UA-38825175-1 Google+ YAŞAMDAN SÜZÜLENLER: DİKEY E TİCARET NEDİR

13 Nisan 2013 Cumartesi

DİKEY E TİCARET NEDİR

Dikey e-ticarete belli bir ürün grubuna odaklanmış bir e ticaret modeli denebilir.Fazla kar getiren, aynı zamanda da düşük yatırımla hayata geçen  iş modellerinden birisidir. Tabii ki tüm ticari modellerde olduğu gibi ciddi bir pazar analizi yapmak ve ona göre piyasaya ürün sürmek gerekir. Ve  firmadan firmaya satış (b2b)-Üreticiden son müşteriye (b2c)satış  olarak tasarlanabilir.  Örnekleri internette çoktur; börek satış siteleri,ayakkabı siteleri, elbise siteleri, tatil siteleri, bebek ürünleri satan siteler...


Rakiplerin bulunmadığı ilk safhalarda dikey e-ticaret çekici bir sahadır; başarısını yönlendirecek olumlu ve olumsuz nitelikleri de bulunmaktadır.

1.Giriş Engelleri : Dikey e-ticaret, genele kıyasla oldukça düşük yatırım bedellerine ihtiyaç duyar ve hazır e-ticaret altyapılarının tercih edilerek işlerin halletmesini sağlar.Az sermaye gereksinimi motivasyonu arttırıcı olumlu bir etkidir ve bu işe girişte en azından sermaye engeli yok demektir

2.Pazar Analizi: Bu alana dair uygulanacak piyasa incelemesi oldukça kısa zamanda ve yüksek başarıyla sonuçlandırılabilir. İşe adım atıldığında verilecek kararların uygunluğundan emin olmak ve işletmeyi karlı kılmak için, masa başında küresel örneklerin de yer alacağı pazar analizinin doğru bir şekilde gerçekleştirilmiş olması önemlidir.
Kıt bilgi kaynakları, pazar analizi yürütülürken yaşanabilecek en büyük problemdir. Genel konularda bol miktarda kaynağa ulaşmak mümkünken, bu durum, özel sahalarda tam tersi olabilmektedir. Araştırmacı, sabırlı ve ısrarcı olmalıdır.

3.Tedarikçiler: E-ticaretin esaslarından birisidir. İşletme açısından tedarikçilerle tek bir amaç üzerinde birleşerek iş birliği gerçekleştirilenebilir. Bakış açılarındaki benzerlik, tedarikçilerle aradaki iletişimin kalitesini yükseltecektir.Kısacası bu konuda detaylı iş birliği yönetimi yapılmalıdır.
Tedarikçilerin yoğunluğu dikey sahada oldukça seyrek olacağından, sağlam karar vermeli ve tedarikçilerle yapılan bağlantıların ve ilişki sırasındaki iletişimin, müşterilerin doğabilecek  sorunların dışında tutabilmek için güçlü olması gerekir.Sorunlar hizmeti aksatmamalıdır.

4.İş Yönetimi: Küçük bölümlerin idaresi büyük bölümlere nazaran daha kolaydır. Bu açıdan İşletmede birbirlerine yakın küçük ekipler oluşturularak kolay bir yönetim sistemi geliştirilenebilir. Ekip elemanlarının sektöre karşı duyacağı kişisel ilgi, takım çalışmasına katkı sağlayacaktır.
Küçük ekiplerde, ortaya çıkabilecek bireysel motivasyon bozuklukları ekibin geneline yayılabilmektedir. Ekibe değer verilmeli ve kriz anlarında takip edilecek adımların ekiple birlikte oluşturulmasını sağlamalıdır.

5.Müşteri İlişkileri: Genele göre dikey işletmelerde müşteri kitlesi sınırlı fakat önemlidir . Satış sırası ve sonrasında yakın ilgi göstererek onlarla iyi ilişkiler içinde olmak çok önemlidir.
Müşteri memnuniyeti sağlamanın maliyeti dikey sahalarda yüksektir. İşin tek yönlü olması dolayısıyla olumsuz tepkilerin hedefinde doğrudan doğruya iş ve ürünler yer alır.

6.Pazarlama: Kulaktan kulağa pazarlama, dikey e-ticarette güçlü ve etkindir; bu güç kullanılmalıdır. Müşterilerin iş sahası konusunda bilgi sahibi yapılarak satışlar bu açıdan zenginleştirilebilinir. Online pazarlama adına belirlenecek bütçeyi kontrol altına almak, nitelikli hedeflemeyle  olabilir. Sosyal medya  üzerindeki gerçek zamanlı iletişim olanakları bu amaç doğrultusunda kullanılmalıdır.
Pazarlama faaliyetleri sırasında rakiplere göre ne konumda  olunduğu sürekli takip edilmelidir. Belli bir denge sağlanmalı; pazarlamaya ayrılan kaynaklar ne çok geride, ne de çok ileride olmayacak şekilde düzenlenmelidir.

7.Rakipler: Dikey e-ticaret, erken safhalarında rakiplerin bulunmadığı bir sahadır. Buna karşın, sürdürmekte olan işin ilerlemesiyle  rakiplerin çıkmaya başladığı görülür.
Özel alış-veriş siteleri de dahil olmak üzere genel e-ticaret sitelerinde, yönelmiş olunan alana ait ürün satışı gerçekleştirip gerçekleştirilmediğini kontrol edilmelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.