Okur Katsayısı
(RPC)
Bir
yayının sayı başına okur sayısı, derginin ortalama baskısını gören veya okuyan farklı
kişi sayının derginin toplam tirajına bölünmesiyle elde edilir.
Olgunluk
aşaması (Maturity stage)
Ürünün
yaşam evrelerinden ürün satışlarındaki artışın durduğu, kararlı kaldığı ve
giderek azalmaya başladığı dönem.
Oligopol
(Oligopoly)
Az
sayıda büyük firmanın pazarın çok büyük bir kısmını kontrol ettiği rekabetçi
pazar yapısı
Operasyon
Yönetimi
Perakendeci işletmelerin hizmet üretiminde
dönüştürdüğü kaynakların kullanımını en etkin duruma getirmek.
Operasyonel CRM
Müşteri
hizmetleri, sipariş yönetimi, faturalama, satış ve pazarlama otomasyonu gibi
süreçleri kapsayan CRM çözümleridir.Satış, pazarlama, müşteri ilişkileri, call
center gibi operasyonel süreçleri destekleyen sistemdir.
Operasyonel
planlama (Operational planning)
İş
birimleri için genellikle bir yıl ya da daha kısa bir dönemdeki hedeflerini ve
stratejilerini oluşturma.
Oportünist
(fırsatçı) planlama (Opportunist pricing)
Rakiplerden
daha düşük fiyat belirleyerek müşteri çekme girişimidir.
Organizasyon
Belli bir amaç doğrultusunda bir takım
düzenleme ve faaliyette bulunmak, organize etme faaliyetinden sonra ortaya
çıkan ya da bilinçli olarak gerçekleştirilen, bir düzen içeren yapı.
Organizasyon
pazarlama (Organization marketing)
Üyeleri,
bağış verenleri, katılımcıları ve gönüllüleri belirli bir organizasyona çekmek
amacıyla tasarlanan ve uygulanan, kâr amacı gütmeyen reklam.
Organize
Etme
Amaçlara ulaştırıcı faaliyetleri, anlamlı ve
etkili şekilde gruplamak, bu grupları belirli organizasyon kademe ve mevkileri
haline getirmek ve personeli bu mevkilere atamak.
Ortalama
Sipariş Değeri (Average Order Value)
Bir
etkileşimli pazarlama projesi veya da kampanyasından elde edilen cironun toplam
sipariş miktarına bölünmesiyle elde edilen, etkileşimli pazarlama
ölçümlemesinde kullanılan bir performans değeridir.
Outlet mağaza
(Outlet store)
Bir
imalatçıya ya da büyük mağazalar zincirine bağlı olan ve düşük fiyatlarla satış
yapan perakende mağazası.
Outlet merkezi
(Outlet center)
Sezon
dışı veya ihracat (kota) fazlası ürünlerin indirimli fiyatlarla satıldığı büyük
zincir mağazaların ve imalatçıların kendi dükkânlarının bir arada bulundukları
alışveriş merkezi.
Outsourcing
(Outsourcing)
Daha
önce çalışanlar tarafından şirket içinde yürütülen faaliyetlerin etkinlik, hız,
kalite, maliyet gibi nedenlerle dışarıdaki daha küçük işletmelere sözleşmeyle
aktarılmasıdır.
Ödeme hesapları
(Accounts payable)
Stokta
bulunan mallar nedeniyle tedarikçilere borçlu olunan paranın miktarı.
Öğrenen İlişki
Firma ve müşteri arasında kurulan ve her türlü
müşteri verisinin müşteri bağlılığını arttıracak şekilde faydalı bilgiye
dönüştürülüp firmanın gereken aksiyonları alındığı ve sürekliliğin sağlandığı
anlayıştır.
Öğrenen Örgüt
Deneyimlerin sürekli test edildiği ve bu
deneyimlerin bütün organizasyonun ulaşabileceği bir şekilde ve ana amaca uygun
olan bilgiye dönüştürüldüğü organizasyondur.
Öğrenen
Pazarlama
Hedef
kitledeki bireyi daha yakından tanımlayarak, bilgiyi yaratan, elde eden,
aktaran ve eylemlerini yeni bilgileriyle düzenleyen bir pazarlama kavramıdır.
Öğreten İlişki
Firma
ve müşteri arasında kurulan ve her türlü müşteri verisinin müşteri bağlılığını
arttıracak şekilde faydalı bilgiye dönüştürülüp firmanın gereken aksiyonları
aldığı ve sürekliliğini sağladığı anlayıştır.
