Radikal
Pazarlama
Pazarlama
çalışmalarına çok büyük kaynaklar aktarmadan, belli bir müşteriye yönelik ve
uzun vadeli bir anlayışa sahip pazarlamadır.
Radikal
Perakende Pazarlama
Çok fazla pazar araştırmasına dayanmayan,
reklam ajanslarına ve marka müdürlerine gereksinim duymayan pazarlama
yaklaşımıdır.
Rating
Belirli bir pazarda belirli bir radyo ya da televizyon
kanalını izleyen hanelerin oranı.
Re-Aktif Halkla
İlişkiler
Herhangi
bir kurum yada kuruluşun karşı karşıya kaldığı negatif durumları (kötü imaj,
imaj kaybı, pazar kaybı, vb.) başarıyla atlatabilmesine yönelik giriştiği
halkla ilişkiler çabalarıdır. Kriz durumlarına yönelik etkinlikleri içerir.
Referanslı pazarlama olarak adlandırabileceğimiz referral programs, ürün ya da hizmet
memnuniyetinin yayılımının hızlanması için araçlar geliştirmeyi ifade eder. Ürün besleme yönteminin karşılığı olan product seeding; doğru ürünü, doğru zamanda, doğru kişiye doğru bilgilerle tanıtmayı amaçlar. Marka bloglama yöntemi; sadakat, şeffaflık ve paylaşım mantığı üzerine bloglar yaratmak ve bunlara katılım gerçekleştirmek mantığını güder.
Referans grup
(Reference group)
Bir
kişinin kendi inançlarını, duygularını ve davranışlarını karşılaştırma amacıyla
esas aldığı bir veya daha fazla sayıda insan.
Rekabet
Bağımsız olarak hareket eden ve çeşitli
yollarla birbirlerinden üstün gelmeye çalışan iki ya da daha çok yanı
gösterdikleri çaba.
Rekabet analizi
(Competition Analysis)
Rakiplerin
kendi stratejilerini başarılı bir şekilde uygulamak için izleyecekleri yolu, yöntemleri
ve yetenekleri incelemek.
Rekabetçi
davranış (Competitive rivalry)
Rakiplerin
eylemlerine verilen tepkilerin sıklığı ve yoğunluğu.
Rekabetçi
reklâm (Competitive advertisements)
Belirli
bir markanın özelliklerini ve üstünlüklerini öne çıkararak tanıtan ve rekabetçi
üstünlük sağlamayı amaçlayan reklamlardır.
Rekabetçi
üstünlük (Competitive advantage)
Rakiplere
göre özgün bir güç sağlayan ve kalite, tasarım, maliyet, zaman gibi bir boyutta
üstünlük sağlayan farklılıktır.
Rekabete
Dayalı Fiyatlama
Rakiplerin
davranışlarını temel alarak fiyatların belirlenmesi.
Rekabete
yönelik fiyatlandırma (Competitive oriented pricing)
Bir
perakendecinin fiyatları belirlerken maliyet-talep gibi faktörleri değil
rakiplerin fiyatlarını gösterge olarak kullandığı bir fiyatlandırma yöntemi.
Reklam
Malların, hizmetlerin ve düşüncelerin geniş
kitlelere duyurulması ve benimsetilmesi amacıyla bir ücret karşılığında,
kişisel olmayan bir biçimde sunulmasıdır.
Reklam
Tüketicileri
veya alıcıları bir mal veya markanın varlığı hakkında bilgilendirmek ve
tüketici veya alıcıların ilgili malı, markayı, hizmeti veya kurumu tercih
etmesini sağlamak amacıyla göze ve / veya kulağa hitap eden mesajların
hazırlanması ve bu mesajların ücretli olarak reklam araçları aracılığıyla
iletilmesidir.
Reklâm
(Advertisement, Commercial)
Bu
sinerjiyle, tüketici ve müşterileri bir markadan haberdar etmek, bilgi vermek,
psikolojik kabul yaratmak suretiyle, olması gerekeni ona vermek ve satış
noktalarına çekip davranışsal kabul yaratılmasına ikna edip, markayı
hatırlatıp, marka bağlılığı yaratarak, alışkanlıklarını değiştirerek, parasının
değerine uygun yarar sağlayacağına inandırarak, hayat tarzına uygunluğuna ikna
ederek katkıda bulunabilmektedir.
