UA-38825175-1 Google+ YAŞAMDAN SÜZÜLENLER: PAZARLAMA,SATIŞ DÜNYASI TERİMLERİ M-N

9 Eylül 2012 Pazar

PAZARLAMA,SATIŞ DÜNYASI TERİMLERİ M-N


Mağaza İmajı
 Tüketiciler tarafından bir mağazanın algılanan kişiliğini ifade eder.

Mal (Goods)
 Fiziksel, kimyasal, estetik, sosyo-psikolojik vb. özellikler taşıyan bir pazarlama bileşenidir.

Maliyet-Artı Yöntemi İle Fiyatlandırma
 Üretilecek malın birim maliyetine, belirli bir kâr marjı ekleyerek fiyatı bulma.


Maliyete dayalı yöntem (Cost oriented method)
 Malin maliyetine sabit bir yüzde ekleyerek perakende satış fiyatını belirleme yöntemidir. Maliyet artı fiyatlandırma olarak da bilinir.

Malzeme Aktarımı
 Üretimde kullanılan malzemelerin üretimden önce, üretim aşamaları sırasında ve üretim sonrasında yer değiştirmeleri ile ilgili hareketlerdir.

Mamul farklılaştırma
 Üretici işletmenin kendi ürününü rakip ürünlerden daha iyi olduğunu ve tüketicilerin algılamalarına yardım etmek için ürünün özelliklerinde değişiklik yapmasıdır.

Mamul Hayat Eğrisi (Ürün Yaşam Süreci)
 Yeni bir ürünün ilk kez pazara sürülmesinden talebin son bulmasına kadar geçirdiği, sunuş, gelişme, olgunluk ve gerileme evrelerini kapsayan sürelerdir.

Marjinal Maliyet
 İşletmenin bir birim fazla mal üretmesi halinde maliyette meydana gelen ek artış.

Marka (Brand, Trade Mark)
 Bir veya bir grup üretici ve / veya satıcının mal ve hizmetlerini belirlemeye, tanıtmaya ve rakiplerininkinden ayırıp farklılaştırmaya yarayan isim, terim, sözcük, simge (sembol), tasarım (dizayn), işaret, şekil, renk veya bunların çeşitli bileşenleridir.1- Bir mal veya hizmetin kimliğidir. 2- Bir malı diğerinden (rakiplerinden) ayırmakta, malın yararlarını ve kalitesini sembolize edebilmekte, hatırlanmasına katkıda bulunabilmektedir.3- Bir mal veya hizmeti bütün diğer benzerlerinden ayıran, farklı olarak tanımlayan isim, resim, terim veya semboller.

Marka Aklı
Marka gibi düşünebilme yeteneğidir.

Marka Alanı
Alıcıdan satıcıya iletilerin gönderildiği ve satın alma kullanma deneyimlerinin geri gönderildiği fiziki veya elektronik alandır.

Marka Alanı Modeli
Bir markanın nasıl başarıyla konumlandırılacağını, müşterilerinin kalplerinde ve akılarında yer alacağını, rakiplerini yeniden konumlanmaya zorlayacak strateji ve taktikleri tanımlayan yol haritasıdır.

Marka Arenası
Kurumların, ayrıcalıklı bir marka kavramı yaratmak için tüm alanlarından -insan, ürünler, hizmetler vs…- yararlandıkları rekabet ortamıdır.

Marka Avantajı
Bir markayı sürekli olarak güçlendirme, geliştirme ve yenilemenin sonucu.

Marka bağımlılığı (Brand loyalty)
 Belirli bir ürünün aynı markasını bir müşterinin tutarlı bir şekilde satın almayı sürdürmesi.

Marka Bağlıları
 Marka tercihi kuvvetli ancak fiyat duyarlılığı düşük olan ve bir ya da iki marka arasında tekrarlı alımlarda bulunan alıcı grubu.

Marka Bilinirliği
Tüketici tarafından biriktirilen ürünle ilgili deneyimler bütünüdür.

Marka Çarı
Tüm kuruluş çapında markalama sürecini kontrol eden kişidir.

