UA-38825175-1 Google+ YAŞAMDAN SÜZÜLENLER: PAZARLAMA,SATIŞ DÜNYASI TERİMLERİ T-U-Ü

9 Eylül 2012 Pazar

PAZARLAMA,SATIŞ DÜNYASI TERİMLERİ T-U-Ü


Tahmin (Forecast)
 Belirli bir dönemde satışların ulaşacağı düzey hakkında sistematik ve bilimsel yöntemler kullanarak öngörüde bulunmak

Taktik
 İstenen sonuca ulaşmak amacıyla izlenen yol ve kullanılan yöntemler.


Talep (Demand)
 Belirli bir maldan belirli bir zaman ve yerde satın alınacak nicelikler ile fiyat, tüketici geliri, öbür malların fiyatları gibi çeşitli değişkenler arasındaki işlevsel ilişki.Bir ürünün belirli bir fiyatla, satılabilecek toplam miktarı. Ürün veya hizmete yönelik satın alma isteği

Talep Esnekliği
 Belirli bir malın fiyatında ortaya çıkan değişme yüzdesi ile talep edilen niceliğinde ortaya çıkan değişme yüzdesinin birbirine oranlanması.

Talep Yaratma
Bir marka için, özellikle ilk kez kullanıcılar için, bilinçlenme, deneme ve tercih yaratma faaliyetlerini içeren değer yaratma sürecinin ikinci aşamasıdır.

Tam rekabet (Pure competition)
 Çok sayıda satıcının benzer ürünlerle birbirleriyle rekabet ettiği piyasa.

Tarayıcı (Browser)
Tarayıcı, İnternet üzerindeki kaynakları ve dokümanları kullanıcıların bilgisayarına aktarıp görüntülenmesini sağlayan programlara denir. En yaygın olarak kullanılan tarayıcılar Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox ve Chrome’dur.


Tatmin
 Müşterinin satın almadan önceki beklentileri ile satın almadan sonraki performans arasındaki farka gösterdiği tepkidir.Bir marka ürün ye da hizmetinin, müşteri satın aldığında yarattığı arzu ve beklentilerin kombinasyonu olan duygudur.

Tatmin (Satisfaction) (perakende)
 Bir mağazanın hizmetinin veya ürününün müşteri beklentilerini ne derece karşıladığı veya aştığı konusunda satış / tüketim sonrası değerlendirme.

Tatmin Oluşması
Alıcıların ve satıcıların markalı ürün ve hizmetin tüm değerini anlamak için işbirliği içinde oldukları değer yaratma sürecinin dördüncü aşamasıdır.

Tatmin Yaşam Döngüsü
Müşterilerin satın alma, kullanma ve elden çıkarma deneyimlerini tanımlayan beş aşamalı süreçtir. Alıcı-satıcı açısından bu beş aşama şöyle açıklanabilir: Siste kaybolma-pazar yaratma, karar verme-satış döngüsü, öğrenme eğrisi-satış sonrası destek, optimizasyon-hesap yönetimi, evangalizm-stratejik ortaklıktır.

Tavsiye Oranı (Referral Rate)
Etkileşimli pazarlama kampanyasına katılan bir tüketicinin kampanya sahibi marka ya da ürünü kendi çevresine tavsiye etme oranıdır. Kampanya projelendirilirken tavsiye oranı ölçümlemesi de dikkate alınmalıdır.

Tavsiye Satışlar
 Müşteri alacağı ana ürün/ürünler üzerinde karar verdikten sonra ve satış işlemi tamamlanmadan önce satış elemanı tarafından yerine getirilmesi gereken önemli bir müşteri hizmeti. Tavsiye satış, müşteriye satılan ana ürünle ilişkili, bağlantılı ürün ve hizmetleri tavsiye etme sürecidir.

Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarikçi, üretici, toptancı, bayi ve müşteri zincirindeki malzeme, bilgi ve para akışının koordinasyonunu sağlamak ve yönetmektir.Tedarik Zinciri Yönetimi müşterinin ihtiyacının karşılanmasında her bir tarafın – satıcı, üretici, dağıtıcı, müşteri vb.- girişimlerinin senkronizasyonunun sağlanmasıdır. Doğru ürünleri doğru yerlere, doğru zamanda ve doğru maliyetlerle ulaştırmak amacıyla değer zincirindeki her bir bağlantının daha yakın ilişki kurmasını düzenler.

