Mağaza İmajı
Tüketiciler tarafından bir mağazanın algılanan
kişiliğini ifade eder.
Mal (Goods)
Fiziksel,
kimyasal, estetik, sosyo-psikolojik vb. özellikler taşıyan bir pazarlama
bileşenidir.
Maliyet-Artı
Yöntemi İle Fiyatlandırma
Üretilecek malın birim maliyetine, belirli bir
kâr marjı ekleyerek fiyatı bulma.
Maliyete dayalı
yöntem (Cost oriented method)
Malin
maliyetine sabit bir yüzde ekleyerek perakende satış fiyatını belirleme
yöntemidir. Maliyet artı fiyatlandırma olarak da bilinir.
Malzeme
Aktarımı
Üretimde kullanılan malzemelerin üretimden
önce, üretim aşamaları sırasında ve üretim sonrasında yer değiştirmeleri ile
ilgili hareketlerdir.
Mamul
farklılaştırma
Üretici işletmenin kendi ürününü rakip
ürünlerden daha iyi olduğunu ve tüketicilerin algılamalarına yardım etmek için
ürünün özelliklerinde değişiklik yapmasıdır.
Mamul Hayat
Eğrisi (Ürün Yaşam Süreci)
Yeni bir ürünün ilk kez pazara sürülmesinden talebin
son bulmasına kadar geçirdiği, sunuş, gelişme, olgunluk ve gerileme evrelerini
kapsayan sürelerdir.
Marjinal
Maliyet
İşletmenin bir birim fazla mal üretmesi
halinde maliyette meydana gelen ek artış.
Marka (Brand,
Trade Mark)
Bir
veya bir grup üretici ve / veya satıcının mal ve hizmetlerini belirlemeye,
tanıtmaya ve rakiplerininkinden ayırıp farklılaştırmaya yarayan isim, terim,
sözcük, simge (sembol), tasarım (dizayn), işaret, şekil, renk veya bunların
çeşitli bileşenleridir.1- Bir mal veya hizmetin kimliğidir. 2- Bir malı
diğerinden (rakiplerinden) ayırmakta, malın yararlarını ve kalitesini sembolize
edebilmekte, hatırlanmasına katkıda bulunabilmektedir.3- Bir mal veya hizmeti
bütün diğer benzerlerinden ayıran, farklı olarak tanımlayan isim, resim, terim
veya semboller.
Marka Aklı
Marka
gibi düşünebilme yeteneğidir.
Marka Alanı
Alıcıdan
satıcıya iletilerin gönderildiği ve satın alma kullanma deneyimlerinin geri
gönderildiği fiziki veya elektronik alandır.
Marka Alanı
Modeli
Bir
markanın nasıl başarıyla konumlandırılacağını, müşterilerinin kalplerinde ve
akılarında yer alacağını, rakiplerini yeniden konumlanmaya zorlayacak strateji
ve taktikleri tanımlayan yol haritasıdır.
Marka Arenası
Kurumların,
ayrıcalıklı bir marka kavramı yaratmak için tüm alanlarından -insan, ürünler,
hizmetler vs…- yararlandıkları rekabet ortamıdır.
Marka Avantajı
Bir
markayı sürekli olarak güçlendirme, geliştirme ve yenilemenin sonucu.
Marka
bağımlılığı (Brand loyalty)
Belirli
bir ürünün aynı markasını bir müşterinin tutarlı bir şekilde satın almayı
sürdürmesi.
Marka Bağlıları
Marka tercihi kuvvetli ancak fiyat duyarlılığı
düşük olan ve bir ya da iki marka arasında tekrarlı alımlarda bulunan alıcı
grubu.
Marka Bilinirliği
Tüketici
tarafından biriktirilen ürünle ilgili deneyimler bütünüdür.
Marka Çarı
Tüm
kuruluş çapında markalama sürecini kontrol eden kişidir.
Marka Değeri
Tüketicinin
o marka ile özleştirdiği ve diğer markalardan farklılaştırdığı ürün
değerlerinin bütünüdür. Bir anlamda markaya yapılan geçmiş pazarlama
yatırımları sonucunda o markayla özdeşleşmiş olan değerler toplamıdır.