Ölçek ekonomisi
(Scale economy)
Bir
perakendecinin büyüklüğünden ve iş hacminden dolayı elde ettiği maliyet
avantajları.
Ön Reklam
(Hypersititial)
Bir
web sitesinin tarayıcıya yüklenme süresi bitene kadar önceden gösterilen
reklamlardır. Gözden kaçmaları ya da yok sayılmaları kolay değildir.
Ön sipariş
(Advance order)
İstenen
sevkiyat zamanından çok daha öncesinde verilmiş sipariş. Gerçek satın alma
sezonundan önce verilen ön sipariş satıcının işlerinin durgun olduğu sezonda
ana kazanç sağladığı için daha düşük fiyat avantajı yaratır.
Öncü
Kullanıcılar
Tanımlanmamış
yeni teknolojik çözümleri rekabet avantajı için kullanan ilk uygulayıcılar.
Örgüt Kültürü
Bir örgütün etkin bir biçimde çalışabilmesi
için gerekli olan ve yeni üyelerce de kabul gören, dışa karşı bütünleşme ve
içsel bütünleşmeyi ve içsel uyumlaşmayı sağlamaya yönelik temel yaklaşımlardır.
Örümcek
(Spider)
Her
arama motoru, belirli aralıklarla web sitenizi ve diğer tüm web sitelerini
dolaşan programcıklar kullanır, bu programcıklara "örümcek" adı
verilir. Her arama motoru farklı bir örümcek yazılımı geliştirmiştir.
Örümceklerin amacı web sitelerini arama sonuçlarında sıralayabilmek için web
sitelerinin içeriği hakkında bilgi toplamaktır. Tamamen otomatik yazılımlar
olan örümcekler web sitenize girdikten sonra ulaşabildikleri bütün sayfaları
tek tek dolaşarak topladıkları bilgileri kendi arama motorlarının
veritabanlarında tutulmak (indekslenmek) üzere kayıt ederler.
Öz
Sermaye
İşletme sahiplerinin ya da hisse senedi
sahiplerinin işletmeye yatırdığı sermaye.
Özel Etiket
Tedarikçiler
tarafından perakende endüstriye sağlanan, perakendecisine göre onun mağazasının
markasını veya yaratılmış başka bir ismi taşıyan ürün çeşitlerini tanımlamak
için kullanılır.
Özel Mağazalar
Bir ya da birbirleriyle bağlı birkaç ürün
çeşidini satan iş yerleridir.
Özel Marka
Perakendecilerin
idari ya da özel kullanım için yarattıkları ürün çeşitlerini tanımlar.
Özel markalama
(Private branding)
Toptancı
veya perakendeci firmanın adı altında satılmak üzere üretilen ürünlerdir.
Özelleştirme (Customization)
Ürün
ve hizmetlerin müşterilere yönelik olarak, onların tercihlerine göre
özelleştirilebilmesine genel olarak verilen addır. Kitlelere yönelik çok sayıda
üretilen ürün ve hizmetler, günümüzde etkileşimli pazarlama yaklaşımı ve
teknolojileri sayesinde özelleştirilebilmektedir (mass-customization). Web
sitesinden bütün detaylarını belirttiğiniz bir arabanın sizin isteklerinize
göre üretilip en yakın bayiye gönderilmesi özelleştirme işlemine örnek olarak
verilebilir.
Özellikli ürün
mağazaları (Speciality store)
Sınırlı
sayıda ve genellikle birbirini tamamlayıcı nitelikte ürün kategorileri üzerinde
yoğunlaşan ve üst düzeyde hizmet sunan mağazalardır.
Özellikli
ürünler (Speciality goods)
Bir
müşterinin bulmak ve satın almak için özel çaba harcamasını gerektiren
ürünlerdir.
Para
Piyasaları
Kısa vadeli fon ihtiyacı olan ekonomik
birimlerle, fon fazlası olan ekonomik birimlerin karşılaştığı piyasa.
Pareto İlkesi
80:20
ilkesi olarak da adlandırılır. Genel olarak firmaların gelirlerinin %80’nini
müşterilerinin % 20’si sağladığını ifade eder. Daha genel ifadelerle sonuca
etki eden girdilerin tüm girdiler içindeki dağılımı oransal olarak yarattıkları
çıktıların tüm çıktılar içindeki dağılımına benzer olmayabilir.
Pasifler
Tatminsizlik durumunda pasif veya sessiz
kalmayı tercih eden müşteri grubudur.