Tedarikçi (Vendor)
 Bir perakendecinin müşterilerine sattığı malları temin ettiği üretici veya toptancı firma.

Tek fiyat perakendeci (One-price retailer)
 Bütün ürünleri tek sabit bir fiyatla satışa sunan dükkan.

Tek fiyat politikası (One-price policy)
 Belirli bir dönemde bütün müşterilerin belirli bir mal için aynı fiyatı ödemesine yönelik fiyatlandırma politikasıdır.

Tekil Tıklama (Unique Click)
Reklam programlarında belli bir süre içinde bir ziyaretçinin bannerına ilk kez tıklamasına denir. Bu süre içinde aynı ziyaretçi tarafından yapılan diğer tıklamalar tekil sayılmaz. Bazı reklamverenler tekil tıklama başına mecra sahiplerine para ödemektedirler.

Tekil Ziyaret (Unique Visit)
Eğer yayıncıdan gönderilen bir kişi reklamverenin sitesini önceden belirlenen bir süre içinde birden fazla ziyaret etmişse o süre içinde yaptığı ilk ziyarete tekil ziyaret denir. Bazı reklam kampanyalarında sadece tekil ziyaretler için ödeme yapılır ve tekil ziyaret süresi reklamveren ile mecra sahibi arasında kararlaştırılır.

Telafi
 Müşterinin şikayeti sonucunda işletmeden aldığı cevabın sonucu veya faydasıdır.

Telemarketing (Telemarketing)
 Bir ürünü veya hizmeti potansiyel müşterilere telefon ederek, anlatarak ve sipariş isteyerek satma süreci.Ürün ve hizmetin tüketicilere telefon ile pazarlanmasıdır.

Temas Noktaları
 Müşteriyle iletişime geçilen ve müşteriye hizmet sunulan her noktayı ifade etmektedir.

Teneke Müşteriler
 Karlılığı düşüren müşterilerdir.

Teşvik Programları
 Satış elemanlarının motivasyonunda sık olarak kullanılan araçlar. Pek çok şirket, teşvik programlarının, satış elemanlarının motivasyonunda en etkili yol olduğunu düşünmektedir. Önemli teşvik araçları arasında, para verilmesi, seyahat imkânı tanınması, mal olarak verilen ödüller sayılabilir.

Tık Akışı (Clickstream)
Tık akışı bir web sitesi ziyaretçisinin siteyi gezerken izlediği yola denir. Bir tık akışı genel olarak, bir kullanıcı tarafından yapılan ziyaret sırasına göre dizilen sayfaların listesidir. Tık akışı bilgisi, ziyaretçinin siteyi nasıl bir motivasyon ve amaçla gezdiğini anlamamıza yol açacak bir çok bilgi verir: Ne zaman ve nereden geldi, hangi sayfaları gezdi, ziyaret ettiği sayfalarda ne kadar zaman harcadı, ne zaman siteyi terk etti, en çok hangi sayfayı ziyaret etti v.b.

Tıklama Başına Gelir (Revenue Per Click - RPC)
Bir pazarlama kampanyasında, mecra sahibinin bannera ya da verilen bağlantıya her tıklanmasında elde ettiği gelirdir.

Tıklama Başına Maliyet (Cost Per Click - CPC)
Reklam başlıkları söz konusu olduğunda reklamverenin ziyaretçilerin reklama tıklama sayısına göre mecra sahibine ödediği paradır.

Tıklanma Oranı (Click Through Rate)
Bir reklamı gören kişiler arasında ona tıklayanların oranıdır. Reklamın ne kadar etkili olduğunun bir göstergesidir. Dönüşüm oranı ile birlikte değerlendirildiğinde daha etkili bir gözlem olur. Eğer bir reklam 100 kez gösterilip 1 kez tıklanmışsa tıklanma oranı %1’dir. Tıklanma oranı tık başına maliyete dayalı çevrimiçi kampanyalar için çok önemlidir.

