Tahmin
(Forecast)
Belirli
bir dönemde satışların ulaşacağı düzey hakkında sistematik ve bilimsel
yöntemler kullanarak öngörüde bulunmak
Taktik
İstenen sonuca ulaşmak amacıyla izlenen yol ve
kullanılan yöntemler.
Talep (Demand)
Belirli
bir maldan belirli bir zaman ve yerde satın alınacak nicelikler ile fiyat,
tüketici geliri, öbür malların fiyatları gibi çeşitli değişkenler arasındaki
işlevsel ilişki.Bir ürünün belirli bir fiyatla, satılabilecek toplam miktarı.
Ürün veya hizmete yönelik satın alma isteği
Talep
Esnekliği
Belirli bir malın fiyatında ortaya çıkan
değişme yüzdesi ile talep edilen niceliğinde ortaya çıkan değişme yüzdesinin
birbirine oranlanması.
Talep Yaratma
Bir
marka için, özellikle ilk kez kullanıcılar için, bilinçlenme, deneme ve tercih
yaratma faaliyetlerini içeren değer yaratma sürecinin ikinci aşamasıdır.
Tam rekabet (Pure competition)
Çok
sayıda satıcının benzer ürünlerle birbirleriyle rekabet ettiği piyasa.
Tarayıcı
(Browser)
Tarayıcı,
İnternet üzerindeki kaynakları ve dokümanları kullanıcıların bilgisayarına
aktarıp görüntülenmesini sağlayan programlara denir. En yaygın olarak
kullanılan tarayıcılar Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox ve
Chrome’dur.
Tatmin
Müşterinin satın almadan önceki beklentileri
ile satın almadan sonraki performans arasındaki farka gösterdiği tepkidir.Bir
marka ürün ye da hizmetinin, müşteri satın aldığında yarattığı arzu ve
beklentilerin kombinasyonu olan duygudur.
Tatmin
(Satisfaction) (perakende)
Bir
mağazanın hizmetinin veya ürününün müşteri beklentilerini ne derece karşıladığı
veya aştığı konusunda satış / tüketim sonrası değerlendirme.
Tatmin Oluşması
Alıcıların
ve satıcıların markalı ürün ve hizmetin tüm değerini anlamak için işbirliği içinde
oldukları değer yaratma sürecinin dördüncü aşamasıdır.
Tatmin Yaşam
Döngüsü
Müşterilerin
satın alma, kullanma ve elden çıkarma deneyimlerini tanımlayan beş aşamalı
süreçtir. Alıcı-satıcı açısından bu beş aşama şöyle açıklanabilir: Siste
kaybolma-pazar yaratma, karar verme-satış döngüsü, öğrenme eğrisi-satış sonrası
destek, optimizasyon-hesap yönetimi, evangalizm-stratejik ortaklıktır.
Tavsiye Oranı
(Referral Rate)
Etkileşimli
pazarlama kampanyasına katılan bir tüketicinin kampanya sahibi marka ya da
ürünü kendi çevresine tavsiye etme oranıdır. Kampanya projelendirilirken
tavsiye oranı ölçümlemesi de dikkate alınmalıdır.
Tavsiye
Satışlar
Müşteri alacağı ana ürün/ürünler üzerinde karar
verdikten sonra ve satış işlemi tamamlanmadan önce satış elemanı tarafından
yerine getirilmesi gereken önemli bir müşteri hizmeti. Tavsiye satış, müşteriye
satılan ana ürünle ilişkili, bağlantılı ürün ve hizmetleri tavsiye etme
sürecidir.
Tedarik Zinciri
Yönetimi
Tedarikçi,
üretici, toptancı, bayi ve müşteri zincirindeki malzeme, bilgi ve para akışının
koordinasyonunu sağlamak ve yönetmektir.Tedarik Zinciri Yönetimi müşterinin
ihtiyacının karşılanmasında her bir tarafın – satıcı, üretici, dağıtıcı, müşteri
vb.- girişimlerinin senkronizasyonunun sağlanmasıdır. Doğru ürünleri doğru
yerlere, doğru zamanda ve doğru maliyetlerle ulaştırmak amacıyla değer
zincirindeki her bir bağlantının daha yakın ilişki kurmasını düzenler.