Marka Değeri
Tüketicinin o marka ile özleştirdiği ve diğer markalardan farklılaştırdığı ürün değerlerinin bütünüdür. Bir anlamda markaya yapılan geçmiş pazarlama yatırımları sonucunda o markayla özdeşleşmiş olan değerler toplamıdır.

Marka Değerlendirmesi
Markanın imaj ve algılanış biçiminin nesnel bir analizidir.

Marka Denetleme Süreci
Marka yönetim ekibinin, markanın durumu, müşterileri, rakipleri ve markaları ile ilgili gerçekleri değerlendirdiği belli periyotlarda yapılan çalışmalardır.

Marka Denkliği
Bir markanın; ürünleri ve hizmetlerinin göreceli kalitesi, finansal performansı, itibarı, müşteri sadakati, memnuniyeti gibi unsurlarla bütünsel algılanışına dayalı değeridir.

Marka Disiplini
Bir marka olarak; iş dünyasının gerçeklerinden, tüketici ve pazar araştırmalarından ve marka uzmanlığından yararlanarak kararlar alma.

Marka Ekseni
Markanın pazara giriş aşamasında işlevsel, sembolik ve deneyimsel olarak tanımlanan üç tüketici gereksinimine bağlı olarak markanın sahip olacağı anlamdır.

Marka Eylem Planı
Markaları yaratmak, planlamak, tasarımını yapmak ve oluşturmak için gerekli disiplinli faaliyet ve süreçlerdir.

Marka Farkındalığı
Markadan haberdar olma, tüketicinin hafızasında markanın rakiplerle karşılaştırmalı olarak aldığı yerdir.

Marka Genişlemesi
Başarılı bir markanın adının şirketin tüm sahip olduğu ek ürünlere aktarımıdır.

Marka genişletme (Brand extension)
 Mevcut bir marka ismini yeni bir ürün için kullanmak.

Marka Genişliği
Markanın hedef müşteri ve yarar sahipleri tarafından ne hızla kabul edildiğini ölçen bir tür devir süresi, marka yaratma kapasitesidir.

Marka Gerekliliği
Marka öz karakteristiklerinin çekirdek bir konsept içine yerleştirilmesidir.

Marka Güçlendirme
Bir markanın büyüklük ve değerinin, şirketin ölçeğiyle orantılı hale getirmek üzere optimizm edilmesini amaçlayan bilinçli bir plan geliştirmesidir.

Marka İfade Modeli
Bir firma ve stratejik ortaklarının marka öykülenme sürecinde kullandığı yöntemler bütününü ifade eder.

Marka imajı (Brand image)
 Markanın genel algılanması. Marka hakkındaki bilgilerden ve geçmiş deneyimlerden oluşan markanın genel görünümünü ifade eden inançlar dizisi.Ürün kişiliği, duygular, ve hafızada oluşan çağrışımlar gibi tüm belirleyici unsurları içerecek şekilde markanın algılanmasıdır. Kısaca marka imajı, tüketicinin marka hakkındaki sahip olduğu inançlar bütünüdür.

Marka İmzası
Müşterilerle açık bir iletişim kurabilmek, markaların ürün ve hizmetlerini imgelemlerinden nereye koymaları gerektiğini anlatmak için bir markaya eşlik eden kısa ibare ya da tamamlayıcı sözcük grubu.

Marka ismi (Brand name)
 Bir markanın sözlü olarak ifade edilebilen kısmı.Bir ürün veya ürünler dizisi ya da iyi tanınan bir markanın adını taşıyan hizmettir.

Marka işareti (Brand mark)
 Bir markanın sözel olarak ifade edilemeyen kısmı.

Marka İttifakları
Bir kurumun marka denkliğini geliştirmek için diğer uygun markalardan yararlanmaktır.

Marka Kimliği
Markanın ''biricik'' çağrışımlar setidir. Bu çağrışımlar, marka eksenini, inançları ye da kaliteyi temsil eder ve kurum üyelerinin müşterilere yönelik vaadini içerir.