Marka
Değerlendirmesi
Markanın
imaj ve algılanış biçiminin nesnel bir analizidir.
Marka Denetleme
Süreci
Marka
yönetim ekibinin, markanın durumu, müşterileri, rakipleri ve markaları ile
ilgili gerçekleri değerlendirdiği belli periyotlarda yapılan çalışmalardır.
Marka Denkliği
Bir
markanın; ürünleri ve hizmetlerinin göreceli kalitesi, finansal performansı,
itibarı, müşteri sadakati, memnuniyeti gibi unsurlarla bütünsel algılanışına
dayalı değeridir.
Marka Disiplini
Bir
marka olarak; iş dünyasının gerçeklerinden, tüketici ve pazar araştırmalarından
ve marka uzmanlığından yararlanarak kararlar alma.
Marka Ekseni
Markanın
pazara giriş aşamasında işlevsel, sembolik ve deneyimsel olarak tanımlanan üç
tüketici gereksinimine bağlı olarak markanın sahip olacağı anlamdır.
Marka Eylem
Planı
Markaları
yaratmak, planlamak, tasarımını yapmak ve oluşturmak için gerekli disiplinli
faaliyet ve süreçlerdir.
Marka
Farkındalığı
Markadan
haberdar olma, tüketicinin hafızasında markanın rakiplerle karşılaştırmalı
olarak aldığı yerdir.
Marka
Genişlemesi
Başarılı
bir markanın adının şirketin tüm sahip olduğu ek ürünlere aktarımıdır.
Marka
genişletme (Brand extension)
Mevcut
bir marka ismini yeni bir ürün için kullanmak.
Marka Genişliği
Markanın
hedef müşteri ve yarar sahipleri tarafından ne hızla kabul edildiğini ölçen bir
tür devir süresi, marka yaratma kapasitesidir.
Marka
Gerekliliği
Marka
öz karakteristiklerinin çekirdek bir konsept içine yerleştirilmesidir.
Marka
Güçlendirme
Bir
markanın büyüklük ve değerinin, şirketin ölçeğiyle orantılı hale getirmek üzere
optimizm edilmesini amaçlayan bilinçli bir plan geliştirmesidir.
Marka İfade
Modeli
Bir
firma ve stratejik ortaklarının marka öykülenme sürecinde kullandığı yöntemler
bütününü ifade eder.
Marka imajı
(Brand image)
Markanın
genel algılanması. Marka hakkındaki bilgilerden ve geçmiş deneyimlerden oluşan
markanın genel görünümünü ifade eden inançlar dizisi.Ürün kişiliği, duygular,
ve hafızada oluşan çağrışımlar gibi tüm belirleyici unsurları içerecek şekilde
markanın algılanmasıdır. Kısaca marka imajı, tüketicinin marka hakkındaki sahip
olduğu inançlar bütünüdür.
Marka İmzası
Müşterilerle
açık bir iletişim kurabilmek, markaların ürün ve hizmetlerini imgelemlerinden
nereye koymaları gerektiğini anlatmak için bir markaya eşlik eden kısa ibare ya
da tamamlayıcı sözcük grubu.
Marka ismi
(Brand name)
Bir
markanın sözlü olarak ifade edilebilen kısmı.Bir ürün veya ürünler dizisi ya da
iyi tanınan bir markanın adını taşıyan hizmettir.
Marka işareti
(Brand mark)
Bir
markanın sözel olarak ifade edilemeyen kısmı.
Marka
İttifakları
Bir
kurumun marka denkliğini geliştirmek için diğer uygun markalardan
yararlanmaktır.
Marka Kimliği
Markanın
''biricik'' çağrışımlar setidir. Bu çağrışımlar, marka eksenini, inançları ye
da kaliteyi temsil eder ve kurum üyelerinin müşterilere yönelik vaadini içerir.
Marka Kişiliği
Tüketicilerin
markaya aktardığı insani özellikler toplamıdır.
Marka
Konumlandırma
Markanın
rekabetçi ortamda kendini tanımladığı yerdir. Konumlama marka niteliklerinin,
kullanıcı karlarının ve hedef kitlenin ayrıştırılmasını ifade eder.