Tedarikçi
(Vendor)
Bir
perakendecinin müşterilerine sattığı malları temin ettiği üretici veya toptancı
firma.
Tek fiyat
perakendeci (One-price retailer)
Bütün
ürünleri tek sabit bir fiyatla satışa sunan dükkan.
Tek fiyat
politikası (One-price policy)
Belirli
bir dönemde bütün müşterilerin belirli bir mal için aynı fiyatı ödemesine
yönelik fiyatlandırma politikasıdır.
Tekil Tıklama
(Unique Click)
Reklam
programlarında belli bir süre içinde bir ziyaretçinin bannerına ilk kez
tıklamasına denir. Bu süre içinde aynı ziyaretçi tarafından yapılan diğer
tıklamalar tekil sayılmaz. Bazı reklamverenler tekil tıklama başına mecra
sahiplerine para ödemektedirler.
Tekil Ziyaret
(Unique Visit)
Eğer
yayıncıdan gönderilen bir kişi reklamverenin sitesini önceden belirlenen bir
süre içinde birden fazla ziyaret etmişse o süre içinde yaptığı ilk ziyarete
tekil ziyaret denir. Bazı reklam kampanyalarında sadece tekil ziyaretler için
ödeme yapılır ve tekil ziyaret süresi reklamveren ile mecra sahibi arasında
kararlaştırılır.
Telafi
Müşterinin şikayeti sonucunda işletmeden
aldığı cevabın sonucu veya faydasıdır.
Telemarketing
(Telemarketing)
Bir
ürünü veya hizmeti potansiyel müşterilere telefon ederek, anlatarak ve sipariş
isteyerek satma süreci.Ürün ve hizmetin tüketicilere telefon ile
pazarlanmasıdır.
Temas Noktaları
Müşteriyle iletişime geçilen ve müşteriye
hizmet sunulan her noktayı ifade etmektedir.
Teneke
Müşteriler
Karlılığı düşüren müşterilerdir.
Teşvik
Programları
Satış elemanlarının motivasyonunda sık olarak
kullanılan araçlar. Pek çok şirket, teşvik programlarının, satış elemanlarının
motivasyonunda en etkili yol olduğunu düşünmektedir. Önemli teşvik araçları
arasında, para verilmesi, seyahat imkânı tanınması, mal olarak verilen ödüller
sayılabilir.
Tık Akışı
(Clickstream)
Tık
akışı bir web sitesi ziyaretçisinin siteyi gezerken izlediği yola denir. Bir
tık akışı genel olarak, bir kullanıcı tarafından yapılan ziyaret sırasına göre
dizilen sayfaların listesidir. Tık akışı bilgisi, ziyaretçinin siteyi nasıl bir
motivasyon ve amaçla gezdiğini anlamamıza yol açacak bir çok bilgi verir: Ne
zaman ve nereden geldi, hangi sayfaları gezdi, ziyaret ettiği sayfalarda ne
kadar zaman harcadı, ne zaman siteyi terk etti, en çok hangi sayfayı ziyaret
etti v.b.
Tıklama Başına
Gelir (Revenue Per Click - RPC)
Bir
pazarlama kampanyasında, mecra sahibinin bannera ya da verilen bağlantıya her
tıklanmasında elde ettiği gelirdir.
Tıklama Başına
Maliyet (Cost Per Click - CPC)
Reklam
başlıkları söz konusu olduğunda reklamverenin ziyaretçilerin reklama tıklama
sayısına göre mecra sahibine ödediği paradır.
Tıklanma Oranı
(Click Through Rate)
Bir
reklamı gören kişiler arasında ona tıklayanların oranıdır. Reklamın ne kadar
etkili olduğunun bir göstergesidir. Dönüşüm oranı ile birlikte
değerlendirildiğinde daha etkili bir gözlem olur. Eğer bir reklam 100 kez
gösterilip 1 kez tıklanmışsa tıklanma oranı %1’dir. Tıklanma oranı tık başına
maliyete dayalı çevrimiçi kampanyalar için çok önemlidir.
Ticari rüşvet
(Commercial bribery)
Bir
tedarikçinin satın alma kararını etkilemek amacıyla, alıcıya para veya hediye
teklif etmesi.
Tiraj
Tüm
dağıtım kanallarıyla satılan basın kopyalarının toplam sayısı.