Reklâm
(Advertising)
Belirli
bir hedef kitlenin üyelerini bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla mesaj
içeriğinde tanımlanan organizasyonlar tarafından çeşitli medyanın
kullanılmasıyla bir bedel karşılığında yürütülen kişisel nitelikte olmayan
iletişim türüdür.
Reklâm ajansı
(Advertising agency)
Başka
organizasyonlar için reklam kampanyalarının planlanması ve hazırlanması işini
yürüten bir firma.İşletmenin (mağazanın)reklamlarını hazırlayan, geliştiren ve
uygun bir reklam aracıyla yayınlayan bağımsız uzman firma.
Reklâm Bütçesi
(Advertising budget)
Belirlenen
amaç ve hedefleri gerçekleştirebilmek için gerekli olan kaynakların tümüdür.
Reklam Değişim
Programı (Banner Exchange Program)
Reklam
başlıklarının takas edildiği, mali harcamaya gerek duymadan web sitelerinin,
ürün ve hizmetlerin tanıtımının yapılmasına olanak veren bir uygulamadır.
Programa dahil olan her üye kendi sitesinde diğer üye ya da üyelerin reklam
başlıklarını yayınlar. Bu tür programlar reklamverene bir reklamı pek çok
sitede yayınlayabilme olanağı verir. Her üye, reklamını belli oranda ve
kurallarda yayabilir. Örneğin, kendi sitesinde barındırdığı başka üyeye ait her
iki reklam için kendi reklamı bir kez diğer üyelerden biri tarafından yayınlanır.
Ancak bu programlar segmentasyon kaygısı olmadan uygulandığında günümüzün
kişiye özel reklam teknolojilerinin yanında ilkel ve verimsiz kalmakta,
“reklama duyarsızlık” oluşturabilmektedir.
Reklam
Engelleme (Ad Blocking)
Reklam
engelleme uygulamaları kullanıcıların İnternet’te reklama maruz kalmadan
gezinebilmelerini sağlar. Bu uygulamalar, reklam özelliği taşıyan reklam
panolarının ve bağlantılarının tarayıcıda görünmesini otomatik olarak engeller.
Reklam
Kalabalığı
Bir
reklam aracında bulunan reklam ve program dışı içerik malzemesinin miktarıdır.
Reklâm
Kampanyası (Advertising Campaign)
Reklam
planının hazırlanması ve bütçelenmesi, üretimi, uygulanma ve denetimidir.
Reklam Ortamı
(Advertising media)
TV,
sinema, radyo, gazete, dergi, postalama, duran (billboard, pano) ve gezici vb.
reklam vasıtalarıdır.
Reklam Üretimi
(Advertising production)
Reklam
öğelerini (başlık, metin, görüntü, slogan, logo) düzenleme (layout), film
senaryosunu hazırlama ve çekme, seslendirme vb.dir.
Reklama
Duyarsızlık (Banner Blindness)
Tecrübeli
İnternet kullanıcılarının farkında olmadan reklam başlıklarını yok saymalarına
ve ilgi göstermemelerine denir. Reklama duyarsızlık düşük tıklanma oranlarının
başlıca sebebidir. Bu durumdaki kullanıcılar banner onları ilgilendiren bir
hizmet ya da ürüne ait bile olsa bunu fark edemeyebilirler.
Reklamlı
Yazılım (Adware)
Yazılım
bedeli reklam geliriyle karşılanan ve ücretsiz dağıtılan yazılımlardır. Bu
programlar çalışırken tarayıcı; yönlendirme, açılır pencereler oluşturma ya da
programın arayüzünde banner görüntüleme yoluyla kullanıcının reklamı görmesini
sağlar.
Reklamveren
Reklamını
yayınlatmak için belirli bir ücret ödeyen kişi ya da kurumdur.