Patent
Yetkili kurucular tarafından bir ürünün veya
ilgili teknolojinin üretimi için özel haklarının bir işletmeye verilmesidir.
Pay / Share
Belirli
bir programı, kanalı veya şebekeyi izleyen veya dinleyenlerin toplam izleyen /
dinleyenler içindeki yüzdesidir.
Pazar (Market)
Belirli
bir ihtiyacı ve isteği paylaşan, o isteği ve ihtiyacı doyurmaya istekli olan ve
değişimi gerçekleştirmeye etkisi olan alıcılar topluluğudur.Belirli bir ürünü
ya da hizmeti satın alma arzusuna ve gücüne sahip kişiler ve kurumlar.
Pazar (piyasa)
fiyatı (Market price)
Müşteri
tarafından gerçekte ödenen fiyattır.
Pazar Analizi
İşletmelerin(Mağazaların) tüketici ve üretici
pazarlarına yönelik pazarlama karmalarını planlayıp pazarın özellikleri
doğrultusunda konumlandırılmaları, pazarın sayısal ve sayısal olmayan
yönleriyle ölçülüp tanımlanması.
Pazar Bölümleme
/ Segmentasyon
Heterojen
büyük pazar ortamlarını, benzer gereksinimleri olan ya da pazarlama karması
etkinliklerine benzer şekilde cevap veren homojen alt gruplara ayırmaktır.
Pazarın farklı ürün gruplarına ya da farklı pazarlama karmalarına yönelen
tüketici gruplarının ortak demografik, ekonomik ve psikografik özellikleri
doğrultusunda bölümlendirilmesidir.
Pazar
geliştirme stratejileri (Market growth strategies)
Mevcut
ürünleri yeni müşterilere satarak büyümeyi amaçlayan stratejiler.Var olan ürün
ile yeni pazar oluşturmaktır.
Pazar Kategori
Modeli
Bir
satıcının hakim olmayı hedeflediği bir pazar ye da pazar segmentidir.
Pazar payı
(Market share)
Bir
organizasyonun ürünlerinin satışının aynı ya da benzer ürünlerin tüm satışına
oranlanması - (yüzde değer olarak ifadesi).Bir işletmenin hedef aldığı tüm
pazarın bir bölümünde sahip olduğu satış miktarı.
Pazar
potansiyeli (Market potential)
İncelenen
pazarda beklenen toplam talep. Belirli bir dönemde, belirli bir düzeyde
pazarlama aktivitesi ile belirli bir segmentte müşterilerin satın alabileceği
toplam ürün miktarı.
Pazar testi
(Market test)
Bir
ürünün deneme amaçlı olarak sınırlı sayıda pazara sürülmesi.
Pazara nüfuz
etme stratejileri (Penatration strategies)
Bir
organizasyonun mevcut ürünlerinin daha fazlasını mevcut müşterilere satarak
büyümeyi amaçlayan stratejiler.
Pazarlama
Kişilerin ya da örgütlerin amaçlarına uygun
şekilde değişimi sağlamak üzere, malların, hizmetlerin ve düşüncelerin
yaratılmasını, fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve
uygulama sürecidir. Pazarlama üretimi tamamlayıcı bir role sahip olup zaman,
yer ve mülkiyet faydaları yaratan faaliyetler bütünüdür.
Pazarlama
Hedef
tüketici, müşteri ve toplumun istek ve gereksinimlerini tatmin ederek kar
sağlayacak pazarlama bileşenlerinin (ürün / hizmet, fiyat, dağıtım ve
tutundurma) planlanması, yönetimi ve denetimi çabalarıdır.
Pazarlama
Araştırması
Pazarlama
ile ilgili problemlerin tespiti ve çözümü ile pazarda mevcut fırsatların ortaya
çıkarılmasında pazarlama yöneticilerine karar vermede yardımcı olacak
bilgilerin sistematik ve objektif bir biçimde tespiti, toplanması, analizi ve
dağıtım sürecidir.
Pazarlama Bilgi
Sistemi
Pazarlama
karar vericilerince ihtiyaç duyulan doğru ve zamanlı bilgilerin toplanması,
tasnifi, analizi, değerlendirilmesi, ve dağıtımını sağlayan kişiler, teçhizat
ve süreçlerden oluşan genel bir sistemdir.