Marka Kişiliği
Tüketicilerin markaya aktardığı insani özellikler toplamıdır.

Marka Konumlandırma
Markanın rekabetçi ortamda kendini tanımladığı yerdir. Konumlama marka niteliklerinin, kullanıcı karlarının ve hedef kitlenin ayrıştırılmasını ifade eder.

Marka Kültürü Oluşturma
Var olan ve gelecekte var olacak tüm çalışanlara ve ortaklara; inançların, davranışların ve belirli bir markanın karakteristik özelliklerinin genel toplamını sergilemektir.

Marka Mimarisi
Tüm çoğalan marka ve marka ilişkilerinin hiyerarşik düzenlemesidir.

Marka Odağı
Marka Stratejisi Doktrinini bir kurumun iş planlarında ve bütçesinde öncelikli odak noktası kabul eden konsantre bir düşünme sürecidir.

Marka Oyumlandırması
Ürünler veya hizmetler çizgisi ve / veya coğrafi pazarda marka kimliğinin bütün elemanlarının senkronize hale getirilmesidir.

Marka Öyküleme
Satıcıların, tatmin yaşam döngüsü içinde müşterilerle iletişime geçtiğinde onları farkında olma, kabul etme, deneme, onaylama ve önerme olan beş aşamadan geçirme sürecidir.

Marka Paradigmasını Değiştirme
Markanın algılanan ayrıcalığında köklü ve önemli bir değişiklik.

Marka Sadakati
Markanın, müşteriler tarafından " dost" olarak algılanmaya öncelik vermesi durumunda beklenen sonuç. Müşteriler bir markaya karşı olumlu hislere sahip olduğunda, o markanın ürünlerini ve/veya hizmetlerini düzenli bir şekilde kullanırlar.

Marka Sermayesi
Bir markanın değişik aktiflerinin bir demet oluşturmasından kaynaklanan değeridir.

Marka Sloganı
Tüketicinin marka konusundaki hislerini etkilemek amacıyla, markanın duygusal ve işlevsel getirilerini dramatize etmek için kullanılan sözcük dizisi ya da kısa ibare. 

Marka Strateji Doktrini
Bir kurum tarafından kendi özünü (marka vaadi) tanımlamak için kullanılan, amacı bir paradigma değişikliği ve "ayrıcalıklı konum" (sürdürülebilir rekabetsel avantaj) yaratmak, marka denkliğini en yüksek düzeye çıkarmak olan, kapsamlı bir içeriğe sahip hareket planı. (yol haritası)

Marka Sürücüleri
Marka denkliklerini yapılandırmak ve geliştirmek için markaların iletişim kurduğu başlıca yollar. Bunlar algılanan kalite, marka çağrışımları, isim farkındalığı, marka sadakati, ve diğer tescilli değerleri içerir.

Marka Tanınırlığı
Tüketicinin markayı kategorileştirmek için yeterli düzeyde bilgi sahibi olmasıdır.

Marka Tescili
 Bir mağazanın ticari marka ismini yasallaştırmasıdır.

Marka Uzantısı
Var olan bir markayla ilgili fakat farklı bir kar ve / veya farklı bir hedef kitleye yönelen yeni bir ürün veya hizmettir.

Marka Vaadi
Markanın sunduğu işlevsel ve duygusal faydaların özü, var olan ve potansiyel müşterilerin, markanın ürün ve hizmetlerini kullanırken ondan bekledikleri şeyler; bir marka değeri kavramı.

Marka Yolsuzluğu
Özellikle, ürünlerin çoğunlukla markasız pazarlandığı piyasalardaki bazı markaların kendilerine özgü bir Marka Vaadi veremedikleri ya da vermek istemedikleri zaman denedikleri " sadakat satın alma."

Marka Yöneticisi (Brand manager)
Bir markanın tüm marka yürütme sürecinden, araştırmadan satış sonrası hizmete kadar, sorumlusu olan kişi. Firmanın mal veya hizmet stratejisinde yaratıcılığı, liderliği, raf-vitrin ve pazar bölümlerinin her birindeki egemenliğini sağlamak ve yönetimindeki markanın tutundurma stratejisini oluşturmakla görevlidir.