RFID
Radyo
frekansı ile tanımlama anlamına gelen RFID sistemi; etiket, okuyucu, ve bilgi
akışını düzenleyen bir bilgisayardan oluşur. Etiket ve okuyucu arasındaki veri
alışverişinin radyo frekansı ile meydana geldiği sistem, nesne ve eşyalar
arasında sessiz bir iletişime imkan tanır. Birbirlerini görmeden ve uzak
mesafelerden haberleşen uçak biletleri, konser veya sezonluk maç biletleri,
kayak merkezlerinde lift geçişleri gibi uygulama alanlarında RFID etiketleri
ile hızlı ve hatasız kontrol sağlanmakta, sahte biletlere veya izinsiz geçişlere
kesin çözüm getirmektedir. RFID etiket ve okuyucuları, araç güvenliğinden
(immobilizer), perakende satış takibinde, otoyollardaki otomatik ödeme
sistemlerinden, kütüphane uygulamalarına kadar günlük hayatın birçok alanında
kullanılabilirler.
Rol Oynama
Eğitim metotlarının en önemlilerinden biridir.
Satış elemanlarına; müşteriyi karşılamanın, onlarla ilgilenmenin ve satışı
gerçekleştirmenin en etkili yollarını göstermek için kullanılan çok değerli bir
araç. Diğer eğitim metotlarından farklı olarak, rol oynama “aktiftir”. Rol
oynama metodunda, eğitilen satış elemanları müşteri satış elemanı rollerinde
uygulama yaparlar.
RSS
İnternet
üzerinde ilgilendiğiniz içeriği tüm siteleri dolaşarak okumak yerine, bir takım
programlar kanalıyla, seçeceğiniz haber, makale ve mesaj kaynaklarındaki yeni
yazıların başlık ve özetlerini, sizin için bir araya toplayarak tek bir
noktadan okumayı mümkün kılan yeni içerik besleme yöntemidir. İlginizi çeken
bir habere tıkladığınızda, haber kendi sitesinden açılır. İlgi alanınıza göre
kişiselleştirebileceğiniz RSS kaynaklarını, RSS okuyucu programları ile kendi
bilgisayarınızdan ya da çevrimiçi RSS okuyucu hizmeti veren siteler aracılığı
ile İnternet’in olduğu herhangi bir yerden takip edebilirsiniz.
Sabit giderler
(Fixed costs)
Belirli
bir zaman diliminde satış hacmi ne olursa olsun değişmeyen harcamalar.
Sabit varlıklar
(Fixed assets)
İşletmede
bir yıldan daha uzun süre kullanılan, eskiyen, amortisman ayrılan ve bir yıldan
daha uzun sürede nakde dönüşen alacaklar, makineler, demirbaşlar, iştirakler
gibi işletme varlıkları. Nakde çevrilmesi bir yıldan daha uzun süre
gerektiren varlıklar.
Sadakat
Müşterinin gelecekte daha önceden bilinen veya
önerilen ürün/hizmeti yeniden satın alma veya yeniden satın alma eğilimine
yoğun biçimde yönelmesi ve katılmasıdır.
Sadakatsiz
Müşteriler
Özel bir ürün veya hizmet için bağlılık ve
tekrar alma amacı olmayan müşterilerdir.
Sadık
Müşteriler
bir ürünü/markayı yeniden satın alan ve bu markayla
ilgili bilgi aramayanlardır.
Satıcının
pazarlık gücü (Bargaining power of vendors)
Belirli
sayıda satıcının belirli bir pazarda satılan malları kontrol edebilme derecesi.
Satınalma
davranışı (Buying behaviour)
Müşterilerin
bir mal veya hizmet satın alırken yerine getirdikleri aktiviteler.
Satınalma gücü
(Purchasing power)
Bir
müşterinin satın alımlarda bulunabilmesi için sahip olduğu finansal kaynaklar.
Satınalma
koşulları (Terms of purchase)
Satıcıyla
yapılan bir satın alma anlaşmasında söz konusu olabilecek indirimler, taşıma
maliyetleri vb. koşullardır.
Satınalma
süreci (Buying process)
müşterilerin
mal veya hizmet satın alımlarında geçirdikleri aşamaların tümü.
Satış alanı
(Selling space)
Ürünlerin
sergilenmesi, satış personeli ile müşteriler arasındaki etkileşimin
gerçekleşmesi ve ürünün etkili sunumu için ayrılan alan.
Satış analizi
(Sales Analysis)
Şirketin
tüm satış verilerinin bir araya getirilmesi, sınıflandırılması,
karşılaştırılması ve üzerinde çalışılmasıdır. Belirli bölgeler, ürünler ya da
satış görevlileri için on beş günlük, aylık ya da yıllık olarak tutulan satış
bilgilerinin sistemli olarak incelenmesine ve karşılaştırılmasına dayanan pazar
araştırması türü.