Pazarlama
Çevresi
Firmanın
hedef pazardaki tüketiciler ya da alıcılar ile olan ilişkilerini başarılı bir
şekilde sürdürmek ve geliştirmek için sahip olduğu imkan ve yetenekleri
etkileyen ulusal ve uluslararası baskı unsurları (politika, ekonomi, teknoloji,
ekoloji, sosyo-kültürel yapı, vb.) ve oyuncular (tüketiciler, rakipler, tedarikçiler,
aracılar, çalışanlar, vb.) bütünüdür.
Pazarlama
İletişimi
Hedef
kitlede arzu edilen tepkiyi uyandırma amacıyla uyarıcılar sunmak, mevcut
işletme mesajlarını değiştirmek ve iletişim olanakları yaratmak amacıyla,
kurulu iletişim kanalları aracılığıyla, pazardan mesajları alma, açıklama ve o
doğrultuda hareket etme sürecidir.
Pazarlama
Karması (4P)
Seçilen
hedef pazardaki tüketicilerin istek ve ihtiyaçları doğrultusunda müşteri
tatminini sağlamak amacıyla işletmenin kontrolünde olan ve 4P (product / ürün,
price / fiyat, place / yer, promotion / tutundurma) diye adlandırılan
bileşenlerden oluşan karmadır.
Pazarlama
karması (Marketing mix)
Pazarlama
yöneticisinin kontrolünde olan ve hedef pazardan arzulanan tepkiyi elde etme
amacıyla kullanılan pazarlama değişkenleri. Ürün, fiyat, yer ve tutundurma
dörtlüsünü içeren stratejilerin birleşimidir.
Pazarlama
Kültürü
İşletmede müşteriyi odak noktası olarak ele
alan ve pazara duyarlı yönetim üzerinde duran ortak bir değer sistemidir.
Pazarlama Planı
Firmanın
hedef pazarları ve bu pazarlara ait pazarlama karmasına (ürün, fiyat,
tutundurma ve yer-dağıtım) ilişkin pazarlama stratejisinin uygulanmasına
yönelik planlamadır.
Pazarlama planı
(Marketing plan)
Belirli
bir hedef pazara ulaşmak için tasarlanan belirli bir strateji.
Pazarlama
verimliliği (Marketing productivity)
Pazarlama
performansının yapılan tüm maliyetlere oranlanması.
Pazarlama
Yönetimi
Örgütsel
amaçlara ulaşmak için firma ile hedef alıcılar (müşteriler) arasında faydalı
değişimlerin oluşumunu veya gerçekleşmesini sağlamak ve devam ettirmek amacıyla
tasarlanmış pazarlama programların analizi, planlanması, uygulanması ve
kontrolüdür.
Pazarlama Yönlü
Halkla İlişkiler (Marketing PR)
Satışı
ve müşteri memnuniyetini teşvik eden, şirketleri ve ürünleri tüketicilerin
istekleri, ihtiyaçları, çıkarları ve özel ilgi alanları ile özleştiren,
inanılır, güvenilir, bilgi ve etkileşim iletişimini kullanan toplam bir
planlama, yürütme ve değerlendirme programı sürecidir.
Pazarlamama
(Demarketing)
Talebin
arzı aştığı durumlarda, işletmenin pazarlama faaliyetlerini durdurmasıdır.
Penetrasyon
Stratejisi
Var
olan pazara var olan bir ürünle girmektir
Perakende
Pazarlama Kültürü
İşletmede müşteriyi odak noktası olarak ele
alan ve pazara duyarlı yönetim üzerinde duran ortak bir değer sistemidir.
Perakende
Pazarlama
Kişilerin ya da örgütlerin amaçlarına uygun şekilde
değişimi sağlamak üzere, malların, hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılmasını,
fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve uygulama
sürecidir. Perakende Pazarlama üretimi tamamlayıcı bir role sahip olup zaman,
yer ve mülkiyet faydaları yaratan faaliyetler bütünüdür.
Perakendeci
(Retailer)
Nihai
tüketicilere satış yapan aracı kişi ya da kuruluş. Perakendeciliği uğraş
edinmiş olan ve en son tüketicilere doğrudan satış yapan kişi.
Performans
Değerlendirme
Satış elemanlarının şirket hedefleri
doğrultusunda etkin bir şekilde çalışmalarını sağlayacak araçların ve
yaklaşımların geliştirilmesi ve kullanılması esası. Performans yönetimi
sisteminin ana unsuru, satış gücünün performansının takibini ve
geliştirilmesini amaçlayan performans değerlendirmesi sistemidir.
