institutional advertising)
Bir
organizasyonun imajını ve felsefesini tanıtan, benimseten reklâm.Kurumun
felsefesini, rolünü, topluma katkısını, kurumun başarılarını anlatmak ve
böylece imaj ve itibar oluşturmak için yapılan reklam.
Kültür
(Culture)
Bir
toplumun üyelerinin çoğunluğu tarafından paylaşılan inanç ve değerler sistemi.
Lisans Verme
Bir işletmenin kendi marka ismini,
teknolojisini veya ticari bilgisini kullanma hakkını bir ücret karşılığında
yazılı bir sözleşmeye bağlı olarak başka işletmeye vermesidir.
Lisans Verme
(perakende)
Bir mağazanın kendi marka ismini, teknolojisini
veya ticari bilgisini kullanma hakkını bir ücret karşılığında yazılı bir
sözleşmeye bağlı olarak başka işletmeye vermesidir.
Liste fiyatı
(List price)
Bir
katalogda yazılan ya da bir satış elemanı tarafından şirketin resmi ve nihai
satış fiyatı olarak ifade edilen fiyat.
Logo - Amblem
İki
veya daha fazla tipografik karakterin sözcük şeklinde okunacak biçimde bir
araya getirilmesinden oluşturulan simgedir.Bir şirket ismi, ticari bir marka ya
da bir kısaltmanın grafik bir anlatımı ya da bir sembolü vs.. Genellikle
markanın tanınmasını kolaylaştırmak için benzersiz olarak tasarlanmıştır.
Lojistik
Müşteri gereksinimlerini karşılamak amacı ile
üretim ve tüketim noktaları arasında ürünlerin, hizmetlerin ve bunlarla ilgili
bilgilerin depolanmasını ve akışını ileriye ve geriye doğru etkin ve verimli
bir biçimde planlayan, uygulayan, yürüten ve denetleyen tedarik zinciri
sürecinin önemli bir halkasıdır.Ürünlerin üreticiden tüketiciye maliyet ve
zaman açısından en etkin şekilde ulaştırılması süreci.
Lojistik
fonksiyonlar (Logistic functions)
Çeşitli
ürünleri bir araya getirmek, onları depolamak, onları gruplandırarak küçük
birimler halinde müşterilere sunmak ve perakende raflarına yerleştirmek.
İLGİLİ YAZILAR
İLGİLİ YAZILAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.