Satış Başı
Komisyon (Pay Per Sale – PPS)
Bir
reklam fiyatlandırma sistemidir. Reklamveren, bir reklam kampanyası tarafından
yönlendirilen ziyaretçilerin yapmış oldukları alışveriş başına daha önceden
belirlenen bir yüzdeyle ödeme yapar.
Satış Bölgesi
Satış elemanlarının yeteneklerini de hesaba
katarak o andaki ve olası müşterilerine daha iyi hizmet götürmek, onların istek
ve gereksinmelerini daha iyi karşılamak ve böylece firmanın amaçlarına daha
kısa sürede ulaşmak amacıyla oluşturulan alan. Böylece firmanın tüm planlama ve
kontrol işlevleri daha etkin biçimde yerine getirilebilir.
Satış Bütçesi
İleriki bir dönemin tahmini satışlarına göre
yapılan bütçe; genellikle diğer pazarlama harcamalarını da içerir. Belirlenen
bir dönem içinde satış bölümüne sağlanan fonlar üzerinde etkisi bulunmaktadır.
Satış Dönüşümü
Müşterilerin
markalı ürün ye da hizmeti aldıkları, değer yaratma sürecinin üçüncü
aşamasıdır.
Satış Eğitimi
Felsefeleri
Satış eğitimi gören kişilerin davranışlarının
değişmesi ve satış doğrultusunda fonksiyonel hale getirilmesi. Sübjektif
felsefe, eğitilen kişinin kişilik ve analiz yeteneklerinin gelişmesini sağlar.
Satış Evreleri
Üretim, satış, pazarlama ve ortak hareket
(ilişkisel) evreleri.
Satış
Geliştirme
Kişisel satış, reklam ve tanıtma çabaları
dışında kalan, sürekli olmayan fuarlara katılma, sergiler v. b. devamlılığı
olmayan diğer satış çabalarıdır.
Satış koşulları
(Term of sale)
Müşterilerle
yapılan bir satış sözleşmesindeki değişiklik için ek ödemeler, teslimat, satış
sonrası ve geri alma politikası ve benzeri koşullardır.
Satış kotası
(Sales quota)
Satış kotası satış eylemlerinin yönetiminde
kullanılmak için bir pazarlama birimine ilişkin satış hacmi tahmini. Satış
kotaları kısaca; satış eylemlerinin yönetimi, satış elemanlarının yetki ve
sorumluluklarının saptanması ve denetimine kadar tüm yönetsel işlevleri içeren
geniş anlamda yönetsel işlevleri kapsar.Satışçıları ve satış çabalarını
yönetmek için kullanılan satış hedefleridir.
Satış maliyeti
(Sales costs)
Bir
şirket tarafından bir hesap dönemi içinde satılan malları üretmek veya elde
etmek için yapılan toplam maliyet.
Satış planı
(Sales plan)
Satış
amaçlarının ve stratejilerinin biçimsel olarak ifadesidir.
Satış
promosyonları (Sales promotion)
Belirli
bir zamanda bir mağazayı ziyaret etmesi ve/veya alışveriş yapması için
tüketicilere ek değerler ve özendiriciler teklif eden ve belirli bir bedel
karşılığında yaptırılan kişisel olmayan iletişim aktiviteleri.
Satış Rotaları
Satış elemanı için müşteri ziyaretlerinde
bulunacağı zaman, kullanacağı yol planı (modeli). Satış elemanlarının önünde
birbirinden farklı pek çok mümkün satış rotası bulunmaktadır. En ideal rotanın
bulunması karışık ve zor bir iştir. Ancak, bir harita üzerinde müşterileri
tespit ederek sırasıyla, en hızlı şekilde müşterilerin ziyaretinin
sağlanabileceği temel bir model geliştirilebilir.
Satış süreci
(Sales process)
Müşterinin
satın alma kararını kolaylaştırmak için satış elemanının yerine getirdiği bir
dizi etkinlik.Doğru kararlar vermeleri için müşterilere yardımcı olma süreci.