Toplam İzlenme
Oranı (GRP)
Bir
yayın ve kampanyadan elde edine izlenme oranlarının toplamıdır.
Toplam Kalite
Yönetimi
İç ve dış müşteri beklentilerinin
karşılanmasını temel alarak, çalışanların bilgilendirilip yetkilendirilmesini
ve takım çalışmalarıyla tüm süreçlerin sürekli iyileştirilmesini hedefleyen bir
yönetim düşüncesidir.
Toplama
(Collecting)
Toplama
fonksiyonu bir dağıtım kanalının, ilgili müşteri kesiminin ihtiyaçlarına
seslenen mal ve hizmetlerin belirlenmesini, ilgili kaynaklardan bunların temin
edilmesini ifade eder. Bu sırada dağıtım kanalının taşıma, depolama ve
bilgi-haber işleme gibi fiziki dağıtım faaliyetlerinde bulunması da
gerekebilir.
Toptancı
(Wholesaler)
Ürünlerin
büyük miktarlarda satın alınmasını, depolanmasını ve fiziksel anlamda
taşımasını gerçekleştiren ve daha küçük miktarlarda perakendeciler veya
endüstriyel kullanıcılara yeniden satan bir ticaret kuruluşudur.
Toptancılık
Doğrudan perakendecilere ve/veya diğer
toptancılara, endüstriyel-kurumsal alıcılara ürünleri satan ve nihai
tüketicilere önemli miktarda satış yapmayan kişi ya da kuruluşların eylemlerine
verilen ad.
Tutundurma
Tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemek
için onları bilgilendirmeyi ve ikna etmeyi amaçlayan eylemlerdir.
Tutundurma
Hedef
kitleyi üründen, işletmeden, hizmetlerden, yapılan çalışmalardan haberdar etmek
için ve olumlu bir imajın doğmasını sağlamak, var olan imajı pekiştirmek, kötü
imajı değiştirmek yönünde yapılan bilinçli, planlanmış, değişik kanallar
aracılığıyla yürütülen faaliyetler bütünüdür
Tutundurma
(Promotion)
Pazarlama
kanalının üyelerine, potansiyel müşteri ve tüketicilere ve kamuya dönük olarak
yürütülen reklâm, kişisel satış, satış özendirme faaliyeti, tanıtma, ilan veya
duyuru, tüketici ilişkileri ve halkla ilişkiler faaliyetleridir.
Tutundurma
Faaliyeti (Promotional activity)
Bir
markaya karşı psikolojik ve davranışsal kabul yaratabilme ve bunun sonucu, o
markaya karşı pozitif bir imaj geliştirip marka bağımlılığını sağla****,
hatırlatarak, onun yayılmasını da temin edebilmektedir.
Tüketici
(Consumer)
Mal
veya hizmetleri kendisi ve/veya ailesi için satın alan kişi.Bir ihtiyacı tatmin
etmek için herhangi bir mal ve hizmeti belirli bir bedel karşılığında satın
alarak kullanan kişidir.
Tüketici
davranışı (Consumer behaviour)
İçsel
ve dışsal güçlerin insanların alışveriş etkinliklerini etkileme biçimi.Hangi
mal ve hizmetlerin satın alınacağı, kimden, nasıl, nereden, ne zaman satın
alınacağı veya satın alınıp alınmayacağına ilişkin bireylerin kararlarına ait
süreçtir.
Tüketici
Değerine (Talebe) Dayalı Fiyatlama
Tüketicilerin algıladıkları değeri temel alan
fiyatlama yöntemi.
Tüketici
hareketi (Consumerism)
Bireyleri
tüketici olarak sahip oldukları haklarını tehlikeye atacak uygulamalardan
korumak amacıyla tasarlanmış ve hükümetler, işletmeler, sivil toplum
kuruluşları ve benzeri bağımsız organizasyonlar tarafından yürütülen
etkinliklerdir.
Tüketici kabul
süreci (Consumer acceptence process)
Yeniliğin
(ihtiyacın) farkına varma, bilgi edinme, değerleme, deneme (mümkünse) kabul
veya ret safhasıdır.