Markalama Amacı Modeli
Firmanın iç kurumsal kültürünü dış müşteriye odaklı markalama faaliyetlerine dönüştürmesini ifade eden modeldir.

Markalaşma
Hem markanın hem de marka kimliğinin geliştirilme sürecidir.

Markaya Yeniden Hayat Verme
Markanın, konumlanmasından başlayıp marka kimliğinin yaratıcı bir şekilde yeniden oluşturulması boyunca ilerleyerek komple bakıma alınmasıdır.

Medya
 Reklam ve diğer tüm mesajları taşıyabilen tüm iletişim şekillerini tarif etmek için kullanılan terimdir. Basını, radyoyu, televizyonu, billboardları ve interneti kapsar.

Medya Planlaması
Reklamverenin bütçesini en verimli biçimde değerlendirmek, doğru tüketiciye, doğru zamanda, satın almayı destekleyecek sıklıkta medyayla ulaşmak ve reklamın etkinliğini sağlamaktır.

Medya Stratejisi
Hedef kitlenin seçilmesi, medya amaçlarının belirlenmesi, medya türlerinin belirlenmesi ve medyanın medyanın seçimi ve medya zaman planlarının yapılmasını içeren çalışmalar bütünüdür.

Merchandising (Merchandising)
 Hangi ürünlerin ya da ürün hatlarının perakende işletmede bulundurulacağına ilişkin kararlar bütünüdür.

Merkezileşme Derecesi
 Karar verme yetkisinin alt yönetim kademelerine devrinin derecesi.

Merkezleşme/Merkezleşmeme
 Çoğu kez satış faaliyetlerinin merkezde veya merkezden ayrı yerde yürütülmesi, başka bir deyişle, bölge temeline göre bölümlere ayırmanın yapılması ve yapılmaması ya da aynı nitelikteki faaliyetlerin bir araya toplanması veya toplanmaması.

Meta Tag
Bir web sayfasının düzenleme kodu içerisine eklenen, web sayfasının içeriğiyle ilgili olan fakat ziyaretçiler tarafından görülemeyen gizli anahtar kelimelerdir. İşin uzmanları tarafından doğru olarak hazırlanmış ilgi etiketleri web sayfalarının arama motoru sonuçlarında yer almasını kolaylaştırır.

Metin Reklam (Text AD)
Sadece metinden oluşan reklamlardır. Genellikle sadece yazı içeren metin tabanlı e-posta mesajlarında kullanılırlar.

Mevsimlik indirim (Seasonal discount)
 Düşük talep dönemlerinde gündeme getirilen fiyat indirimidir.

Mevsimlik mal (Seasonal goods)
 Satışları yılın içinde bulunulan dönemine bağlı olarak büyük dalgalanmalar gösteren mallar.

Miktar iskontosu (Quantitiy discount)
 Büyük sipariş miktarlarında birim fiyatlarda yapılan indirimdir. 

Misyon
 İşletmenin varlık nedeninin, esas yapısının, mantığının ve izlemeyi seçtiği yolun genel tanımı.

MMS
Multimedya Mesajlaşma Servisi’nin kısaltması olan MMS, bilinen kısa mesaj (SMS) içeriğine ek olarak durağan ya da hareketli resimler, video ve ses klipleri göndermenize imkan veren mesajlaşma teknolojisidir.

Mobil Pazarlama
Pazarlama iletişimi çözümlerinde, mobilitenin gücünü kullanarak hedef kitleye kolay ulaşımı sağlayan, etkin ve anında geri dönüş mekanizmalarına sahip yeni ve güçlü pazarlama faaliyetidir. MMS, SMS, WAP vb.

Moda (Fashion)
 Tipik olarak bir veya birkaç sezon boyunca satılan ticari mal kategorisidir. Satışlar bir sezondan diğerine çok büyük değişimler gösterebilir.

Moda Uygulayıcı
Genelde ikinci kullanıcıların ayak izlerini takip eden pazarda moda olan çözümleri kullanan müşteriler.