Hangi ürünleri ya da hizmetleri satın alacaklarına karar vermek için müşteriler
genellikle yardıma ihtiyaç duyarlar. Müşterilerin yerinde bir karar
verebilmesine yardımcı olmak için satış elemanları satış sürecinde
kullandıkları çeşitli adımlar.
Satış
Tahminleri
Bir satış noktası, mağaza ya da bir şirketin
belirli bir dönemdeki tahmini satış miktarı.
Satış
Verimliliği
Mağazada belirli bir ürün kategorisine
ayrılacak alanın ürünün geçmişteki satışına göre belirlenmesi.
Satış
verimliliği (sales productivity)
Tipik
olarak saatlik veya günlük satışlar olarak ölçülen satış elemanının etkinliği.
Satış
Yarışmaları
Kısa dönemler için satış elemanlarının
dikkatini belirli noktalara yoğunlaştırmak amacıyla kullanılan araçlardan biri.
Yarışmalar ile satış elemanlarının yeni ürünlerin satılması, problemli ürünlere
ağırlık verilmesi, müşterilere daha iyi hizmet sunulması, vb. amaçlara
yönelmesi sağlanabilir. Çoğu satış elemanı sadece bu tür yarışmaları kazanmak
için çok çalışır. Çünkü yarışmada kazandıkları onlar için güçlü bir teşviktir.
Satış Yönetimi
Profesyonel anlamda, potansiyel alıcıları
bulma, onlara bilgi vererek satın almada yardımcı olma, onları ikna etme,
onların sorunlarına yardımcı olma ve alıcılarla satış sonrası dostluğu sürdürme
sanatı.
Satışçı
(Salesman - salesperson)
Muhtemel
müşterileri ve onların ihtiyaçlarını araştıran, firmanın satış politika ve
prosedürlerine uygun olarak ürün ya da hizmetleri sunan, müşteriyi ikna eden,
itiraz ve endişeleri ile baş eden ve onu satın alma kararını vermesine yardımcı
olan profesyonel iş insanıdır.
Satışı Kapatmak
Müşterinin ürün ya da hizmeti satın almayı
kabul etmesi ve alması.
Sayfa Sıralama
Değeri (Page Rank)
Sayfa
değeri, birçok arama motorunun arama sonuçlarını düzenlemek ve sıralamak için
kullandığı bir sistemdir. Mesela bir site Google’da özgünlüğüne, aldığı
karşılıksız bağlantı sayısına, sayfa sayısına, ne sıklıkta güncellendiğine, ne
kadar süredir yayında olduğuna ve henüz açıklanmayan birçok özelliğe göre 10
üzerinden not alıyor. Sayfa değeri algoritması sürekli yenilenmekte ve
güncellenmektedir.
Sayfa Vuruşları
Web siteden kaç sayfanın indirildiği veya
kaydedildiğini gösterir.
Sayfa Ziyareti
(Page Visit)
Sayfa
ziyareti bir ziyaretçinin tam olarak bir sayfayı tarayıcısında görüntülemesi ve
incelemesidir. Bir sayfada bulunan resmin başka bir sitede gösterilmesi sadece
“hit”i etkiler, sayfa ziyareti anlamına gelmez.
Sayısal İmza
(Digital Signature)
Yazılı
dokümanlarda kullandığınız imzalar gibi, gönderilen e-posta veya elektronik
verinin yazarının tanımlanması için de sayısal imzalar kullanılır. Sayısal
imzalar, sayısal sertifikalar kullanılarak yaratılır ve onaylanır. Bugün,
uluslararası hukuk kurumları sayısal imzaların yazılı olanlar gibi yasal
bağlayıcı ve uluslararası kabul edilir olması için hukuki altyapıyı
hazırlamaktadır. Sayısal imza kullanımında, bilgiyi imzalamak ve güvenli bir
işlem gerçekleştirmek için kendi özel sayısal sertifikanıza ihtiyacınız vardır.
