UA-38825175-1 Google+ YAŞAMDAN SÜZÜLENLER: GÜNÜMÜZDE PAZARLAMA STRATEJİLERİ:NİŞ PAZARLAMA

4 Aralık 2012 Salı

GÜNÜMÜZDE PAZARLAMA STRATEJİLERİ:NİŞ PAZARLAMA



Niş Pazarlama

Dünyada ve ülkemizde 20. yüzyılın başlarından günümüze kadar sosyal, kültürel ve ekonomik hayatta oldukça hızlı ve önemli değişimler yaşanmaktadır 
Tüm alanlarda yaşanan bu değişimler öncelikle pazarlama eğilimli olmuştur


Pazarlama anlayışındaki değişimin nedenlerinin başında bilgilendirme
tekniklerindeki gelişmeler, tüketici davranışlarındaki değişmeler ve talepteki değişmeler olarak gösterilmektedir (Hacıoğlu, 2005: 12).Tüketiciler refah düzeylerinin yükselmesiyle birlikte istek ve ihtiyaçlarını en üst düzeyde tatmin etmeye çalışırken, kitlesel ürünler bu isteği karşılamakta yetersiz kalmıştır. Dolayısıyla tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını en üst düzeyde tatmin etmeyi hedefleyen özel ürün ve hizmetlerin geliştirilip tüketiciye sunulması
amaçlanmış ve buna bağlı olarak niş pazarlama işletmelerin gündemine girmiştir (Yapraklı,2006: 45). Literatürde niş pazarlamanın zaman zaman hedef pazarlama, odaklanmış pazarlama, yoğunlaşmış pazarlama ve mikro pazarlama kavramlarıyla eş anlamlı kullanıldığı görülmektedir. Ancak aralarındaki kısmi benzerliklere karşın niş pazarlama, esasları ve uygulanışı bakımından oldukça farklı bir pazarlama yöntemidir (Dalgıç ve Leeuw, 1994:45).

Niş pazarlamaya yönelik literatürde birçok tanım bulunmaktadır (Shani, Chalasani, 1992: 44;Tamagnini, Tregear, 1998: 228; Kotler, 2000: 257). Bu tanımlarda bulunan ortak noktalardan hareketle Albayrak (2006: 222) niş pazarlamayı, benzer karakteristik ve ihtiyaçları olan, fakat bu ihtiyaçları tatmin edilmemiş küçük bir gruba farklılaştırılmamış ve çok sayıda alternatifi
bulunmayan ürünlerle hitap etme süreci olarak tanımlamaktadır. 

‘Niş pazar’ ise,gereksinimleri tam olarak karşılanamayan küçük bir müşteri grubunun istemlerini daha iyi karşılayabilmek için belirlenen çok dar kapsamlı, küçük bir pazar bölümüdür (Hansler,1991:65). Bazı işletmelerin en çok harcama yapan müşterilerine yönelik olarak ayrı birimler oluşturması bu kapsamda değerlendirilmektedir. Ülkemizde Maliye Bakanlığının en
çok vergi ödeyen mükelleflerle ilgili olarak oluşturduğu vergi dairesi bu anlamda iyi bir örnektir.Bankalarda da özel bankacılık birimleriyle yüksek tasarruflar yönetilmektedir.


















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hesabı olmayan dostlar yorumlarında Anonim seçeneğini kullanmalıdırlar.