Motivasyon Teorileri
 Satış elemanının motivasyonunda yararlanılan teoriler. Genel olarak işletme personelinin motivasyonunda kullanılan bu teoriler, satış elemanının motivasyonunda da önemli bir yer teşkil etmekte ve satış müdürlerinin, satış elemanlarına yönelik hazırlayacakları motivasyon programlarında dikkate alınmaktadır.

Müşteri
 Ürün ya da hizmeti satın alan kimse, kurum ya da kuruluştur.

Müşteri (perakende)
Belirli bir şirket veya mağazadan düzenli alışveriş yapan kişidir.

Müşteri bağlılığı (Customer loyalty)
 Müşterinin belirli bir mağazadan satın alma konusunda gösterdiği sadakat.

Müşteri Değerlemesi
Müşterinizin firmanız açısından cari değeri, gelecekteki değeri ve stratejik (potansiyel) değerinden oluşan toplam değeridir.

Müşteri Farklılaştırılması
Birebir müşteri stratejilerinin uygulanabilmesi için her müşterinin hem davranış biçimi, hem de finansal anlamda firma açısından farklı görülmesi ve uygun aksiyonun alınmasıdır.

Müşteri Hizmeti
 Karşılıklı yarar sağlayabilecek şekilde uzun dönemli ilişkileri güvence altına alabilecek biçimde müşterilerle uzun dönemli kurulan ilişki ve bağlardır.

Müşteri hizmeti (Customer service) (perakende)
 Alışveriş yaptıkları, satın aldıkları mallara değer katma amacıyla müşteriye sunulan bir dizi perakende satış aktivitesi.

Müşteri hizmetleri bölümü (Customer service department)
 Bir perakende işletmede müşteri başvurularını ve şikâyetlerini ele alan ve cevaplayan bölüm. 

Müşteri iadeleri (Customer returns)
 Müşterilerin hasarlı, kusurlu olması veya uygun olmaması nedeniyle geri getirdikleri malların miktarıdır.

Müşteri İçin Değer Yaratma
 Müşterilerin ödediği karşısında beklediğinden fazlasını elde ettiği zamanki durumu ve anlamı içermektedir.

Müşteri İlişkileri
 Satış elemanlarının görevinin satışın kapanmasıyla bitmemesi, günümüzde satış elemanları müşteriler ile uzun dönemli ilişkiler yaratması ve sürdürmesi.Kuruluş ile müşteri arasında kurulan satış öncesi ve satış sonrası tüm eylemleri kapsayan, karşılıklı yararı ve ihtiyaç tatminini içeren bir süreçtir.

Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM)
Müşteri merkezli stratejiler ile bu stratejileri destekleyebilecek; satış ve pazarlamayla beraber, müşteri hizmetleri, muhasebe, üretim ve lojistik gibi yeni fonksiyonları kapsayan ve bu yeni fonksiyonlardan etkilenecek herkes için tüm iş süreçlerinin yeni baştan düzenlenmesini içeren ve bunları gerçekleştirirken de teknolojiden yararlanan bir yönetim stratejidir.

Müşteri İstek ve İhtiyaçlarının Belirlenmesi
 Perakende satış sürecinde müşteriye yaklaştıktan sonra gelen adım.

Müşteri İtirazları
 Satış sürecinde tüketicinin ilgisini gösteren, müşterinin yaşadığı endişe ve tereddütlerin açığa vurulması.

Müşteri Memnuniyeti
Müşterinin satın alma eyleminden önceki beklentiler ile satın alma eylemi gerçekleştikten sonra ürünün gösterdiği performans arasındaki farklılıkların değerlendirmesine ilişkin tepkisidir.

Müşteri Odaklı Olmak
 İşletme ve tüm çalışanları olarak her eylem ve kararın sunulan ürün ve hizmetlerin müşterilere hız verecek, tatmin yaratacak biçimde planlanmasına çalışmak ve sonuçta sürekli tercih edilen bir işletme olabilmektir.