Sayısal Sertifika
(Digital Sertificate)
Sayısal
sertifikalar, ya da diğer adıyla sayısal kimlikler, gerçek hayattaki ehliyet,
pasaport veya üyelik kartlarının elektronik ortamdaki benzerleridir. Sayısal
sertifikanızın elektronik olarak gösterilmesiyle kimliğinizi, çevrimiçi bilgi
veya hizmetlere erişme izninizi kanıtlayabilirsiniz. Sayısal sertifikalar kişi
ya da kurumların kimliğini, sayısal bilgiyi imzalamak ve şifrelemek için
kullanılan bir çift elektronik anahtara bağlar. Sayısal sertifikalar, kişi ve
kuruluşların ticari ve kişisel işlemlerini iletişim ağları üzerinde güvenli bir
şekilde gerçekleştirmelerini sağlar. Alıcı, satıcı ve aracıların iddia
ettikleri kişiler olduklarını kanıtlamaları gerçek hayatta karşılıklı kimlik
ibrazıyla elektronik ortamda ise dijital sertifikalar yardımıyla yapılmaktadır.
Self servis
perakendeci (Self service retailer)
En
düşük düzeyde müşteri hizmeti veren perakendecidir.
Serbest
Düzenleme
Mağaza içerisinde tezgâh ve rafların açısının,
müşteriyi bölüm içinde tutacak şekilde ayarlanabildiği mağaza içi düzenleme
tarzı.
Sermaye
Piyasası
Orta
ve uzun vadeli fon arz ve talebinin karşılaştığı piyasalar.
Sert Sekme
(Hard Bounce)
Var
olmayan, hatalı ya da artık kullanılmayan e-posta adreslerine gönderilen
mesajların yerine ulaşmaması, dolayısıyla geri dönmesidir. Etkileşimli
pazarlama kampanyalarının istikrarı ve ölçümleme doğruluğu açısından bu gibi
hataların oluşturulan veri tabanından temizlenmesi gerekir.
Shoplifting
Bir
alışveriş yerinden müşteri veya müşteri gibi davranan kişi tarafından malın
çalınması eylemi.
Sıcak Nokta
(Hot Spot)
Kablosuz
hızlı İnternet bağlantısının yapılabildiği belirli bir coğrafi alana veya
bölgeye verilen addır. Sıcak noktalar havaalanı, kafe, restaurant vb. kapalı
alanlar veya kampüs alanları gibi taşınabilir bilgisayar kullanıcılarının
bulunabileceği her yerde kurulabilir. Türk Telekom’un çalışmalarıyla ülkemizde
başta İstanbul olmak üzere büyük kentlerde pek çok sıcak nokta kullanıma
açılmıştır.
Sıklık
(Frequency)
Önemli
bir ölçüm parametresidir. Müşteriler ne sıklıkla pazarlama kampanyalarınıza
katılıyor, ne sıklıkla web sitenizi ziyaret ediyor v.b. ölçümleme sonuçlarıyla
ortaya çıkar.
Sıksimge
(Favicon)
Sıksimge,
tarayıcıların adres çubuğunda web sayfalarının adres kısmının başında bulunan
minik logodur. Sayfa sık kullanılanlara eklendiği zaman sık kullanılanlar
menüsünde site isminin yanında yer alır ve bulunmasını kolaylaştırır.
Site Bazlı
Reklam (Run-of-Site)
Reklamverenlerin
bannerlarının yayıncı sitelerde nasıl ve sitenin neresine yerleştirileceğini
belirleme şansının olmadığı, reklamların site içinde herhangi bir sayfanın
herhangi bir alanında gösterildiği web sitelerine denir.
SMS
Cep
telefonları aracılığıyla 160 karakterle sınırlı düz metinden oluşan kısa
mesajların gönderilip alınabilmesi özelliğidir. Bütün pazarlama iletişimi
mesajları gibi, SMS mesajları da hedef kitle ile izinli pazarlama kuralları
çerçevesinde iletişim kurmalıdır.
Soğuk tarama
(Cold canvassing)
Bir
müşteri adayını telefon rehberinden veya diğer kaynaklardan belirleyip
telefonla üzerine gitmek.
Sorumluluk
Bir kimsenin kendisinden beklenen görevleri
yerine getirme yükümlülüğü.
SOS (Share of
Spending)
Bir
markanın reklam harcamasının, içinde bulunduğu kategorinin toplam harcamasına
oranıdır.
Sosyal çevre
(Social environment)
Demografik
anlamda ve değerleri ile bir organizasyonun mevcut ve potansiyel müşterileri.