Tüketici
promosyonu (Consumer promotion)
Bir
mal veya hizmetin tüketicilerine yönelik satış artırıcı çabalar ve çekiciliği
artırıcı etkinlikler
Tüketiciden
Firmaya(Consumer to Business-C2B)
E-ticaret
işlemleri ve iletişiminin tüketici tarafından başlatıldığı pazarlama ve işletme
modeline denir. Tüketici merkezlidir. Tüketiciler fiyatı ve diğer koşulları
kendileri belirleyerek taleplerde bulunurlar.
Tüketiciden
Tüketiciye(Consumer to Consumer-C2C)
E-ticaretin
bazı çevrimiçi şirketler yoluyla tüketiciler arasında olan kısmına denir.
www.gittigidiyor.com , www.sahibinden.com gibi bireylerin alım satım yaptığı
çevrimiçi siteler bu kavrama örnek olarak verilebilir.
Tüketim
Belirli
bir ihtiyacı tatmin etmek için bir ürün ya da hizmeti edinme, sahiplenme,
kullanma veya tüketmedir.
Tüketim Kültürü
Tüketicilerin
çoğunluğunun yararcı olamayan statü arama, ilgi uyandırma, yenilik arama gibi
özelliklerle öne çıkan ürün ve hizmetleri arzuladıkları, hatta peşine düşüp,
edinip, sergiledikleri kültürdür.
Tüketim
ürünleri (Consumer goods)
Nihai
tüketiciye satılan mallar ve hizmetler. Kişisel ya da aile ihtiyaçlarını tatmin
etmek için satın alınan ürünlerdir.
Uluslar arası
pazarlama (International marketing)
Ürünlerini
ülke dışına satmayı amaçlayan pazarlama stratejilerini geliştirme ve bunların
farklı ülkelerdeki uygulamalarını bütünleştirme süreci.
UMTS
UMTS
sabit ve mobil haberleşme hizmetlerinin ayrı dünyalarını, sınırsız haberleşme
için kapsamlı bir hizmet verecek şekilde birleştirir. Kullanıcılar yer veya
çevreden bağımsız olarak benzer hizmetlerden yararlanarak, mobil bir
platformdan, sesten faksa, fakstan e-postaya ve hatta çoklu ortam servislerine
kadar birçok hizmetin herhangi birini ve tüm haberleşme faaliyetlerini
yönetebilirler. Örneğin, kullanıcılar mobil uygulamaları ve müzikleri hızlı bir
şekilde cep telefonlarına indirebilirler, arkadaşlarıyla video konferans
yapabilirler ve hatta film bile izleyebilirler. Yeni nesil cep telefonlarının
çıkışı ile her geçen gün daha fazla kullanıcı bu hizmetlerden yararlanmaya
başlıyor.
Uyarlanmış
satış (Adaptive selling)
Satış
davranışlarının müşteri ve satın alma durumu ile ilgili bilgiye bağlı olarak
değiştirildiği bir kişisel satış yaklaşımı.
Uyumlu
fiyatlandırma (Adaptive pricing)
Büyük
pazar paylarına sahip rakipler tarafından yapılan fiyat değişikliğine cevap
vermek amacıyla uygulanan fiyatlandırma taktiği.
Uzun
Vadeli Yabancı Kaynaklar
Bir yıldan daha uzun sürede ödenmesi gereken
borçlar.
Ücret
Düşünsel ve/veya fiziksel emeğini katan
işgücünün yerine getirdiği iş karşılığında aldığı ayni ve/veya nakdi değer.
Ücret
Yönetimi
Hem işletme yönetiminin hem de personelin
beklentilerini karşılayan bir ücret sisteminin kurulmasını ve yürütülmesini
içeren işlev.
Üçgen Konuşma
Senin istediğin, onun istediği ve ortak
paydadan oluşan konuşma tekniğidir.
Üçüncü Şahıs
Eylemleri
Müşteriler tarafından gazeteciler, yasal
kurumlar, tüketici dernekleri gibi taraflara iletilen şikayetlerdir.
Üretim Yönlü
Yaklaşım
Örgütlerdeki temel amacın, üretim ve dağıtım
faaliyetlerini etkin şekilde gerçekleştirerek ürün maliyetlerini en düşük
düzeye çekmesi anlayışıdır.
Ürün (Product)
Satışa
sunulan ve müşterinin satın aldığı (malların, hizmetlerin veya fikirlerin)
özellikleri ve maddi ve manevi faydalarının tümü.