Ticari rüşvet (Commercial bribery)
 Bir tedarikçinin satın alma kararını etkilemek amacıyla, alıcıya para veya hediye teklif etmesi.

Tiraj
Tüm dağıtım kanallarıyla satılan basın kopyalarının toplam sayısı.

Toplam İzlenme Oranı (GRP)
Bir yayın ve kampanyadan elde edine izlenme oranlarının toplamıdır.

Toplam Kalite Yönetimi
 İç ve dış müşteri beklentilerinin karşılanmasını temel alarak, çalışanların bilgilendirilip yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla tüm süreçlerin sürekli iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim düşüncesidir.
Toplama (Collecting)
 Toplama fonksiyonu bir dağıtım kanalının, ilgili müşteri kesiminin ihtiyaçlarına seslenen mal ve hizmetlerin belirlenmesini, ilgili kaynaklardan bunların temin edilmesini ifade eder. Bu sırada dağıtım kanalının taşıma, depolama ve bilgi-haber işleme gibi fiziki dağıtım faaliyetlerinde bulunması da gerekebilir.

Toptancı (Wholesaler)
 Ürünlerin büyük miktarlarda satın alınmasını, depolanmasını ve fiziksel anlamda taşımasını gerçekleştiren ve daha küçük miktarlarda perakendeciler veya endüstriyel kullanıcılara yeniden satan bir ticaret kuruluşudur.

Toptancılık
 Doğrudan perakendecilere ve/veya diğer toptancılara, endüstriyel-kurumsal alıcılara ürünleri satan ve nihai tüketicilere önemli miktarda satış yapmayan kişi ya da kuruluşların eylemlerine verilen ad.

Tutundurma
 Tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemek için onları bilgilendirmeyi ve ikna etmeyi amaçlayan eylemlerdir.

Tutundurma
Hedef kitleyi üründen, işletmeden, hizmetlerden, yapılan çalışmalardan haberdar etmek için ve olumlu bir imajın doğmasını sağlamak, var olan imajı pekiştirmek, kötü imajı değiştirmek yönünde yapılan bilinçli, planlanmış, değişik kanallar aracılığıyla yürütülen faaliyetler bütünüdür

Tutundurma (Promotion)
 Pazarlama kanalının üyelerine, potansiyel müşteri ve tüketicilere ve kamuya dönük olarak yürütülen reklâm, kişisel satış, satış özendirme faaliyeti, tanıtma, ilan veya duyuru, tüketici ilişkileri ve halkla ilişkiler faaliyetleridir.

Tutundurma Faaliyeti (Promotional activity)
 Bir markaya karşı psikolojik ve davranışsal kabul yaratabilme ve bunun sonucu, o markaya karşı pozitif bir imaj geliştirip marka bağımlılığını sağla****, hatırlatarak, onun yayılmasını da temin edebilmektedir.

Tüketici (Consumer)
 Mal veya hizmetleri kendisi ve/veya ailesi için satın alan kişi.Bir ihtiyacı tatmin etmek için herhangi bir mal ve hizmeti belirli bir bedel karşılığında satın alarak kullanan kişidir.

Tüketici davranışı (Consumer behaviour)
 İçsel ve dışsal güçlerin insanların alışveriş etkinliklerini etkileme biçimi.Hangi mal ve hizmetlerin satın alınacağı, kimden, nasıl, nereden, ne zaman satın alınacağı veya satın alınıp alınmayacağına ilişkin bireylerin kararlarına ait süreçtir.

Tüketici Değerine (Talebe) Dayalı Fiyatlama
 Tüketicilerin algıladıkları değeri temel alan fiyatlama yöntemi.

Tüketici hareketi (Consumerism)
 Bireyleri tüketici olarak sahip oldukları haklarını tehlikeye atacak uygulamalardan korumak amacıyla tasarlanmış ve hükümetler, işletmeler, sivil toplum kuruluşları ve benzeri bağımsız organizasyonlar tarafından yürütülen etkinliklerdir.

Tüketici kabul süreci (Consumer acceptence process)
 Yeniliğin (ihtiyacın) farkına varma, bilgi edinme, değerleme, deneme (mümkünse) kabul veya ret safhasıdır.