Sosyal sınıf
(Social class)
Aynı
toplumsal saygınlığa sahip, birbiriyle sıkı ilişkileri olan ve davranışsal
beklentileri benzer olan kişilerin oluşturduğu bir sosyal yapıdır.Benzer gelir
düzeyi, refah, beceri ve güce sahip insanların oluşturduğu grup.
Sosyal
sorumluluk (Social responsibility)
Bir
organizasyonun kendi karar ve eylemlerinden topluma karşı yükümlülüklerini
kabullenmesi.
SOV (Share of
Voice)
Bir
markanın reklam medya ağırlığının (GRP), içinde bulunduğu kategorinin toplam
performansına oranıdır.
Sponsorluk
Kuruluşun
iletişim hedeflerine ulaşma amacıyla bağlantılı olan sportif, kültürel, sosyal
alanlar gibi geliştirilmeye ihtiyaç duyulan alanlardaki kişi veya organizasyon
için para veya araç-gereç desteğiyle aktivitelerin planlanması, organizasyonu,
uygulanması ve kontrol edilmesidir.
SQL
SQL
kısaca bir veritabanında veri eklemek, değiştirmek ve istenildiğinde veriye
ulaşmak için kullanılan sorgulama dilidir. Mysql, Oracle, PostgreSql, Sybase ve
Microsoft Sql Server gibi kullanılan birçok SQL veritabanı markası vardır. SQL
sistemleri artık daha kullanıcı dostu ve
kullanımı kolay hale gelmiştir.
Stok
İşletmenin(mağazanın) elinde bulundurduğu
ileride kullanacağı ya da pazara sunacağı fiziksel ya da parasal değerle
ölçülebilen ürün veya hammadde, malzeme grubudur.
Stok bulundurma
birimi (Stok keeping unit)
Stok
kayıtlarını izlemeyi haklı gösterebilecek renk, biçim, büyüklük vb. özelliğe
bağlı en küçük ürün grubu.
Stok
Kayıpları
Satın alınan mallara dayanılarak yapılan
hesaplama olup, envanter kayıtları ile gerçek stoklar arasındaki farkın satış
miktarına bölünmesi.
Stokta
Tutma Maliyeti
Satış beklentisiyle ürünlerin stokta
tutulmasından kaynaklanan ve enerji, personel, finans, sigorta gibi unsurlardan
oluşan maliyet.
Stokta
Tutmama Maliyeti
Satış
imkânı olan ürünlerin stokta mevcut olamaması nedeniyle satış şansı ve müşterilerin
elden kaçırılmasıyla sonuçlanan maliyet.
Strateji
Bir işletmenin amaçlarına ulaşması için
atılması gereken mantıklı, bilinçli ve tutarlı adımlar bütünü.Sürekli değişen dış
çevrenin fırsatları ve tehditleri çerçevesinde mağazanın amacına nasıl
ulaşacağına ilişkin düzeni ve tasarımlarıdır.
Stratejik
Konumlama Modeli
Bir
markadan sağlanan tatmini, bir müşteri segmenti ile bütünleştiren ve bir marka
kanalına nasıl hükmedileceğini gösteren kavramsal yol haritasıdır.
Stratejik
ortaklık (Strategic partnership-alliances)
Tarafların
her iki tarafın da kârlılığını artırmak amacıyla anlamlı ve büyük yatırımlar
yaptıkları uzun dönemli ilişki.
Stratejik
pazarlama (Strategic marketing)
Belirli
stratejileri kullanarak yürütülen pazarlama çabaları.Firmanın belirli bir hedef
pazardaki hedeflerine ulaşması için gerekli kaynak ve metotların
planlanmasıdır. İşletmenin tüm birimlerinin koordinasyonu ile oluşturulacak
stratejik pazarlama planı firmanın tek ürünü ile değil tüm ürünlerini dikkate
alınarak yapılır.
Stratejik
pazarlama planlaması (Strategic marketing planning)
1-
Pazarlama amaçlarının ve stratejilerinin geliştirilmesi. 2- Pazarlama kaynaklarını
(fiziki, beşeri ve mali), belirli bir gelecek süreye dönük olarak, pazarlama
amaç ve hedefleri doğrultusunda pazarlama fırsatlarına tahsisini öngören
bilinçli ve örgütsel bir karar ve seçim sürecidir.