Ürün
Çeşitliliği
Farklı ürünlerin farklı çeşitlerinin oluşturduğu
bileşim. Ürün karması olarak da bilinir.
Ürün
Farklılaştırma
Üretici işletmenin (mağazanın) kendi ürününü
rakip ürünlerden daha iyi olduğunu ve tüketicilerin algılamalarına yardım etmek
için ürünün özelliklerinde değişiklik yapmasıdır.
Ürün Faydası
Müşterinin bir ürün satın aldığında tatmin
edilen özel bir ihtiyacı. Ürünün müşteriye sağladığı bireysel bir avantaj ya da
kazanç olarak da düşünülebilir. Ürün faydası “Bu ürüne sahip olmaktan ya da onu
kullanmaktan nasıl bir yarar elde edeceğim?” sorusunun yanıtıdır.
Ürün geliştirme
stratejileri (Product development strategies)
Mevcut
müşterilere sunmak üzere yeni ürünler geliştirmeye dayalı büyüme stratejileri.
Ürün hatları
(Product lines)
Aynı
türde ihtiyacı karşılaması, birlikte kullanılması, aynı müşteri grubuna
satılması, aynı dağıtım kanalını kullanması veya belirli bir fiyat aralığında
bulunması nedeniyle birbirleriyle yakın ilişkili kabul edilen ürün grubudur.
Ürün karması
(Product mix)
İşletmenin
müşterilerine sunduğu ürünlerin, hizmetlerin tamamı.Bir firma tarafından pazara
sunulan ürün hatlarının sayısıdır.
Ürün
Karmasının Derinliği
Bir işletmenin müşterilerine sunduğu ve aynı
işleve sahip ürünlerin farklı çeşitleri.
Ürün
Karmasının Genişliği
Bir işletmenin müşterilerine sunduğu farklı
işlevlere sahip ürünlerin tamamı.
Ürün
Konumlandırma
Bir ürünün Pazar konumu, onun rakip ürünlere
göre müşterinin zihnindeki nispi yeridir.
Ürün müdürü
(Product manager)
Belirli
bir ürünün pazara sunulmasına kadar geçen evrelerdeki aktiviteleri ve
çalışanları yöneten kişi.
Ürün Özelliği
Müşteriye fayda sağlayan ürün nitelikleri ve
özellikleri. Bir ürün özelliği hissedilebilen, görülebilen ya da ölçülebilen
bir şeydir. Özellikler ürünün işçiliği, dayanıklılığı, tasarımı, fiyatı gibi
şeyleri kapsar. Pek çok durumda bunlar ürünlerle ilgili teknik gerçekler ve
veriler olabilir. Özellik “Bu nedir?” sorusuna yanıt verir.
Ürün Planlama
Bir işletmenin (mağazanın ) hangi ürünleri
üretip pazarlayacağını belirlemeye yönelik tüm faaliyetleri kapsar.
Ürün reklâmı
(Product advertising)
Hedef
kitlenin üyelerini reklâm verenin ürünlerine yöneltmeyi amaçlayan reklâm.
Ürün Yaşam
Eğrisi
Ürünlerin
pazara ilk sunuluşlarından pazardan çekilişlerine kadar olan süre içinde
geçilen aşamadır.
Ürün yaşam
evreleri (Product life cycle)
Bir
ürünün satış ve kârlılık tarihçesinde gözlemlenen ve dört dönemden oluşan yaşam
süreci (giriş, gelişme, olgunluk ve gerileme).
Ürün
Yönetimi
Pazarlama yönetiminin, teker teker ürünlere ya
da ürün portföylerine odaklanarak geliştirdiği, tutarlı, sürekliliği olan
strateji ve politikalar bütünü.
Ürün/Marka
Değeri
Müşteri gereksinimleri tanımlanarak, ölçülerek,
analiz edilerek ve memnun müşteriler yaratmak için bu bilginin yorumlanmasıyla
tanımlanabilir.
Ürün-Hizmet
Demeti
Ana
ürünü destekleyen hizmetler (faturalama, teslim, finansman, paketleme,
promosyon, vb.) bütünüdür.
İLGİLİ YAZILAR
İLGİLİ YAZILAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.