Tüketici promosyonu (Consumer promotion)
 Bir mal veya hizmetin tüketicilerine yönelik satış artırıcı çabalar ve çekiciliği artırıcı etkinlikler

Tüketiciden Firmaya(Consumer to Business-C2B)
E-ticaret işlemleri ve iletişiminin tüketici tarafından başlatıldığı pazarlama ve işletme modeline denir. Tüketici merkezlidir. Tüketiciler fiyatı ve diğer koşulları kendileri belirleyerek taleplerde bulunurlar. 

Tüketiciden Tüketiciye(Consumer to Consumer-C2C)
E-ticaretin bazı çevrimiçi şirketler yoluyla tüketiciler arasında olan kısmına denir. www.gittigidiyor.com , www.sahibinden.com gibi bireylerin alım satım yaptığı çevrimiçi siteler bu kavrama örnek olarak verilebilir.

Tüketim
Belirli bir ihtiyacı tatmin etmek için bir ürün ya da hizmeti edinme, sahiplenme, kullanma veya tüketmedir.

Tüketim Kültürü
Tüketicilerin çoğunluğunun yararcı olamayan statü arama, ilgi uyandırma, yenilik arama gibi özelliklerle öne çıkan ürün ve hizmetleri arzuladıkları, hatta peşine düşüp, edinip, sergiledikleri kültürdür.

Tüketim ürünleri (Consumer goods)
 Nihai tüketiciye satılan mallar ve hizmetler. Kişisel ya da aile ihtiyaçlarını tatmin etmek için satın alınan ürünlerdir.

Uluslar arası pazarlama (International marketing)
 Ürünlerini ülke dışına satmayı amaçlayan pazarlama stratejilerini geliştirme ve bunların farklı ülkelerdeki uygulamalarını bütünleştirme süreci.

UMTS
UMTS sabit ve mobil haberleşme hizmetlerinin ayrı dünyalarını, sınırsız haberleşme için kapsamlı bir hizmet verecek şekilde birleştirir. Kullanıcılar yer veya çevreden bağımsız olarak benzer hizmetlerden yararlanarak, mobil bir platformdan, sesten faksa, fakstan e-postaya ve hatta çoklu ortam servislerine kadar birçok hizmetin herhangi birini ve tüm haberleşme faaliyetlerini yönetebilirler. Örneğin, kullanıcılar mobil uygulamaları ve müzikleri hızlı bir şekilde cep telefonlarına indirebilirler, arkadaşlarıyla video konferans yapabilirler ve hatta film bile izleyebilirler. Yeni nesil cep telefonlarının çıkışı ile her geçen gün daha fazla kullanıcı bu hizmetlerden yararlanmaya başlıyor.

Uyarlanmış satış (Adaptive selling)
 Satış davranışlarının müşteri ve satın alma durumu ile ilgili bilgiye bağlı olarak değiştirildiği bir kişisel satış yaklaşımı.

Uyumlu fiyatlandırma (Adaptive pricing)
 Büyük pazar paylarına sahip rakipler tarafından yapılan fiyat değişikliğine cevap vermek amacıyla uygulanan fiyatlandırma taktiği.

Uzun Vadeli Yabancı Kaynaklar
 Bir yıldan daha uzun sürede ödenmesi gereken borçlar.

Ücret
 Düşünsel ve/veya fiziksel emeğini katan işgücünün yerine getirdiği iş karşılığında aldığı ayni ve/veya nakdi değer.

Ücret Yönetimi
 Hem işletme yönetiminin hem de personelin beklentilerini karşılayan bir ücret sisteminin kurulmasını ve yürütülmesini içeren işlev.

Üçgen Konuşma
 Senin istediğin, onun istediği ve ortak paydadan oluşan konuşma tekniğidir.

Üçüncü Şahıs Eylemleri
 Müşteriler tarafından gazeteciler, yasal kurumlar, tüketici dernekleri gibi taraflara iletilen şikayetlerdir.

Üretim Yönlü Yaklaşım
 Örgütlerdeki temel amacın, üretim ve dağıtım faaliyetlerini etkin şekilde gerçekleştirerek ürün maliyetlerini en düşük düzeye çekmesi anlayışıdır.