Marka Kültürü
Oluşturma
Var
olan ve gelecekte var olacak tüm çalışanlara ve ortaklara; inançların,
davranışların ve belirli bir markanın karakteristik özelliklerinin genel
toplamını sergilemektir.
Marka Mimarisi
Tüm
çoğalan marka ve marka ilişkilerinin hiyerarşik düzenlemesidir.
Marka Odağı
Marka
Stratejisi Doktrinini bir kurumun iş planlarında ve bütçesinde öncelikli odak
noktası kabul eden konsantre bir düşünme sürecidir.
Marka
Oyumlandırması
Ürünler
veya hizmetler çizgisi ve / veya coğrafi pazarda marka kimliğinin bütün
elemanlarının senkronize hale getirilmesidir.
Marka Öyküleme
Satıcıların,
tatmin yaşam döngüsü içinde müşterilerle iletişime geçtiğinde onları farkında
olma, kabul etme, deneme, onaylama ve önerme olan beş aşamadan geçirme
sürecidir.
Marka
Paradigmasını Değiştirme
Markanın
algılanan ayrıcalığında köklü ve önemli bir değişiklik.
Marka Sadakati
Markanın,
müşteriler tarafından " dost" olarak algılanmaya öncelik vermesi
durumunda beklenen sonuç. Müşteriler bir markaya karşı olumlu hislere sahip
olduğunda, o markanın ürünlerini ve/veya hizmetlerini düzenli bir şekilde
kullanırlar.
Marka Sermayesi
Bir
markanın değişik aktiflerinin bir demet oluşturmasından kaynaklanan değeridir.
Marka Sloganı
Tüketicinin
marka konusundaki hislerini etkilemek amacıyla, markanın duygusal ve işlevsel
getirilerini dramatize etmek için kullanılan sözcük dizisi ya da kısa ibare.
Marka Strateji
Doktrini
Bir
kurum tarafından kendi özünü (marka vaadi) tanımlamak için kullanılan, amacı
bir paradigma değişikliği ve "ayrıcalıklı konum" (sürdürülebilir
rekabetsel avantaj) yaratmak, marka denkliğini en yüksek düzeye çıkarmak olan,
kapsamlı bir içeriğe sahip hareket planı. (yol haritası)
Marka
Sürücüleri
Marka
denkliklerini yapılandırmak ve geliştirmek için markaların iletişim kurduğu
başlıca yollar. Bunlar algılanan kalite, marka çağrışımları, isim farkındalığı,
marka sadakati, ve diğer tescilli değerleri içerir.
Marka
Tanınırlığı
Tüketicinin
markayı kategorileştirmek için yeterli düzeyde bilgi sahibi olmasıdır.
Marka Tescili
Bir
mağazanın ticari marka ismini yasallaştırmasıdır.
Marka Uzantısı
Var
olan bir markayla ilgili fakat farklı bir kar ve / veya farklı bir hedef
kitleye yönelen yeni bir ürün veya hizmettir.
Marka Vaadi
Markanın
sunduğu işlevsel ve duygusal faydaların özü, var olan ve potansiyel
müşterilerin, markanın ürün ve hizmetlerini kullanırken ondan bekledikleri
şeyler; bir marka değeri kavramı.
Marka
Yolsuzluğu
Özellikle,
ürünlerin çoğunlukla markasız pazarlandığı piyasalardaki bazı markaların
kendilerine özgü bir Marka Vaadi veremedikleri ya da vermek istemedikleri zaman
denedikleri " sadakat satın alma."
Marka
Yöneticisi (Brand manager)
Bir
markanın tüm marka yürütme sürecinden, araştırmadan satış sonrası hizmete
kadar, sorumlusu olan kişi. Firmanın mal veya hizmet stratejisinde
yaratıcılığı, liderliği, raf-vitrin ve pazar bölümlerinin her birindeki
egemenliğini sağlamak ve yönetimindeki markanın tutundurma stratejisini
oluşturmakla görevlidir.
Markalama Amacı
Modeli
Firmanın
iç kurumsal kültürünü dış müşteriye odaklı markalama faaliyetlerine dönüştürmesini
ifade eden modeldir.