Sunucu (Server)
Sunucu
herhangi bir ağ üzerinde bir programı veya bir bilgiyi farklı kullanıcılara ve
sistemlere paylaştıran ve dağıtan donanım veya yazılıma verilen genel isimdir.
Sunum
(Presentation)
Satış
mesajının müşteriye iletilmesidir. Müşteri ihtiyaçlarının belirlenmesinden
sonra satıcının müşteriyi bilgilendirmek ve ikna etmek için sözel ve görsel
olarak yaptığı iletişim çabasıdır.
Survey (Survey)
Bir
anket formunun kullanılması, yüz yüze görüşme, telefon, posta veya bunlardan
birkaçı ile sürdürülen bir veri toplama yöntemidir.
Süper Market
Temel olarak gıda ürünlerinin yanı sıra günlük
ev gereksinimlerinin self servis anlayışıyla sunulduğu, birden fazla otomatik
yazar kasa çıkışının olduğu, otopark alanına, genellikle tek katlı ve geniş bir
yerleşim sahasına sahip alışveriş merkezidir.
Sürdürülebilir
rekabetçi üstünlük (sustainable competitive advantage)
Bir
perakendeci işletmenin rakiplerine kıyasla sahip olduğu ve oldukça uzun bir
zaman süresince koruyabileceği belirgin yetkinlik.
Süreklilik
Programları
İşletmeler
tarafından müşterilerinin tekrarlı satın almalarını teşvik etmek üzere onları
ödüllendirmesi.
Sürpriz Yumurta
(Easter Egg)
Özellikle
popüler programları yazanlar, programlarının içinde gizli bir yere ya hoş
grafik-animasyonlar ya da isimlerinin geçtiği gösteriler koyarlar. Bunlara
sürpriz yumurta adı verilir. Sürpriz yumurtalara genellikle kısayol tuşları ve
mouse yardımıyla erişilir. Kullanıcılarda merak ve ilgi uyandıran bir konudur.
Bir sürpriz yumurta keşfedildiğinde İnternet’te hızla yayılır. En güncel
sürpriz yumurta Google ekibinin bir eseridir. Eğer Google’a “answer to life the
universe and everything” yazarsanız - tırnak işaretleri olmadan- karşınıza
çıkan ilk sonuç cevabın 42 olduğunu söyleyecektir. Bu soru “Otostopçunun
Galaksi Rehberi” adlı filmde geçen bir sahne ile ilgilidir. Filmde ultra
bilgisayara aynı soru sorulduğunda 42 yanıtını verir.
SWOT analizi
(SWOT Analysis)
Bir
organizasyonun güçlü ve zayıf yönlerinin ve karşılaştığı fırsatların ve
tehlikelerin sistematik değerlendirilmesi. KEFE
Kuvvetli-Eksik-Fırsatlar-Engeller
Şavcılık -
Şifre Avcılığı (Password Harvesting Fishing - Phising )
Bir
çeşit dolandırıcılık olan şavcılık, kişilerin kullanıcı şifreleri ve kredi
kartı bilgilerini ele geçirmeyi hedefler. Şavcılık tekniğinde, kullanıcıya
gönderilen elektronik posta ile bilgilerini güncellemesi istenir ve e-posta
içinde hazırlanmış kutulara ya da tıklanınca açılan gerçek görünümlü sahte
sitedeki formlara kullanıcı adı ve şifre gibi bilgilerini girmesi beklenir.
Şifreleme
(Encryption)
E-ticaret
yapılırken, bilgi bütünlüğü ve gizliliği için bazı yöntemler kullanılır. Bu
şifreleme yöntemleri bilginin yalnızca doğru kişi tarafından okunmasını sağlar.
Bilgi gönderilmeden önce otomatik olarak şifrelenir ve sadece doğru alıcı
tarafından okunabilir. Şifreleme yöntemleri, e-ticarette, bankacılık vb
işlemlerde ve de güvenli e-posta haberleşmesinde kullanılır.
Şikayet
Davranışı
satın alma olayı hakkında negatif bir şeyin
iletilmesini kapsayan davranışsal ve davranışsal olmayan ve satın alma ile
ilgili algılanan tatminsizliği tetikleyen tepkiler grubudur.
İLGİLİ YAZILAR
İLGİLİ YAZILAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.