Performans
Değerlendirme Süreci
Satış gücü performans değerlemesi kapsamında;
temel hedef ve politikaların ortaya konulması, değerlemeler için zemin
seçilmesi, performans standartlarının saptanması, gerçekleşen performans ile
standartların kıyaslanması ve değerlemelerin satış elemanı ile tartışılmasından
oluşan beş aşamalı bir program.
Periyodik
yeniden sipariş sistemi (Periodic reorderin systems)
Stokları
gözden geçirme ve eksikleri sipariş verme dönemlerinin sabit kaldığı, fakat
sipariş miktarlarının değişebildiği bir stok yönetim sistemi.
Personel
Bulma
Personel ihtiyacını karşılamak üzere gerekli
bilgi, beceri, yetenek ve motivasyona sahip adayların araştırılması ve
işletmeye başvurmalarının sağlanması süreci.
Personel
Devir Hızı
Belli
bir dönemde işten ayrılanların aynı dönemde çalışan ortalama personel sayısına
oranı.
Planogram
Mağaza alanlarının bölümlendirilmesinde
kullanılan grafikler.
Platin
Müşteriler
Bu gruptaki müşteriler toplam müşterilerin
küçük bir kısmına karşılık gelir ama bize toplam karın yaklaşık dörtte birine
yakın bir karlılık sağlarlar.
Podyayın
(Podcasting)
Ses
ve görüntü dosyalarını İnternet üzerinden dağıtmaktır. Popüler bir MP3 çalar
olan iPod ve “yayıncılık” kelimelerinden türetilmiştir. Web sitelerinde
yayınlanan yeni ses ve görüntü dosyalarından haberdar olup bunları
dinleyebilmemiz veya izleyebilmemiz ve hatta (iPodder, Doppler gibi) yardımcı
yazılımlar ile düzenli olarak bilgisayarımıza indirebilmemiz mümkün
olabilmektedir. Sistemin kurucusu olarak görülen, Adam Curry, "bu sadece
İnternet’ten ses yayını yapmanın bir yolu, ama radyo demek de mümkün"
diyor. BBC ekonomi muhabiri Steven Envans ise Podyayın için şöyle diyor:
“Podyayın, iyisiyle kötüsüyle hem küresel, hem demokratik hem de kontrolü
mümkün olmayan bir teknoloji... ”
Politika
Yönetimsel kararlara temel oluşturan genel ve
geniş kapsamlı rehber.
Prestij
fiyatlandırma (Prestige pricing)
Müşterilerin
çok düşük olduğunu düşündükleri fiyatlarda satılan malları ve hizmetleri satın
almayacakları varsayımına dayanan bir fiyatlandırma sistemi.
Pro-Aktif
Halkla İlişkiler
Pro-aktif
halkla ilişkilerin en önemli rolü ürün tanıtımları (lansmanı) ve var olan ürün
yelpazesinde meydana gelen değişikliklerinde oynamaktadır. Pro-aktif halkla
ilişkiler diğer pazarlama iletişimi unsurlarını bütünleştirerek ürün / hizmet
lansmanına bir haber özelliği ve değeri katmaktadır. Genel olarak pazarlama ile
iletişimin birlikteliğini içermektedir. Defansif olmaktan çok ofansif
eğilimlidir.
Proaktif
strateji (Proactive strategy)
Bir
ürün geliştirmek için uygun fırsatları araştırmak amacıyla büyük kaynakların
ayrıldığı iddialı yenilik stratejisidir.
Promosyon
(Promotion)
Bir
perakendecinin mağazası veya perakende karması hakkında müşterilerini
bilgilendirmek ve satın almaya özendirmek için yaptığı aktiviteler.
Psikografik
bölümlendirme (Psychographic segmentation)
Tüketicilerin
yaşam tarzı kategorilerine, aktivitelerine, ilgi alanlarına ve fikirlerine
dayalı olarak yapılan pazar bölümlendirmesidir.
Psikografik
Değişkenler
Tüketicilerin
tutumlarına ve kişisel değerlerine göre sınıflandıran bir bölümlendirme
sitemidir. En çok kullanılan Değerler ve Yaşam Tarzları sistemidir.
Psikolojik
fiyatlandırma (Psychological pricing)
Bir
fiyatın müşteriye daha çekici gelmesi için uygulanan bazı taktiklerdir.
Psikolojik
ihtiyaçlar (Psychological needs)
Müşterilerin
satın almaktan, alışveriş yapmaktan veya bir ürüne sahip olmaktan sağladıkları
kişisel tatmin duygusu ile bağlantılı ihtiyaçlar.
İLGİLİ YAZILAR
İLGİLİ YAZILAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.