Markalaşma
Hem
markanın hem de marka kimliğinin geliştirilme sürecidir.
Markaya Yeniden
Hayat Verme
Markanın,
konumlanmasından başlayıp marka kimliğinin yaratıcı bir şekilde yeniden
oluşturulması boyunca ilerleyerek komple bakıma alınmasıdır.
Medya
Reklam ve diğer tüm mesajları taşıyabilen tüm
iletişim şekillerini tarif etmek için kullanılan terimdir. Basını, radyoyu,
televizyonu, billboardları ve interneti kapsar.
Medya
Planlaması
Reklamverenin
bütçesini en verimli biçimde değerlendirmek, doğru tüketiciye, doğru zamanda,
satın almayı destekleyecek sıklıkta medyayla ulaşmak ve reklamın etkinliğini
sağlamaktır.
Medya
Stratejisi
Hedef
kitlenin seçilmesi, medya amaçlarının belirlenmesi, medya türlerinin belirlenmesi
ve medyanın medyanın seçimi ve medya zaman planlarının yapılmasını içeren
çalışmalar bütünüdür.
Merchandising
(Merchandising)
Hangi
ürünlerin ya da ürün hatlarının perakende işletmede bulundurulacağına ilişkin
kararlar bütünüdür.
Merkezileşme
Derecesi
Karar verme yetkisinin alt yönetim
kademelerine devrinin derecesi.
Merkezleşme/Merkezleşmeme
Çoğu kez satış faaliyetlerinin merkezde veya
merkezden ayrı yerde yürütülmesi, başka bir deyişle, bölge temeline göre
bölümlere ayırmanın yapılması ve yapılmaması ya da aynı nitelikteki
faaliyetlerin bir araya toplanması veya toplanmaması.
Meta Tag
Bir
web sayfasının düzenleme kodu içerisine eklenen, web sayfasının içeriğiyle
ilgili olan fakat ziyaretçiler tarafından görülemeyen gizli anahtar
kelimelerdir. İşin uzmanları tarafından doğru olarak hazırlanmış ilgi
etiketleri web sayfalarının arama motoru sonuçlarında yer almasını
kolaylaştırır.
Metin Reklam
(Text AD)
Sadece
metinden oluşan reklamlardır. Genellikle sadece yazı içeren metin tabanlı
e-posta mesajlarında kullanılırlar.
Mevsimlik
indirim (Seasonal discount)
Düşük
talep dönemlerinde gündeme getirilen fiyat indirimidir.
Mevsimlik mal
(Seasonal goods)
Satışları
yılın içinde bulunulan dönemine bağlı olarak büyük dalgalanmalar gösteren
mallar.
Miktar
iskontosu (Quantitiy discount)
Büyük
sipariş miktarlarında birim fiyatlarda yapılan indirimdir.
Misyon
İşletmenin varlık nedeninin, esas yapısının, mantığının
ve izlemeyi seçtiği yolun genel tanımı.
MMS
Multimedya
Mesajlaşma Servisi’nin kısaltması olan MMS, bilinen kısa mesaj (SMS) içeriğine
ek olarak durağan ya da hareketli resimler, video ve ses klipleri göndermenize
imkan veren mesajlaşma teknolojisidir.
Mobil Pazarlama
Pazarlama
iletişimi çözümlerinde, mobilitenin gücünü kullanarak hedef kitleye kolay
ulaşımı sağlayan, etkin ve anında geri dönüş mekanizmalarına sahip yeni ve
güçlü pazarlama faaliyetidir. MMS, SMS, WAP vb.
Moda (Fashion)
Tipik
olarak bir veya birkaç sezon boyunca satılan ticari mal kategorisidir. Satışlar
bir sezondan diğerine çok büyük değişimler gösterebilir.
Moda Uygulayıcı
Genelde
ikinci kullanıcıların ayak izlerini takip eden pazarda moda olan çözümleri
kullanan müşteriler.