Müşteri Odaklı Ürün Yönetimi
 Müşterilerin ne alacakların tahmin etmek yerine onların ihtiyaçlarının tam olarak karşılanmasını hedefleyen bakış açısı.

Müşteri Odaklılık
Kuruluşun müşteriye rakiplerden daha fazla daha üstün değer sağlamak amacıyla organizasyonun tüm birimleriyle müşteriyi anlama ve tanımaya hedefleyen ve buna gayret gösteren bir şekilde yapılanmasıdır.

Müşteri Payı
Pazar payının aksine müşterinin söz konusu gereksinimine yönelik bugün ve gelecekteki para harcama potansiyelinden alınan pay. Diğer bir anlamda müşterinin gerçek değerinin stratejik değerine oranıdır.

Müşteri Sadakati
Müşterinin gelecekte daha önceden bilinen veya tavsiye edilen mal / hizmeti yeniden satın alma veya yeniden satın alma eğilimine yoğun biçimde yönelmesi veya katılmasıdır.Tekrar satın alma sıklığı veya benzer ürünü satın alma hacmidir.

Müşteri Satın Alma Eğrisi
 Bir müşterinin değerini ele almada kriter olan unsurlardan biri olup, müşterinin mal ve hizmeti tekrar satın alma zamanlarını analiz eden eğridir.

Müşteri satın alma süreci (Customer buying process)
 Bir müşterinin bir mal veya hizmet satın alırken geçirdiği aşamalardır. Bunlar; ihtiyacın hissedilmesi, bilgi araştırma, alternatiflerin değerlendirilmesi, seçim, satın alma ve satın alma sonrası değerlendirmedir.

Müşterinin Stratejik Değeri
Müşterinin uygun stratejiler uygulandığında firmaya sağlayacağı gerçek değerinin ötesinde potansiyel olarak sağlayabileceği değerdir.

Müşteriyi Elde Tutma
 İşletmenin mevcut müşterilerinin beklentilerini daha iyi karşılama yoluyla, onların rakip işletmelere doğru yönelmelerini engellemesi

Müzakere (Negotiation)
 İki veya daha fazla taraf arasında bir sonuca varmak için sürdürülen görüşme, pazarlık süreci.

Nakit iskontosu (Cash discount)
 Müşterilere nakit ve peşin ödemeleri karşılığında daha düşük fiyat uygulamak.

Negatif Talep
 Tüketicilerin büyük bir çoğunluğunun belirli bir ürüne karşı gösterdiği satın alma isteksizliği ve hatta o ürüne karşı gösterilen tepki.

Net fatura fiyatı (Net invoice price)
 Faturanın net değeri veya bütün ıskontolar çıktıktan sonra toplam fatura tutarı.

Net kâr (Net profit)
 Bir firmanın genel performansının bir ölçüsüdür. Bir dönemdeki satış gelirlerinden masrafların ve zararların çıkarılmasıyla hesaplanır.Net satışlardan tüm maliyet unsurları ve vergiler çıkarıldıktan sonra ulaşılan sonuç.

Net satışlar (Net sales)
 İade edilen ürünlerin bedellerinin tamamı ödendikten sonra satıcının elinde geriye kalan satış kazançlarının toplamı.

Network Bazlı Reklam (Run-of-Network)
Reklamverenlerin bannerların sitelere nasıl ve sitelerin neresine yerleştirileceğini belirleme şansının olmadığı, bannerların rastgele olarak pek çok üye sitede gösterildiği reklam ağlarıdır. Bu tür reklamlar daha geniş kitlelere hitap ederler yani hedef kitlenin görece olarak daha geniş tanımlandığı, odaklanmanın az olduğu reklamlardır.

Niş pazarlama (Niche marketing)
Gereksinimleri tam olarak karşılanmayan küçük bir müşteri grubunun istemlerini daha iyi karşılayabilmek için belirlenen çok dar kapsamlı, küçük bir pazar bölümüne yönelik yapılan pazarlamadır. Pazarlama karmasının unsurlarını tek ve özel bir pazar bölümünü ele geçirmek için sistemli olarak bir araya getirmek.




İLGİLİ YAZILAR

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.