Ürün (Product)
 Satışa sunulan ve müşterinin satın aldığı (malların, hizmetlerin veya fikirlerin) özellikleri ve maddi ve manevi faydalarının tümü.

Ürün Çeşitliliği
 Farklı ürünlerin farklı çeşitlerinin oluşturduğu bileşim. Ürün karması olarak da bilinir.

Ürün Farklılaştırma
 Üretici işletmenin (mağazanın) kendi ürününü rakip ürünlerden daha iyi olduğunu ve tüketicilerin algılamalarına yardım etmek için ürünün özelliklerinde değişiklik yapmasıdır.

Ürün Faydası
 Müşterinin bir ürün satın aldığında tatmin edilen özel bir ihtiyacı. Ürünün müşteriye sağladığı bireysel bir avantaj ya da kazanç olarak da düşünülebilir. Ürün faydası “Bu ürüne sahip olmaktan ya da onu kullanmaktan nasıl bir yarar elde edeceğim?” sorusunun yanıtıdır.

Ürün geliştirme stratejileri (Product development strategies)
 Mevcut müşterilere sunmak üzere yeni ürünler geliştirmeye dayalı büyüme stratejileri.

Ürün hatları (Product lines)
 Aynı türde ihtiyacı karşılaması, birlikte kullanılması, aynı müşteri grubuna satılması, aynı dağıtım kanalını kullanması veya belirli bir fiyat aralığında bulunması nedeniyle birbirleriyle yakın ilişkili kabul edilen ürün grubudur.

Ürün karması (Product mix)
 İşletmenin müşterilerine sunduğu ürünlerin, hizmetlerin tamamı.Bir firma tarafından pazara sunulan ürün hatlarının sayısıdır. 

Ürün Karmasının Derinliği
 Bir işletmenin müşterilerine sunduğu ve aynı işleve sahip ürünlerin farklı çeşitleri.

Ürün Karmasının Genişliği
 Bir işletmenin müşterilerine sunduğu farklı işlevlere sahip ürünlerin tamamı.

Ürün Konumlandırma
 Bir ürünün Pazar konumu, onun rakip ürünlere göre müşterinin zihnindeki nispi yeridir.

Ürün müdürü (Product manager)
 Belirli bir ürünün pazara sunulmasına kadar geçen evrelerdeki aktiviteleri ve çalışanları yöneten kişi.

Ürün Özelliği
 Müşteriye fayda sağlayan ürün nitelikleri ve özellikleri. Bir ürün özelliği hissedilebilen, görülebilen ya da ölçülebilen bir şeydir. Özellikler ürünün işçiliği, dayanıklılığı, tasarımı, fiyatı gibi şeyleri kapsar. Pek çok durumda bunlar ürünlerle ilgili teknik gerçekler ve veriler olabilir. Özellik “Bu nedir?” sorusuna yanıt verir.

Ürün Planlama
 Bir işletmenin (mağazanın ) hangi ürünleri üretip pazarlayacağını belirlemeye yönelik tüm faaliyetleri kapsar.

Ürün reklâmı (Product advertising)
 Hedef kitlenin üyelerini reklâm verenin ürünlerine yöneltmeyi amaçlayan reklâm.

Ürün Yaşam Eğrisi
Ürünlerin pazara ilk sunuluşlarından pazardan çekilişlerine kadar olan süre içinde geçilen aşamadır.

Ürün yaşam evreleri (Product life cycle)
 Bir ürünün satış ve kârlılık tarihçesinde gözlemlenen ve dört dönemden oluşan yaşam süreci (giriş, gelişme, olgunluk ve gerileme).

Ürün Yönetimi
 Pazarlama yönetiminin, teker teker ürünlere ya da ürün portföylerine odaklanarak geliştirdiği, tutarlı, sürekliliği olan strateji ve politikalar bütünü.

Ürün/Marka Değeri
 Müşteri gereksinimleri tanımlanarak, ölçülerek, analiz edilerek ve memnun müşteriler yaratmak için bu bilginin yorumlanmasıyla tanımlanabilir.

Ürün-Hizmet Demeti

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.