Motivasyon
Teorileri
Satış elemanının motivasyonunda yararlanılan
teoriler. Genel olarak işletme personelinin motivasyonunda kullanılan bu
teoriler, satış elemanının motivasyonunda da önemli bir yer teşkil etmekte ve
satış müdürlerinin, satış elemanlarına yönelik hazırlayacakları motivasyon
programlarında dikkate alınmaktadır.
Müşteri
Ürün ya da hizmeti satın alan kimse, kurum ya
da kuruluştur.
Müşteri
(perakende)
Belirli
bir şirket veya mağazadan düzenli alışveriş yapan kişidir.
Müşteri
bağlılığı (Customer loyalty)
Müşterinin
belirli bir mağazadan satın alma konusunda gösterdiği sadakat.
Müşteri
Değerlemesi
Müşterinizin
firmanız açısından cari değeri, gelecekteki değeri ve stratejik (potansiyel)
değerinden oluşan toplam değeridir.
Müşteri
Farklılaştırılması
Birebir
müşteri stratejilerinin uygulanabilmesi için her müşterinin hem davranış
biçimi, hem de finansal anlamda firma açısından farklı görülmesi ve uygun
aksiyonun alınmasıdır.
Müşteri Hizmeti
Karşılıklı yarar sağlayabilecek şekilde uzun
dönemli ilişkileri güvence altına alabilecek biçimde müşterilerle uzun dönemli
kurulan ilişki ve bağlardır.
Müşteri hizmeti
(Customer service) (perakende)
Alışveriş
yaptıkları, satın aldıkları mallara değer katma amacıyla müşteriye sunulan bir
dizi perakende satış aktivitesi.
Müşteri
hizmetleri bölümü (Customer service department)
Bir
perakende işletmede müşteri başvurularını ve şikâyetlerini ele alan ve
cevaplayan bölüm.
Müşteri
iadeleri (Customer returns)
Müşterilerin
hasarlı, kusurlu olması veya uygun olmaması nedeniyle geri getirdikleri
malların miktarıdır.
Müşteri İçin
Değer Yaratma
Müşterilerin ödediği karşısında beklediğinden
fazlasını elde ettiği zamanki durumu ve anlamı içermektedir.
Müşteri
İlişkileri
Satış elemanlarının görevinin satışın
kapanmasıyla bitmemesi, günümüzde satış elemanları müşteriler ile uzun dönemli
ilişkiler yaratması ve sürdürmesi.Kuruluş ile müşteri arasında kurulan satış
öncesi ve satış sonrası tüm eylemleri kapsayan, karşılıklı yararı ve ihtiyaç
tatminini içeren bir süreçtir.
Müşteri
İlişkileri Yönetimi (CRM)
Müşteri
merkezli stratejiler ile bu stratejileri destekleyebilecek; satış ve
pazarlamayla beraber, müşteri hizmetleri, muhasebe, üretim ve lojistik gibi
yeni fonksiyonları kapsayan ve bu yeni fonksiyonlardan etkilenecek herkes için
tüm iş süreçlerinin yeni baştan düzenlenmesini içeren ve bunları
gerçekleştirirken de teknolojiden yararlanan bir yönetim stratejidir.
Müşteri İstek
ve İhtiyaçlarının Belirlenmesi
Perakende satış sürecinde müşteriye
yaklaştıktan sonra gelen adım.
Müşteri
İtirazları
Satış sürecinde tüketicinin ilgisini gösteren,
müşterinin yaşadığı endişe ve tereddütlerin açığa vurulması.
Müşteri
Memnuniyeti
Müşterinin
satın alma eyleminden önceki beklentiler ile satın alma eylemi gerçekleştikten
sonra ürünün gösterdiği performans arasındaki farklılıkların değerlendirmesine
ilişkin tepkisidir.
Müşteri Odaklı
Olmak
İşletme ve tüm çalışanları olarak her eylem ve
kararın sunulan ürün ve hizmetlerin müşterilere hız verecek, tatmin yaratacak
biçimde planlanmasına çalışmak ve sonuçta sürekli tercih edilen bir işletme
olabilmektir.
Müşteri
Odaklı Ürün Yönetimi
Müşterilerin ne alacakların tahmin etmek
yerine onların ihtiyaçlarının tam olarak karşılanmasını hedefleyen bakış açısı.
Müşteri
Odaklılık
Kuruluşun
müşteriye rakiplerden daha fazla daha üstün değer sağlamak amacıyla
organizasyonun tüm birimleriyle müşteriyi anlama ve tanımaya hedefleyen ve buna
gayret gösteren bir şekilde yapılanmasıdır.
Müşteri Payı
Pazar
payının aksine müşterinin söz konusu gereksinimine yönelik bugün ve gelecekteki
para harcama potansiyelinden alınan pay. Diğer bir anlamda müşterinin gerçek
değerinin stratejik değerine oranıdır.
Müşteri
Sadakati
Müşterinin
gelecekte daha önceden bilinen veya tavsiye edilen mal / hizmeti yeniden satın
alma veya yeniden satın alma eğilimine yoğun biçimde yönelmesi veya
katılmasıdır.Tekrar satın alma sıklığı veya benzer ürünü satın alma hacmidir.
Müşteri Satın
Alma Eğrisi
Bir müşterinin değerini ele almada kriter olan
unsurlardan biri olup, müşterinin mal ve hizmeti tekrar satın alma zamanlarını
analiz eden eğridir.
Müşteri satın
alma süreci (Customer buying process)
Bir
müşterinin bir mal veya hizmet satın alırken geçirdiği aşamalardır. Bunlar;
ihtiyacın hissedilmesi, bilgi araştırma, alternatiflerin değerlendirilmesi,
seçim, satın alma ve satın alma sonrası değerlendirmedir.
Müşterinin
Stratejik Değeri
Müşterinin
uygun stratejiler uygulandığında firmaya sağlayacağı gerçek değerinin ötesinde
potansiyel olarak sağlayabileceği değerdir.
Müşteriyi Elde
Tutma
İşletmenin mevcut müşterilerinin
beklentilerini daha iyi karşılama yoluyla, onların rakip işletmelere doğru
yönelmelerini engellemesi
Müzakere
(Negotiation)
İki
veya daha fazla taraf arasında bir sonuca varmak için sürdürülen görüşme,
pazarlık süreci.
Nakit iskontosu
(Cash discount)
Müşterilere
nakit ve peşin ödemeleri karşılığında daha düşük fiyat uygulamak.
Negatif Talep
Tüketicilerin büyük bir çoğunluğunun belirli
bir ürüne karşı gösterdiği satın alma isteksizliği ve hatta o ürüne karşı
gösterilen tepki.
Net fatura
fiyatı (Net invoice price)
Faturanın
net değeri veya bütün ıskontolar çıktıktan sonra toplam fatura tutarı.
Net kâr (Net
profit)
Bir
firmanın genel performansının bir ölçüsüdür. Bir dönemdeki satış gelirlerinden
masrafların ve zararların çıkarılmasıyla hesaplanır.Net satışlardan tüm maliyet
unsurları ve vergiler çıkarıldıktan sonra ulaşılan sonuç.
Net satışlar
(Net sales)
İade
edilen ürünlerin bedellerinin tamamı ödendikten sonra satıcının elinde geriye
kalan satış kazançlarının toplamı.
Network Bazlı
Reklam (Run-of-Network)
Reklamverenlerin
bannerların sitelere nasıl ve sitelerin neresine yerleştirileceğini belirleme
şansının olmadığı, bannerların rastgele olarak pek çok üye sitede gösterildiği
reklam ağlarıdır. Bu tür reklamlar daha geniş kitlelere hitap ederler yani
hedef kitlenin görece olarak daha geniş tanımlandığı, odaklanmanın az olduğu
reklamlardır.
Niş pazarlama
(Niche marketing)
Gereksinimleri
tam olarak karşılanmayan küçük bir müşteri grubunun istemlerini daha iyi
karşılayabilmek için belirlenen çok dar kapsamlı, küçük bir pazar bölümüne yönelik
yapılan pazarlamadır. Pazarlama karmasının unsurlarını tek ve özel bir
pazar bölümünü ele geçirmek için sistemli olarak bir araya getirmek.
İLGİLİ YAZILAR
İLGİLİ YAZILAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.